انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983220131222Designing a governance model For Iran's public hospitalsطراحی الگوی حکمرانی بیمارستانهای دولتی ایران126171FAطاهرهمرادیاندانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانابوالحسنفقیهیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایران0000-0003-3112-4666جمال الدینطبیبیدانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران، ایرانJournal Article20130923<span style="font-size: small;">Designing a governance model for Iran's public hospitals</span>
<br><br><span style="font-size: small;">Hospital governance, notably ,public hospital governance (PHG) is a distinct area of research that few researches have addressed this issue so far. The purpose of this study was to investigate and design a sound model for public hospital's governance in Iran. We used a mixed method covering both direct observation and semi-structured interviews. The interviewees were thirty Iranian health experts who were selected by a snowball sampling approach. The finding of the study came up with introducing several theoretical dimensions and sub- dimensions for the concept of public hospital governance, thus, proposing a sound model for (PHG) in Iran. The model that emerged from this research, may be used to meet the challenges Iran's policy-makers and administrators are confronting in the health and hospital administration of the country. Furthermore, by presenting a range of sub-dimensions, it will advance the theoretical and conceptual framework for public hospital governance. </span>حکمرانی بیمارستانی، بویژه در قلمرو بیمارستانهای دولتی، موضوعی است که پژوهشگرها به عنوان یک حوزه ی پژوهشی متمایز تاکنون کمتر بدان پرداختهاند. هدف این پژوهش طراحی مدل حکمرانی بیمارستانهای دولتی ایران است. روش این مطالعه مشاهده مستقیم و مصاحبههای نیمه ساختاریافته و عمیق، با سی نفر از خبرگان عرصه سلامت کشور بود که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. تحلیل دادهها با روش تحلیل شبکه تم و به کارگیری نرم افزار <span style="font-family: Times New Roman;">ATLAS.ti6</span> انجام شد. یافتههای پژوهش به استخراج ابعاد اصلی و فرعی و تعاریف نظری و عملیاتی مفهوم حکمرانی بیمارستانهای دولتی و به طراحی مدل حکمرانی بیمارستانهای دولتی ایران منجر شد. ابعاد اصلی استخراج شده که در طراحی مدل نهایی بکاررفتند عبارتند از؛ تصمیمگیری شورایی، پاسخگویی جامع، بودجهریزی استراتژیک، تعامل سازنده با جامعه و آزادی عمل در تعامل با بازار . به نظر میرسد، یافتههای پژوهش و مدل طراحی شده میتواند به عنوان راهکاری برای خروج از چالشهای کنونی بیمارستانهای دولتی، به سیاستگذاران این عرصه پیشنهاد شود. علاوه براین دستاوردهای این پژوهش، با ارائه طیف وسیعی از ابعاد فرعی و مفاهیم نظری و عملیاتی حکمرانی بیمارستانهای دولتی، به بسط تئوری حکمرانی کمک نموده است.http://journal.iams.ir/article_171_9a0fc325ad09b8c66bd4fa9f8381b57e.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983220131222Explining new perspectives of organizational slackفهم زاویای نوینی از سازه «ظرفیت مازاد سازمانی»2746172FAسیماساغروانیدانشگاه فردوسی مشهدسعیدمرتضویدانشگاه فردوسی مشهدمحمّدلگزیاندانشگاه فردوسی مشهدفریبرزرحیم نیادانشگاه فردوسی مشهدJournal Article20130923<span style="font-size: small;">Organizational slack refers to the excess capacity of organizational financial as well as non - financial resources. The present study, aims to identify new types of organizational slack. using the Glaserian methodology of grounded theory, 16 in-dept interviews were conducted with managers of several private industries in the province of Khorasan Razavi. The findings of this study show that these managers mainly provide their employees with 5 types of organizational slack which are beyond limited financial slack resources. These include: "slack relationship with employees"; "employees slack training"; "slack opportunities to fulfill employees capabilities"; "slack attention to individual employees' concerns and their families" and "providing financial and well being slack facilities to employees". This study illimunates new perspectives on organizational slack and will expand our knowledge about organizational resources literature and will improve understandings of the hidden perspectives of the concept. These findings can have significant implications for policy makers and set their actions regarding organizational goals.