2024-03-29T19:56:11Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=79
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
59
تبیین الگوی نهادینه سازی اعتماد در سازمانهای دولتی ایران
مهرداد
بیات بابلقانی
ابوالحسن
فقیهی
کرم الله
دانشفرد
هدف این پژوهش شناسایی شاخصها و مؤلفههای سازنده اعتماد و در نهایت تبیین الگوی نهادینه سازی اعتماد در سازمانهای دولتی ایران است. تحقیق حاضر از بعد مخاطب و استفاده کننده، بنیادی و از منظر هدف اکتشافی و از بعد زمانی در دسته تحقیقات مقطعی قرار میگیرد. گرداوری دادهها نیز به صورت آمیخته است. جمع آوری دادهها، در بخش کیفی، از راه مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری شدند. نتایج مصاحبه با تعداد 15 تن ازخبرگان وتحلیل تم به شناسایی 50 مولفه انجامید. صحت مؤلفه ها و پالایش شاخص ها، توسط تکنیک دلفی در دو مرحله انجام شد. در بخش کیفی برای بررسی روایی ابزار تحقیق از روش روایی محتوا و برای سنجش پایایی از روش بازآزمون استفاده شد. در بخش کمی نیز روایی صوری و روایی محتوایی مورد استفاده قرار گرفت و داده ها با استفادهاز تکنیک آزمون نسبت، تحلیل عاملی تاییدی و روش معادلات ساختاری- تفسیری تحلیل شدند. نتایج پژوهش، طراحی مدل نهادینه سازی اعتماد در سازمانهای دولتی است که در بر گیرنده 9 مؤلفه اصلی و 49 شاخص است.
اعتماد
اعتماد نهادینه
اعتماد عمومی
اعتماد دولت به مردم
مشارکت شهروندی
2020
09
22
1
32
http://journal.iams.ir/article_334_37110f19e7198ff597a8514549132de5.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
59
چرا مصرف کنندگان به جوامع مجازی برند نمی پیوندند؟
آزاده
گودرزی
میراحمد
امیر شاهی
ناصر
آزاد
اصغر
مشبکی اصفهانی
اتصال و پیوستن مصرفکنندگان به جوامع مجازی برند به معنای بهره بردن مدیران برندها از فرصتهای بالقوه ناشی از تعاملات گسترده و روابط عاطفی قوی بین شرکتها و مشتریان میباشد. مطالعههای صورت گرفته نشان میدهد که در مورد اهمیت اتصال مصرفکنندگان به جوامع مجازی برند، به عنوان قدم اول برای ایجاد آمیختگی در آنها، پژوهشهای کافی صورت نگرفته است. بنابراین، هدف این پژوهش پرکردن این خلاء پژوهشی و شناسایی عواملی است که مانع از برقراری ارتباطات مجازی بین شرکت ها و مشتریان آنها میباشد. دادههای این پژوهش با رویکرد کیفی مبتنی بر تحلیل مضمون و نمونهگیری هدفمند و مصاحبه با 12 مصرفکننده سه شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی (شاتل، های وب و مبین نت) گردآوری شد. سپس داده ها کدگذاری و تجزیه و تحلیل و شبکهی مضامین استخراج شدند. مضامین شناسایی شده در این پژوهش شامل نگرش منفی مصرفکننده نسبت به شبکههای اجتماعی، نوع محصول، ترجیح منافع شرکت به منافع مصرف کننده، عدم آگاهی مصرفکننده از حضور شرکت در شبکه های اجتماعی، کاهش درگیری ذهنی مصرف کننده با محصول، نارضایتی از برند، ارائه خدمات جایگزین، تصویر ذهنی نامطلوب از جوامع مجازی برند، بی ارزش دانستن اطلاعات سایر اعضا، عدم ارائه مشوق های مالی جذاب است.
بازاریابی رابطه
جوامع مجازی برند
آمیختگی مصرف کننده
تحلیل مضمون
2020
09
22
32
61
http://journal.iams.ir/article_335_259de2053f7d346d040ed43d0375e41e.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
59
شناسایی مولفه های سرمایه اجتماعی کلان برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا
فاطمه
جادران
حمیدرضا
یزدانی
در دو دهه اول قرن21، جهان شاهد اپیدمی سندرمهای شدید تنفسی زیکا ویروس، ویروس ابولا، تب زرد و کرونا ویروس بوده است. با توجه به تعداد زیاد مرگ و میر در حال حاضر و پتانسیل بالای ویروس کرونا برای شیوع بیشتر، و به دلیل تاثیر کلی آن بر جوامع، اجماع گسترده ای مبنی بر اینکه کرونا ویروس بزرگترین چالش برای بشریت پس از جنگ جهانی دوم است، وجود دارد. ویروس همهگیر کرونا، سوالات بیشماری را در همه سطوح برانگیخته است . هدف این پژوهش، شناسایی مولفههای سرمایه اجتماعی کلان برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا، از طریق مطالعهی ادبیات پژوهشهای انجام شده و با استفاده از روش فراترکیب کیفی است. جامعه آماری شامل مقالات و گزارشات مربوط به کرونا ویروس بوده و روش نمونهگیری نیز هدفمند است. دادههای مورد تحلیل در پژوهش، از میان مقالات منتشر شده(دادههای ثانویه) در سال 2020 و با استفاده از پایگاههای اطلاعاتی" الزویر"[1]، "وایلی"[2]، "مدرکسیو"[3]، "ساینس"[4]، "سی.دی.سی"[5]، "پابمد"[6] با موضوع «کرونا ویروس» استخراج شده است. شیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات کدگذاری باز بوده که براساس آن مقالات منتخب مورد بررسی قرار گرفته و کدهای اولیه استخراج شد که نتایج آن در قالب 86 کد اولیه،15 مفهوم و5 مقوله طبقهبندی گردید. در نهایت 5 مقوله «کارآمدی نظام اجتماعی»، «همبستگی جهانی»،« کارآمدی سیستم بهداشت و درمان»، «کارآمدی سیستم اقتصادی»، «کارآمدی نظام سیاسی» به عنوان مولفههای سرمایه اجتماعی کلان برای مقابله با پیامدهای ویروس کرونا شناسایی و معرفی گردیدند.
