2024-03-29T00:10:23Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=71
Iranian journal of management sciences
1398
14
55
سازمان های بخش عمومی چگونه کارآفرین می شوند؟
سید علیرضا
فیض بخش
آصف
کریمی
سمانه
عربشاهی
امروزه، محیط بیرونی بسیاری از سازمانهای بخش عمومی را میتوان به صورت بی نظمی روز افزون، تحمیل یک پویایی، تهدید، و مجموعۀ پیچیدهای از شرایط برای مدیران توصیف کرد. در چنین شرایطی کارآفرینی بخش عمومی از طریق تأکید بر انعطافپذیری، سازگاری، سرعت، و نوآوری، میتواند پاسخ استراتژیک مؤثری به بی نظمی های محیطی باشد. با این وجود علیرغم توجه گسترده به موضوع نوآوری و کارآفرینی در بخش عمومی در سطح جهانی، هنوز شواهد کمی بر وجود یک پارادایم و مدل تأیید شده مشاهده میشود. پژوهش حاضر با استفاده از روش فراترکیب، در پی پاسخگویی به سه سوال است؛ کارآفرینی بخش عمومی چگونه در ادبیات تعریف شده؟ پیشایندها یا پیشنیازهای پیاده-سازی کارآفرینی در سازمانهای بخش عمومی کدامند؟ و چه پیامدها و خروجیهایی را میتوان از پیادهسازی کارآفرینی در سازمانهای عمومی،انتظار داشت؟ تحلیل کدگذاریها و ترکیب محتوای مقالات منتخب از سه پایگاه اطلاعات علمی در فاصلۀ سالهای 2000 تا 2016، به شکل مدلی در سه سطح فردی، سازمانی و محیطی استخراج و در این مقاله معرفی شده است.
Public Entrepreneurship
corporate entrepreneurship
Organizational Innovation
Public organizations
Public Sector
2019
09
23
1
23
http://journal.iams.ir/article_313_c6841c5095488f4ecd05cb5475ac3e2a.pdf
Iranian journal of management sciences
1398
14
55
مدیریت مسیر شغلی سازمانی و مدیریت استعداد آیندهمحور: تحلیل نقش میانجی معماری دانش سازمانی
رضا
سپهوند
راضیه
فعلی
مدیریت استعداد آیندهمحور، سازمان را در ایجاد ساختاری متفاوت برای منابع انسانی یاری داده و نیاز سازمان به افراد شایسته و متعهد برای پستهای سازمانی آینده را تسهیل میکند. مدیریت مسیر شغلی سازمانی و معماری دانش سازمانی میتواند نقش مؤثر در بهبود مدیریت استعداد آیندهمحور داشته باشد. هدف این پژوهش مطالعه تأثیر مدیریت مسیر شغلی سازمانی بر مدیریت استعداد آیندهمحور با نقش میانجی معماری دانش سازمانی است. جامعه آماری تحقیق، تمامی کارکنان رستههای تخصصی فرماندهی نیروی انتظامی استان لرستان بود. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 285 نفر برآورد گردید که این افراد به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفت. فرضیههای تحقیق با استفاده از مدل معادلات ساختاری و نرمافزار اموس مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدیریت مسیر شغلی سازمانی، دو متغیر معماری دانش سازمانی و مدیریت استعداد آینده-محور را به طور مثبت و معناداری تحت تأثیر قرار میدهد. همچنین معماری دانش سازمانی بر مدیریت استعداد آیندهمحور تأثیر مثبت و معناداری دارد. در نهایت نقش میانجی این متغیر در تأثیر مدیریت مسیر شغلی سازمانی بر مدیریت استعداد آیندهمحور مورد تأیید قرار گرفت.
