انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261972820121221Political capital and internet:
Examining the amount of political capital and the effect of internet usage on itسرمایه سیاسی و اینترنت:
بررسی سطح سرمایه سیاسی و تأثیر استفاده از اینترنت بر ابعاد آن126136FAJournal Article20130209در عصر حاضر شهروندان به واسطه بهرهمندی از اینترنت، به حجم انبوهی از اطلاعات دسترسی یافته و نحوه تعامل آنان با یکدیگر، با نظام سیاسی جامعه خویش و همچنین مشارکت آنان در امور مختلف اجتماع، دستخوش تغییرات شگرفی قرار گرفته است. این ابزار میتواند تقویتکننده سرمایه سیاسی شهروندان باشند چرا که آگاهی سیاسی را بهبود بخشیده و به تحقق اشکال گوناگون مشارکت سیاسی کمک مینماید. این مقاله درصدد است تا ضمن بررسی سطح سرمایه سیاسی، تأثیر اینترنت را بر ابعاد آن که شامل دانش و مهارت سیاسی، نگرش نسبت به هنجارهای سیاسی، اعتماد سیاسی، شبکههای سیاسی، و کنش سیاسی است تبیین نماید. بدین منظور تعداد 300 نفر از شهروندان شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای انتخاب و در پژوهش حاضر شرکت کردند. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سطح سرمایه سیاسی در میان شهروندان شهر تهران<br />نسبتاً اندک است. بر اساس تحلیلهای آماری انجام شده، میزان استفاده از اینترنت بر سرمایه سیاسی و ابعاد دانش و مهارت سیاسی، هنجارهای سیاسی، شبکههای سیاسی و<br />مشارکت سیاسی، تأثیر مثبت و معناداری دارد و این در حالی است که این تأثیر بر اعتماد سیاسی به عنوان بعد دیگری از سرمایه سیاسی تأثیری منفی و معنادار است.http://journal.iams.ir/article_136_de230db52f65451904d1f63d49b40b4d.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261972820121221Customer knowledge management and online purchase intention: A comparative survey on two different population.مدیریت دانش مشتری و تمایل خرید الکترونیکی:
بررسی مقایسهای در دو جامعه2744137FAJournal Article20130221نگهداری و مدیریت اطلاعات و دانش مشتریان در دنیای مجازی و تمایل خرید آنان به صورت الکترونیکی به مهمترین مباحث مطرح در تجارت الکترونیکی و طراحی وب سایت های کارآمدتبدیل شده است. دردنیای الکترونیک، وب سایت ها اولین نقطه تماس با مشتری جهت ترغیب به خرید هستند.مصرف کنندگان در استفاده از وب سایتها ممکن است با ابزارهای مختلف مدیریت دانش مشتری (مانند پایگاههای داده مشترک، مخازن اسناد و برنامههای کاربردی جریان کار و انجمنهای گفتگو) روبرو شوند که این ابزارها هر کدام میتوانند تأثیر متفاوتی بر ریسک ادراک شده و درنتیجه تمایل آنان به انجام خریدداشته باشند. لذا در این تحقیق تلاش شده تا تفاوت در میزان ریسک ادراک شده از وبسایت، با وجود هریک<br />از این ابزارها و همچنین تأثیر این ریسک بر تمایل به خرید الکترونیکی مشتریانبررسی گردد. در این راستا از روشهای آماری چون مقایسه زوجی و تحلیل عاملی بهره گرفته شد. همچنین با توجه به اینکه ریسک ادراک شده از وب سایتها می تواند ناشی از نوع خدمات و محصول ارائه شده در آنها نیز باشد، با مقایسه دو جامعه این امر نیز<br />بررسی گردید.عمده تفاوت این دو جامعه وجود شناخت در افراد یک جامعه نسبت به شرکت و محصولات و خدمات آن و عدم وجود شناخت در جامعه دیگر می باشد. یافتهها نشان میدهند که ریسک ادراک شده از ابزارها متفاوت بوده و تأثیر دانش مشتری بر میزان ریسک ادراک شده زمانی معنادار است که افراد با وب سایت و خدمات آن آشنا باشند.http://journal.iams.ir/article_137_f381fcb7e0e9c07337b2224b26b200ac.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261972820121221The analysis of job dimensions in organizationsتحلیل ابعاد شغل در سازمانها4566138FAJournal Article20130508مشاغل شالوده طراحی سازمان محسوب شده و ابعاد شغل، نقش مهمی در تئوری سازمان بازی میکنند. خصوصا ابعاد شغل سازه مهمی در تعیین انگیزش، رضایت شغلی، تعهد سازمانی، اثربخشی و خلاقیت در سازمانها است. پژوهش حاضر با هدف تعیین وضعیت و اولویت ابعاد شغل در انواع سازمانها و<br />مشاغل، انجام شده است. برای نیل به این هدف، 44 تحقیق که در فاصله دهه 1970 تا دهه 2010 انجام شدهاند، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج فراتحلیل<br />نشان میدهد که پژوهش درباره ابعاد پنجگانه شغل در سازمانهای دولتی نسبت به سازمانهای خصوصی، سازمانهای خدماتی نسبت به سازمانهای تولیدی، سازمانهای<br />آموزشی نسبت به سیستمهای بانکی و بیمه، مشاغل مدیران نسبت به مشاغل مرئوسین، مورد تأکید بیشتری بودهاند. در بین ابعاد پنجگانه شغل، اهمیت شغلی از بالاترین سطح و آزادی شغلی از کمترین سطح تحلیل برخوردار بودهاند. از نظر تاریخی آزادی شغلی در سازمانها رو به کاهش نهاده است و تنها بُعدی است که در بعضی از مشاغل مقیاس آن کمتر از متوسط بوده است. حال آن که آزادی شغلی نقشی کلیدی در شکلگیری توان انگیزشی شغل و سایر خروجیهای شغل نظیر خلاقیت و رضایت دارد. براین اساس، پیشنهاد شد تا سازمانها از نتایج تحقیق در برنامهریزی و اولویتبندی مشاغل و ابعاد پنجگانه برای طراحی و بازطراحی مشاغل، در راستای افزایش توانایی انگیزشی مشاغل و سایر خروجیهای شغل، استفاده کنند.http://journal.iams.ir/article_138_75032f76c6bae1b6922c4370dcee45e8.