2024-03-28T23:58:00Z
http://journal.iams.ir/?_action=export&rf=summon&issue=81
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
60
تاثیر رهبری اصیل بر تاب آوری کارکنان و یادگیری آن ها از خطا در بستر تغییرات پیچیده سازمانی: یک مطالعه کمّی
فاطمه
رحیمی
آرین
قلی پور
ندا
محمداسمعیلی
سید بابک
علوی
امروزه تغییرات سازمانی به موضوعی حیاتی تبدیل شده است. این تغییرات همراه با دستاوردهای مثبت، تبعاتی منفی نیز مانند بالا رفتن احتمال رویداد خطا توسط کارکنان را در پی دارند و هرچه پیچیدهتر باشند، احتمال ابهام و رخداد خطا بالاتر میرود. رخداد خطا احساسات منفی ایجاد میکند و این احساسات منفی احتمال رخداد مجدد خطا را بالا میبرد و در نهایت یک چرخه معیوب ایجاد میشود. تابآوری کارکنان و داشتن قابلیت یادگیری از خطاهای خود، موجب قطع این چرخه میشود. هدف این مقاله بررسی نقش رهبری اصیل در تابآوری و یادگیری کارکنان از خطا است. این پژوهش در یک شرکت سازنده قطعات خودرو با جامعه آماری 200 نفر و با روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه 155 نفر انجام شده است. روش پژوهش اکتشافی است و گرد آوری دادهها به روش پیمایشی و مقطعی و با استفاده از دادههای کمی حاصل از پاسخ افراد به پرسشنامههای استاندارد جمعآوری شده و توسط نرمافزار SPSS تحلیل شدهاند. یافته های این پژوهش، نشان می دهد که میان سه متغیر پژوهش همبستگی معنادار وجوددارد: رهبری اصیل بر هردو متغیر تابآوری و یادگیری از خطا تاثیر مثبت دارد و متغیر تابآوری در رابطه میان رهبری اصیل با یادگیری از خطا نقش میانجی دارد.
رهبری اصیل
یادگیری از خطا
تاب آوری
تغییر سازمانی پیچیده
مطالعه کمّی
2020
12
21
1
22
http://journal.iams.ir/article_343_2915d9829601b26f6fb86549fae4e37c.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
60
طراحی مدل مشارکت عمومی-خصوصی در طرح های زیر ساخت عمران شهری(مورد مطالعه: شهرداری تهران)
اسماعیل
غفاری
کرم اله
دانشفرد
غلامرضا
معمارزاده طهران
مشارکت عمومی – خصوصی [1](ppp) روشی نوین برای درگیرکردن فعال بخش خصوصی درپروژه های بخش عمومی در بسیاری از کشورهای جهان است. دلایل اصلی استفاده از مشارکت عمومی-خصوصی، بهبود بهرهوری و کیفیت در ارائه خدمات عمومی و همچنین تقویت سرمایهگذاری در پروژههای گران است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر بر موفقیت مشارکت عمومی- خصوصی در طرحهای زیرساخت عمران شهری در شهرداری تهران است. تحقیق حاضر از بعد مخاطب تحقیقی کاربردی، از منظر هدف اکتشافی و از بعد زمانی در دسته تحقیقات مقطعی قرار میگیرد که از طریق رویکرد آمیخته (کیفی و کمی) صورت گرفته است. جمعآوری دادهها در بخش کیفی از راه مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی از طریق پرسشنامه محقق ساخت جمعآوری شدند. عوامل مؤثر بر مشارکت عمومی-خصوصی در پروژههای زیرساخت عمران شهری تهران با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون شناسایی و در بخش کمی با کمک روش تحلیل عاملی تأییدی میزان تأثیرگذاری هر یک از عوامل مشخص گردید. نتایج نشان میدهد که هفت عامل مؤثر بر موفقیت مشارکت عمومی- خصوصی در طرحهای زیرساخت عمران شهری تهران عبارتاند از: فرآیندها و رویههای شفاف؛ دانش، مهارت و حمایت مدیران؛ حمایت و مشوقهای قانونی؛ سلامت نظام اداری؛ ثبات و حمایت سیاسی؛ ظرفیتسازی؛ خطمشی و سیاستگذاری.[1] public private partnership(PPP)
مشارکت عمومی-خصوصی
تحلیل عاملی تاییدی
مدیریت شهری
تحلیل مضمون
2020
12
21
27
50
http://journal.iams.ir/article_339_5e21cfdd20b5d5c76de22432a2297251.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
60
تاثیر ارزشهای فرهنگی بر بکارگیری سبک های مختلف مدیریت تعارض: مطالعه ای در میان ایرانی ها و چینی ها
عسل
آغاز
نازنین
طالعی
تاثیر فرهنگ بر سبکهای مدیریت تعارض در برخی پژوهشها بررسی شده است، با این وجود، پرداختن به این موضوع، به ویژه از منظر مطالعات بینفرهنگی میتواند نتایج جالبی داشته باشد. هدف این پژوهش بررسی تاثیر ارزشهای فرهنگی بر سبکهای مدیریت تعارض در دو کشور ایران و چین و مقایسه آنها با یکدیگر است. دراین پژوهش پیمایشی، برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان چینی چند شرکت خصوصی در چین و کارکنان ایرانی چند شرکت خصوصی با اندازه متوسط در ایران است. یافته های این پژوهش نشان دهنده فاصله قدرت بالا و میزان بالاتر جمع گرایی درونگروهی نسبت به جمعگرایی نهادی در میان ایرانی ها است؛ همچنین بیانگر حد بالایی از فاصله قدرت و هر دو نوع جمعگرایی در میان چینی ها است. بر اساس نتایح این مطالعه، ایرانی ها و چینی ها برای مدیریت تعارض از سبکهای متفاوتی استفاده میکنند. در حالیکه ایرانی ها بیشتر سبک مصالحه را ترجیح میدهند، چینی ها بیشتر از سبک همکاری برای مدیریت تعارض استفاده میکنند که میتواند تحت تاثیر ارزشهای فرهنگی متفاوت آنان باشد.