: Organizational Career Management
Organizational Knowledge Architecture
Proactive Talent Management
Structural equation modeling
2019
09
23
25
47
http://journal.iams.ir/article_314_242b67670ed1aaf12a0f75985c57a190.pdf
Iranian journal of management sciences
1398
14
55
مدل سازی توسعه صنعتی پایدار در منطقه آزاد ارس
بابک
صارمی رسولی
علیرضا
بافنده زنده
آرزو
نجائی
شناسایی عوامل موثر بر توسعه صنعتی پایدار و تحلیل برهم کنش پویای این عوامل در گذر زمان، می تواند به شناخت رفتار اکوسیستم منطقه در قبال اتخاذ سیاستهای توسعه صنعتی کمک نماید و منجر به اجرای الگوهای صحیح و پایدار توسعه صنعتی گردد. هدف از این پژوهش ارائه مدل علی توسعه صنعتی پایدار در منطقه آزاد ارس با استفاده از روش پژوهش کیفی فراترکیب و مفاهیم پویایی شناسی سیستم است. در این پژوهش نخست ادبیات نظری پژوهش های مرتبط مورد بررسی قرار گرفته و سپس به کمک روش فراترکیب، متغیرهای مرتبط با توسعه صنعتی پایدار و روابط علی میان این متغیرها شناسایی شده و با مشورت و توافق خبرگان به تائید رسیده است. به منظور تعیین روایی در روش فراترکیب از جلسه های گروه کانونی و ﺑﺮﻧﺎﻣﺔ ﻣﻬﺎرت های ارزیابیﺣﻴﺎﺗﻲ استفاده شده است. میزان پایایی نیز با استفاده از آزمون کاپا در نرم افزار SPSS مشخص شده است. پس از بررسی 64 کار پژوهشی منتخب، نتایج به دست آمده شامل 44 کد است که در 15 بعد و 3 مقولۀ توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی و حفظ محیط زیست طبقه بندی شده اند. در نهایت ساختار کلی مدل توسعه صنعتی پایدار در منطقه آزاد ارس و نمودار علی حلقوی آن، بر مبنای متغیرهای کلیدی و روابط بین آنها، در نرم افزار ونسیم ترسیم شده است. نتایج این پژوهش می تواند چارچوب مناسبی برای اصلاح مدلهای ذهنی مدیران و سیاست گذاران صنعتی بوده و به اتخاذ سیاست های مناسب توسعه صنعتی در منطقه آزاد ارس منجر گردد.
Sustainable Industrial Development
Industrialization Policy
Meta-synthesis Approach
system dynamics
Aras Free Zone
2019
09
23
49
74
http://journal.iams.ir/article_315_ea4863445679219572eaa78c9b101db6.pdf
Iranian journal of management sciences
1398
14
55
تبیین الگو و ارائه چالش های برندسازی استراتژیک در صنعت زعفران
مهدی
حقیقی کفاش
مژگان
حمیدی بیناباج
محمد رضا
کریمی
شهرام
خلیل نژاد
در دنیای رقابتی امروز زعفران به عنوان یک محصول استراتژیک برای مطرح شدن و کسب جایگاه مناسب در برندسازی نیاز به توجه ویژه دارد. برندهای ایرانی زعفران در مقایسه با برندهای سایر کشورهای موفق در زمینه صادرات این محصول از مزیت رقابتی برخوردار نیستند. تحقیق حاضر با هدف تبیین الگو و ارائه چالش های برندسازی استراتژیک در صنعت زعفران انجام گرفته است. ابزار گردآوری داده ها مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته بود. جامعه آماری شامل اساتید دانشگاهی آشنا با موضوع برندسازی و مدیران شرکتهای صادرکننده زعفران بوده است. در این تحقیق از روش نمونه گیری هدفمند با تکنیک گلوله برفی استفاده شده است و نمونه گیری تا زمان رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد. الگوی نهایی شامل مقوله محوری، شرایط علی، بستر ها و زمینههای لازم، متغیرهای مداخله گر، راهبردها و پیامدهای برندسازی برای صنعت زعفران است. همچنین به کمک الگوسازی ساختاری تفسیری چالش های برندسازی استراتژیک صنعت زعفران سطح بندی شده است. هر کدام از این شرایط و عوامل تشکیل دهنده ی الگو دارای متغیرها و مقوله هایی هستند، که توجه به آنها موجب تحقق هدف نهایی برند سازی استراتژیک زعفران می گردد.