</span>مفهوم «ظرفیت مازاد سازمانی»، در ادبیات سازمان و مدیریت، جایگاه قابل توجهی داشته و اشاره به منابع سازمانی مازادی دارد که صاحبنظران، نقطه نظرات متفاوتی در رابطه با آن ارائه دادهاند و آن را عمدتاً از زاویۀ مالی مفهوم پردازی کردهاند. اما پژوهش حاضر بر آن بود تا با شناسایی انواع جدیدی از «ظرفیتهای مازاد سازمانی» زوایای نوینی از این مفهوم را واکاوی نماید. بدین منظور با 16 نفر از مدیران صنایع استان خراسان رضوی به عنوان جامعۀ مطالعه، مصاحبۀ عمیق صورت گرفت. نتایج حاصل از کدگذاری و تحلیل دادهها نشان داد که سازمانها، عمدتاً کارکنان خود را با 5 دسته از «ظرفیتهای مازاد سازمانی» تجهیز میکنند؛ بطوریکه این ظرفیتها، تنها به «منابع مالی مازاد»، ختم نمی شود. این 5 دسته عبارتند از: «برقراری ارتباط مازاد با کارکنان»؛ «ارائۀ آموزشهای مازاد به کارکنان»؛ «ارائۀ فرصتهای مازاد جهت احیإ قابلیتهای کارکنان»؛ «توجّه مازاد به دغدغههای شخصی و خانوادههای کارکنان»؛ «اعطای تسهیلات مالی و رفاهی مازاد به کارکنان». در واقع، یافتههای حاصل از پژوهش، با ارائۀ اشکال دیگری از مفهوم ظرفیتهای مازاد سازمانی، ضمن تأیید زاویۀ مالیِ ظرفیت مازاد سازمانی، مصادیق دیگری از این مفهوم را شناسـایی کرد و زمینه را برای بسط این حوزه در مطالعات سـازمانی، فراهـم ساخت. ایـن یافته میتواند دلالتهای قابل توجهـی برای خط مشـی گذاران ســازمانی داشته و کنشهای آنان را در جهت اهداف سازمان، جهت دهد.http://journal.iams.ir/article_172_bdad4aa482873824b8cedd5ca2266183.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983220131222Developing a model for customer knowledge management maturity (CKM3):A study on Iranian banksتوسعه مدل بلوغ مدیریت دانش مشتری: مطالعهای در بانکهای ایرانی4778173FAنسترنحاجی حیدریدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانعلیعمویی اوجاکیپردیس فارابی دانشگاه تهرانJournal Article20131023<span style="font-size: small;">Customer knowledge is an asset that has attracted many attention. It has been determined as important information source for marketing. To gain the benefits of customer knowledge, many companies have employed customer knowledge management (CKM) approach. The present research aimed to develop a customer knowledge management maturity model which may help companies to know about their potential customer knowledge management capabilities and shortcomings. To achieve this goal, meta-analysis and Delphi approaches were used to develop the model. The developed maturity model has three dimensions (organization, tool and process) and five maturity levels (lack of awareness, defined, managed, enhanced and optimized). Data collected brom banks indicate that Iranian banks' CKM maturity level is below the average. Althogh, the customer knowledge plays an active role in business, most of participated banks in this study have paid little attention to it.</span>یکی از داراییهای دانشی که امروزه توجه زیادی را به خود جلب کردهاست، دانش مشتری میباشد. دانش مشتری به عنوان منبع اطلاعاتی مهم بازاریابی شناخته شده است. شرکتهای زیادی رویکرد مدیریت دانش مشتری به منظور بهره گیری از مزایای دانش مشتری، به کار گرفته اند. در این مطالعه به دنبال آن هستیم مدلی برای بلوغ مدیریت دانش مشتری توسعه دهیم تا با استفاده از این مدل شرکتها بتوانند سطح قابلیتها و تواناییها و کاستیهای خود را در مدیریت دانش مشتری بشناسند. برای تحقق این هدف، رویکرد فرا تحلیل و روش دلفی را برای توسعه مدل بلوغ مورد استفاده قرار دادیم و نیز با نتایج آنها ابزاری را برای سنجش بلوغ توسعه دادیم و در یک مطالعه موردی، سطح بلوغ مدیریت دانش مشتری را در بانکهای ایرانی سنجیدیم. یافتههای حاصل از روش دلفی و رویکرد فراتحلیل، مدل بلوغی بود که دارای سه بعد سازمان، ابزار و فرآیند بود که بلوغ مدیریت دانش مشتری را در 5 سطح عدم آگاهی کامل، تعریف شده، مدیریت شده، ارتقاء یافته و بهینه نشان می داد. نتایج دادههای بانکی نیز نشان داد که سطح بلوغ مدیریت دانش مشتری در بانکهای ایرانی کمتر از سطح متوسط قرار دارد و اکثر بانکهایی که در این مطالعه مشارکت کردند به "کسب دانش از مشتری" که بیانگر نقش فعال مشتری در کسب و کار است، توجه بسیار اندکی دارند.http://journal.iams.ir/article_173_fab48314a36412cd4e3025ebc29e6eab.