سرمایه اجتماعی
ویروس کرونا
ساختار اجتماعی
ساختار اقتصادی
ساختار سیاسی
2020
09
22
63
94
http://journal.iams.ir/article_336_0d63d5495184267e2213283c854bcd66.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
59
ارائه الگوی تصمیمگیری خرید مشتری با رویکرد بازاریابی حسی و تجربی
شکوفا
کبیری
حسین
وظیفه دوست
پرویز
سعیدی
عبدالعزیز
پقه
هدف اصلی این پژوهش ارائه الگوی تصمیم گیری خرید مشتری بارویکرد بازار یابی حسی و تجربی می باشد. در این پژوهش آمیخته، از نظریه داده بنیاد و روش معادلات ساختاری باکمک نرمافزار SMArtPLS استفاده شده است. خبرگان بخش کیفی، را اساتید رشته بازاریابی، مدیران و فعالان کسبوکار به تعداد20 نفر و در بخش کمی 384 نفر مصرف کنندگانی که حداقل یکبار تجربه خرید اینترنتی از سایتهای خرید آنلاین در ایران داشتند، تشکیل می دهد. نتایج نشان داد که شرایط علی (تصمیمگیری خرید مشتری، پیشبرد فروش، کیفیت کارکردهای خدماتی) بر شرایط زمینهای (بازاریابی تجربی، بازاریابی حسی) و راهبردها (ارزشآفرینی چندگانه برای مشتریان) تأثیر دارد. با توجه به نتایج بدست آمده از اولویت بندی، درک و انتظارات مشتری از خدمات دارای اولویت اول در میان زیر شاخصه های تصمیم گیری خرید مشتری میباشد. همچنین، شرایط زمینهای بر شرایط محوری (درک انتظارات مشتری از خدمات و ارائهدهنده آن) و راهبردها تأثیر دارد. شرایط محوری بر راهبردها تأثیر گذار است و راهبردها بر پیامدها تأثیر دارد در نهایت با استفاده از بازاریابی تجربی و بازاریابی حسی میتوان تأثیر بهسزایی در تصمیمگیری خرید مشتری داشت.
قصد خرید
بازاریابی حسی
بازاریابی تجربی
تصمیمگیری خرید و رویکرد ترکیبی
2020
09
22
96
124
http://journal.iams.ir/article_337_e5b63561488026219874c9977241b049.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
59
طراحی و آزمون مدل مدیریت عملکرد کارکنان با رویکرد یکپارچه در بانک های دولتی
مریم
فهیما
داریوش
غلامزاده
احمد
ودادی
درمحیط رقابتی امروز که دوام و بقای سازمانها به کیفیت تصمیمات و عملکرد ذینفعان بستگی دارد، مدیریت بهینه عملکرد نقش مهمی در بهبود عملکردسازمانها داردوازآنجا که جریان اقتصادی کشور به بانکها مرتبط است،رشد وتوسعه کسب و کاربانکها موجب شکوفایی اقتصادی و کمک به گریز از بحرانهای مالی میگردد. هدف این مقاله طراحی و آزمون الگوی مدیریت عملکرد یکپارچه کارکنان در بانک های دولتی کشور است. این پژوهش آمیخته، از بعد هدف، اکتشافی، و روش گردآوری دادهها، پیمایشی و از منظر زمان مقطعی است. ابزار گردآوری داده ها در بخش کیفی طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از اساتید دانشگاهی و خبرگان با تجربه مدیریتی در بانک های دولتی کشور می باشد. نمونهگیری از روش هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری بوده است. پس از کدگذاری های باز،محوری و گزینشی، با نرم افزار مکس کیو دای 2020، تعداد 5 مقوله اصلی، 15 مقوله فرعی و 112 مضمون پایه شناسایی شد. در بخش کمی پرسشنامه ای میان 380 تن ازکارشناسان و مدیران بانکهای دولتی توزیع و گردآوری شد. نتایج تحلیل آماری با تحلیل عاملی تاییدی و از جهت معنادار بودن با روش معادلات ساختاری تا سطح مقولات اصلی انجام و پس از تایید محتوای صوری و محتوایی از 380 نفرکارشناسان و مدیران بانکهای دولتی گردآوری گردید. نتایج نشان داد، مدل پیشنهادی مدیریت عملکرد کارکنان با رویکرد یکارچه در بانک های دولتی ایران، دارای ابعاد هدفگذاری، مربیگری و فرآیند، 5 مقوله فرعی و 23 شاخص معنادار است که به تفصیل به آن پرداخته شده است.
مدیریت عملکرد کارکنان
رویکرد یکپارچه
بانک های دولتی
تحلیل مضمون
تحلیل عاملی تاییدی
2020
09
22
125
141
http://journal.iams.ir/article_338_ed0a74f462a70e686c74146c71441df2.pdf