Strategic Branding
Saffron Industry
Foundation Data Theory
2019
09
23
75
106
http://journal.iams.ir/article_316_907b6d2f9ff0b7be74c0ddb81e01cbd7.pdf
Iranian journal of management sciences
1398
14
55
تحلیل فازی رابطه ابعاد اکوسیستم کارآفرینی با رقابتپذیری
علی
داوری
محمد
عزیزی
وجیه
باقرصاد
رقابت پذیری در بستر اکوسیستم کارآفرینی شکل میگیرد و منجر به توسعه صنایع و مناطق میشود. بنابراین، مطالعه اکوسیستم کارآفرینی و رقابت پذیری توجه محققان زیادی را به خود جلب کرده است. هدف این مقاله، بررسی تاثیر ابعاد هشتگانه اکوسیستم کارآفرینی (زیرساخت، تحقیق و توسعه، سیاست، منابع مالی، حمایتهای غیرمالی، بازارها، سرمایه انسانی و فرهنگ کارآفرینانه) بر رقابتپذیری صنایع، با رویکرد قطعی- فازی است که به کمک تئوری اکولوژی و تئوری اکوسیستم آنرا مورد توجه قرار داده است. این پژوهش، از بعد مخاطب، کاربردی و از منظر هدف تبیینی است. نمونه آماری شامل 130 شرکت فعال در صنایع رقابت پذیر (مواد و محصولات دارویی، سیمان، آهکوگچ، قندوشکر، مواد غذایی بجز قندوشکر و زراعتوخدماتوابسته) است که بر اساس شاخص هرفیندال انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بوده است و دادهها از طریق نرمافزارfsQCA و SPSS تحلیل شد. بر اساس یافتهها، 5 بعد از ابعاد هشتگانه اکوسیستم کارآفرینی از شروط لازم و 3 بعد نیز از شروط کافی برای رقابتپذیری میباشند. همچنین سه نوع تحلیل استاندارد سختگیرانه از ابعاد اکوسیستم کارآفرینی درجهت مسیرهای علی رقابتپذیری صنایع استخراج شد.
"Entrepreneurial Ecosystem"
"Competitiveness"
"Entrepreneurial Policy"
2023
06
14
107
129
http://journal.iams.ir/article_317_504a5e4d4a648079b8dcb0b02faa7476.pdf
Iranian journal of management sciences
1398
14
55
تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر تصویر برند و وفاداری گردشگران (مطالعه موردی: منطقه شمالی استان البرز)
جعفر
بهاری
مهدی
کروبی
منوچهر
جهانیان
اسماعیل
قادری
به دلیل نقش انکار ناپذیر گردشگری در روند رشد توسعه کشور، مدیران صنعت گردشگری همواره با چالش جذب گردشگر و جلب رضایت مندی و وفاداری او به مقصد گردشگری مواجه اند. ایجاد تصویر مناسب از منطقه گردشگری در ذهن گردشگر امکان بازدید مجدد اوازآن منطقه را بیشترمی کند.هدف تحقیق حاضر مطالعه تأثیر کیفیت خدمات گردشگری بر تصویر برند و وفاداری گردشگران در منطقه شمالی استان البرز می باشد. داده های مورد نیاز برای این تحقیق از طریق روش نمونه گیری تصادفی از گردشگران ورزشی در منطقه شمالی استان البرز و بااستفاده از ابزار پرسشنامه جمع آوری شده است. با توجه به این که حجم جامعه نامعلوم بود، از فرمول کوکران به منظور تعیین حجم نمونه استفاده شد وعدد ۳۸۴ بدست آمد. یافته های تحقیق حاکی از آن است که کیفیت خدمات گردشگری بر تصویر برند و وفاداری گردشگران تأثیر مثبت و معنا داری دارد.
Tourism Services Quality
Sport Tourism
brand image
Loyalty of Tourists
Lisrel
Alborz Province
2019
09
23
131
154
http://journal.iams.ir/article_318_b2abd031d6432a0f38b704c2f2780a19.pdf