مدیریت تعارض
سبکهای مدیریت تعارض
فرهنگ
ایران
چین
2020
12
21
51
74
http://journal.iams.ir/article_342_788c9bf62f5c7afee4b232a07bd81604.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
60
نقش تکنیک های اصل عمل متقابل در متقاعد سازی و پیامدهای آن بر رفتار مشتریان شرکت های خدمات گردشگری
سیامک
حبیبی
رضا
شافعی
هیرش
سلطان پناه
متقاعدسازی مشتری یکی از مهمترین مباحث درفروش محصولات شرکتهای تجاری است.تکنیکهای روانشناسی اجتماعی باهدف متقاعدسازی طراحیشدهاند تا از طریق آنها بتوان مشتری را به شیوهای ترغیب نمود که در زمان تصمیمگیری اقدام به انتخاب و خرید محصولات و خدمات نماید. اصل عمل مقابلهبهمثل[1] دارای دو تکنیک در به روی کسی بستن[2] و اینهمهاش نیست[3] میباشد که مطالعات محدودی دراین مورد انجامشده است. هدف این پژوهش بررسی و تحلیل میزان تأثیرتکنیکهای اصل مقابلهبهمثل بر رفتار خریدار بر روی چهار سازه اعتماد، تعهد، رضایتمندی و وفاداری اوست. برای گردآوری داده ها از جدول مورگان استفاده شدو تعداد 386 پرسشنامه بین مشتریان دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی منتخب توزیع شد. تحلیل دادههای پژوهش در بخش آمار توصیفی از نرمافزار SPSS و برای تحلیل مدل از طریق معادلات ساختاری و روش حداقل مربعات جزئی از نرمافزار Smart Pls استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان داد که اصل عمل متقابل بهطور مستقیم بر اعتماد و تعهد و رضایتمندی مشتریان دفاتر گردشگری اثرگذار است و بهطور غیرمستقیم نیز بر وفاداری مشتریان تأثیر میگذارد.[1] Principle of Reciprocity[2] Door In The Face DITF[3] That’s not all TNA
اصل عمل متقابل
DITF
TNA
اعتماد
تعهد
رضایتمندی
وفاداری
2020
12
21
77
106
http://journal.iams.ir/article_340_8968b0f13da36b57ff85498d71d4c9ad.pdf
فصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران
فصلنامه علوم مدیریت ایران
1399
15
60
بررسی تأثیر فلاتزدگی شغلی بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی عدالت سازمانی کارکنان اداره کل مالیاتی شمال تهران
حاجیه
رجبی فرجاد
نیلوفر
میرسپاسی
فاطمه
اکبری منجرموئی
هدف این پژوهش تعیین تأثیر فلاتزدگی شغلی بر عملکرد سازمانی از طریق نقش میانجی عدالت سازمانی است. پژوهش حاضر از نظر مخاطب، کاربردی و از بعد هدف، تبیینی است. جامعه مورد نظر این پژوهش شامل کارکنان اداره کل مالیاتی شمال تهران به تعداد 725 نفر بود. در این پژوهش با استفاده از فرمول کوکران 252 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. به منظور ارزیابی و بررسی فلاتزدگی شغلی، عملکرد سازمانی و عدالت سازمانی به ترتیب از پرسشنامههای استاندارد میلیمن (1992)، هرسی و گلداسمیت (2009) و نیهوف و مورمن (2005) استفاده شد. و روایی آن بهصورت محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه و مورد تأیید قرار گرفت. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری و نرمافزار لیزرل 54/8 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که فلات زدگی شغلی به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق عدالت سازمانی بر عملکرد سازمانی تاثیر دارد.
فلات زدگی شغلی
عملکرد سازمانی
عدالت سازمانی
اداره کل مالیاتی شمال تهران
2020
12
21
107
129
http://journal.iams.ir/article_341_015296306a6e8089487170e6be60c3fc.pdf