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261972820121221Intra-organizational trust: A key factor in genuine knowledge sharingاعتماد درون سازمانی: عاملی کلیدی در جهت تسهیم واقعی دانش6786139FAJournal Article20130220http://journal.iams.ir/article_139_7c37b08e410d3b771f8476b7d00ab52d.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261972820121221Ranking and comparing preferred educational objectives and teaching methods among management students and academic members in University of Tehran and Sharif Universityاهداف و روشهای آموزش دانشگاهی مدیریت: شناسایی ترجیح دانشجویان و مقایسه با مدرسان در دانشگاه تهران و شریف87108140FAJournal Article20120616<span lang="FA" style="font-family: "B Mitra"; font-size: 12pt;">تحقیق حاضر به شناسایی ترجیحات دانشجویان مدیریت در خصوص اهداف آموزشی و روشهای تدریس و تلاقی این ترجیحات با نظر مدرسان این رشته پرداخته است. 335 دانشجو و 30 مدرس توسط پرسشنامه اولویتهای خود را مشخص کردهاند و دادهها توسط آزمونهای آماری و توصیفی تحلیل شدهاند. نتایج نشان میدهد که اهداف آموزشی سهگانه شناسایی شده، در بین دانشجویان و مدرسان از اهمیت یکسانی برخوردار نیستند. دانشجویان اولویت خود را در آماده شدن برای ورود به محیطهای کاری میدانند در حالیکه مدرسان بهبود نگرش<br />دانشجو به درس و ایجاد علاقه به فراگیری مباحث را مقدم بر سایر اهداف آموزش دانشگاهی به حساب میآورند. در حالیکه هر دو گروه بر کم اهمیتتر بودن ادامه تحصیل به عنوان یک هدف آموزشی توافق دارند</span><span lang="FA" style="font-family: "B Mitra"; font-size: 12pt; mso-ascii-font-family: Calibri; mso-hansi-font-family: Calibri;">. محبوبترین روشهای آموزش بین دانشجویان و مدرسان موردکاوی، ایفای نقش و مباحثه گروهی هستند. با در نظر گرفتن اهداف آموزشی، یا بدون در نظر گرفتن اهداف آموزشی، سخنرانی و روشهای مبتنی بر کامپیوتر همواره کمترین مطلوبیت را دارند.</span>http://journal.iams.ir/article_140_c0e69306e8f524f90085140e9c4c23b0.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261972820121221The impact of organizational citizenship behavior on knowledge sharing: A survey on organizational culture as an intermediate variableتأثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش: مطالعه نقش میانجی فرهنگ سازمانی109130141FAJournal Article20130805موفقیت ابتکارات مدیریت دانش به تسهیم دانش بستگی دارد. در این مطالعه تلاش میشود تاثیر رفتار شهروندی سازمانی بر تسهیم دانش، با مداخله فرهنگ سازمانی در وزارت راه<br />و شهرسازی مورد بررسی قرار گیرد. برای این هدف، سه نوع پرسشنامه بهم پیوسته برای ارزیابی سطح تسهیم دانش، فرهنگ سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در بین 285 نفر از کارکنان وزارتخانه مذکور توزیع شد که نهایتاً 265 پرسشنامه مورد تحلیل قرار گرفت. مهمترین<br />یافتههای این مطالعه آشکار نمود که ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(به ترتیب: وجدان کاری، جوانمردی و آداب اجتماعی) بیشترین تاثیر را بر تسهیم دانش دارند. همچنین وجود فرهنگ سازمانی به عنوان متغیر میانجی در این رابطه، این تاثیر را به بیش از سه و نیم برابر افزایش میدهد که نشان دهنده ی اهمیت بالای این متغیر در این رابطه است. با توجه به اینکه مشابه این مطالعه در ایران کاری انجام نشده است، این مقاله به دانش موجود در زمینه تسهیم دانش در تحقیقات گذشته کشور میافزاید، همچنین پیشنهادهایی را جهت بروز و توسعه رفتار شهروندی سازمانی در سازمانهای دولتی و متعاقباً ارتقاء سطح تسهیم دانش در این سازمانها ارائه میدهد.http://journal.iams.ir/article_141_bd030f2b637a5e7dcd69e6c9439ba3b4.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261972820121221The impact of dimensions of price satisfaction on customer loyalty in banking industry : The case of Bank Mellatتاثیر ابعاد رضایت از قیمت بر وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری: مورد مطالعه بانک ملت131151142FAJournal Article20121104http://journal.iams.ir/article_142_e177d538a0d1cd3289cddfce1439e00a.pdf