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983220131222A Comprehensive Outsourcing Framework for Auto Industryارائه یک چارچوب جامع برای برونسپاری در صنعت خودرو79110174FAمهدیشیخ زادهدانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریفصادقمعتمدیدانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20131122<span style="font-size: small;">Outsourcing in the auto industry is currently a necessity and yet a challenging issue for which a comprehensive framework sounds imperative, in order to facilitate managerial decisions. By addressing four main related questions of “What”, “Who”, “To whom”, and “How”, from perspective of automakers, this research aims at providing a comprehensive framework comprising of key influential factors and their interactions. Given the fact that design phase has a different nature from production phase, a separate outsourcing model is provided for each of the mentioned phases; both validated through a quantitative survey research method. Data collection was through questionnaires distributed amongst managers and senior business analysts of the two main Iranian automakers; Iran Khodro and Saipa. Validation of the models was accomplished by structural equation modeling. Among other findings, as one of the key results, it was observed that modularity is the sole differentiating factor of the two phases of design and production. Furthermore, it was unexpectedly observed that modularity has no significant impact on the level of partnership between automaker and supplier. This, however, can be explained by considering dissimilar supply chain structures of the current state of the industry and the norm. This observation can be viewed, to some extent, as one of the potential drivers of inefficiencies in the Iranian auto industry, which can be subject of future researches.</span>امروزه برونسپاری در صنعت خودرو هم یک ضرورت اجتنابناپذیر و هم یک مسئله چالشانگیز محسوب میشود، به طوری که برای مدیریت مناسب این مهم، داشتن یک چارچوب جامع ضروری به نظر میرسد. در این تحقیق سعی شده است که بر اساس چهار سوال اصلی تحقیق برونسپاری شامل "چه چیزی؟"، "چه شرکتی؟"، "به چه شرکتی؟" و "چگونه؟"، چارچوبی جامع برای برونسپاری در صنعت خودرو از دیدگاه خودروسازان ارائه شود تا بر اساس آن، عوامل موثر بر برونسپاری در این صنعت و نیز ارتباط و نوع اثرگذاری آنها روشن شود. از آنجا که فاز طراحی ماهیت متفاوتی نسبت به فاز تولید دارد، مدلهای متمایزی برای برونسپاری این دو فاز ارائه و طی یک روش کمی و پیمایشی مورد آزمون قرار گرفتهاند. دادهها از طریق پرسشنامه از مدیران و کارشناسان دو شرکت بزرگ این صنعت در کشور، ایرانخودرو و سایپا، اخذ شده و مدلهای ارائه شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری آزموده شدهاند. یکی از مهمترین دستاوردهای این تحقیق این است که "پیمانهبندی" تنها عاملی است که برونسپاری دو فاز طراحی و تولید را از یکدیگر متمایز میکند. علاوه بر این، بر خلاف انتظار، "پیمانهبندی" در تولید اثر معناداری بر "میزان شراکت" نداشته است که به واسطه ساختار متفاوت زنجیره تأمین در ایران قابل توجیه است. این مشاهده به نوعی بیانگر علت ضعف نسبی کارآیی در صنعت خودرو در ایران بوده که خود میتواند موضوع تحقیقات آتی در این حوزه باشد.http://journal.iams.ir/article_174_d48d457909a76afaa121aa161fd02890.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983220131222Determinants of technology sourcing modes in Iranian hi- tech companiesچگونه عوامل مرتبط با تکنولوژی بر روش کسب آن تاثیر میگذارد؟111138175FAآزیتاکرمی پوردانشگاه شریفDominiqueJollySKEMA Business SchoolVincentBolyInstitute Nationale Polytechnique de LorraineJournal Article20131122<span style="font-size: small;">This research aimed to investigate the determinants of technology sourcing modes (TSMs). Based on a conceptual framework, three group of modes were determined; namely, internal development, cooperation and acquisition. The literature review explored factors affecting different modes of technology sourcing while categorizing them into three categories; namely, Technology-related, Firm-specific and environmental factors. Amongst numerous factors supposed to influence TSMs, three of the most referred factors in technology- related factors were selected. A list consisting ofThirteen hypotheses were proposed, argued and tested in Iranian high-tech firms. The study was confined to four technology intensive industry including; telecommunications and microelectronics, Information technologies, nanotechnologies and biotechnologies. The results of hypothesis testing and regression model determine factors affecting of TSMs. Our findings showed negative effect of stage of technology life cycle and degree of technical uncertainty, on propensity to internal development. Moreover, our study revealed the positive effect of degree of technical uncertainty and negative effect of degree of commercial uncertainty on propensity to cooperate. Our results show that propensity to acquire is positively affected by the stage of technology life cycle and degree of technical uncertainty.</span>این تحقیق به مطالعه تاثیر عوامل مرتبط با تکنولوژی(دوره عمر، میزان عدم قطعیت و اهمیت استراتژیک) بر انتخاب روش مناسب کسب تکنولوژی؛ (تحقیق و توسعه درونی، همکاری و خرید) میپردازد. با استفاده از تئوریهای سازمان و ادبیات مربوط سیزده فرضیه معرفی شده و با استفاده از روش آنالیز واریانس و کای مربع آزموده شدند. براساس این مطالعه که در میان 62 سازمان تکنولوژی-محور ایرانی و برای بیش از80 تکنولوژی انجام شد، نتایج زیر بدست آمد: دو عامل دوره عمر تکنولوژی و عدم قطعیت فنی تکنولوژی بر تمایل سازمانها به کسب تکنولوژی از طریق تحقیق و توسعه داخلی تاثیر منفی دارند. دو عامل موثر بر کسب تکنولوژی از راه همکاری اندازه عدم قطعیت فنی و تجاری تکنولوژی میباشند که به ترتیب دارای اثرات مثبت و منفی بر این روش میباشند. دو عامل دوره عمر و اندازه عدم قطعیت فنی تکنولوژی دارای اثر مثبت بر کسب تکنولوژی از طریق خرید میباشند. نویسندگان همچنین مدلی را پیشنهاد میکنند که در آن روش مناسب کسب تکنولوژی بر اساس دو عامل اندازه عدم قطعیت فنی و تجاری تکنولوژی تعیین میشود.http://journal.iams.ir/article_175_1bc1cedefad90c279c8c61d5ee6d3686.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983220131222The impact of career plateau on affective commitment and job involvement: A study among academic librarianتأثیر فلاتزدگی شغلی بر تعهد عاطفی و دلبستگی به کار
مورد مطالعه: کتابداران دانشگاهی کشور139156176FAمرجانفیاضیدانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20131122<span style="font-size: small;">The concept of career plateau has been discussed in the career management literature for some time. Career plateauing occurs when employees reach a position in the organization from which they are unlikely to be further promoted or given positions of increased responsibility. The purpose of this study is to examine the perceived career plateau of academic librarians and its impact on affective commitment and job involvement. The data analyzed in this study was collected from 537 questionnaires which were filled either manually or electronically by librarians. The results show that the rate of job Plateau (structural Plateau and content Plateau), is more than average among librarian,<span style="font-family: Times New Roman;"> In spite of gender which does not make a significant difference in the perception of job plateau among librarian, tenure and longer working hours lead to greater perceived career plateau. Moreover, regression analyses results indicate that the impact of career plateau on affective commitment and job involvement is significant, meaning that the librarians perceiving more career plateau have less job involvement and affective commitment. Interestingly, interstice motivation plays a moderator role between the job Plateau and both mentioned dependent variables.</span></span>مفهوم فلاتزدگی شغلی مدتهاست که در ادبیات کارراهه شغلی، مورد توجه و بحث قرار گرفته است. فلاتزدگی شغلی، وقتی اتفاق میافتد که فرد در پستی قرار بگیرد که احتمال ترفیع یا افزایش مسئولیتهایش غیر ممکن باشد. هدف از این پژوهش، بررسی میزان فلاتزدگی شغلی ادراک شده کتابداران کتابخانههای دانشگاهی کشور و تأثیر آن بر تعهد عاطفی و دلبستگی به کار آنان است. برای این منظور، اطلاعات جمعآوری شده بهصورت تصادفی به دو روش دستی و الکترونیکی از نمونهای 537 تایی کتابداران شاغل در سطوح و ردههای مختلف شغلی کتابخانههای دانشگاهی کشور مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان میدهد میزان فلاتزدگی شغلی (فلات ساختاری و فلات محتوایی) در کتابداران دانشگاهی، بیشتر از حد متوسط است و در حالیکه جنسیت لفرلد در ادراک فلاتزدگی شغلی تفاوت معناداری ایجاد نکرده است، اما سابقه کار بیشتر و ساعات طولانیتر کاری باعث ادراک فلاتزدگی بیشتر در بین کتابداران دانشگاهی مورد بررسی شده است. علاوه بر این، تحلیلهای رگرسیونی نشان میدهد فلات شغلی ادراک شده، بر دلبستگی به کار و تعهد عاطفی کتابداران تأثیر معنادار دارد. به عبارت دیگر، کتابدارانی که فلاتزدگی بیشتری را ادراک کردهاند، دلبستگی به کار و تعهد عاطفی کمتری را نیز گزارش نمودهاند. با این وجود، عامل انگیزه درونی، رابطه بین فلاتزدگی شغلی با تعهد عاطفی و دلبستگی به کار را تعدیل کرده است. به عبارت دیگر، کتابداران فلات زدهای که انگیزه درونی بیشتری داشتهاند، به نسبت افرادی که انگیزه کمتری داشتهاند، تعهد عاطفی و دلبستگی به کار بیشتری را گزارش کرده اند.http://journal.iams.ir/article_176_fc7c5c8e55ca9ff8025ae039e987d163.pdf