انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619103820150622Designing a generous leadership model of Iranian public hospitals in Qom Provinceطراحی الگوی رهبری سخاوتمند در بیمارستانهای دولتی استان قم133207FAحمیدرضاایرانیاستادیار دانشگاه تهرانسید مهدیالوانیاستاد دانشگاه تهرانغلامرضاجندقیاستاد دانشگاه تهرانحسنزارعی متیناستاد دانشگاه تهرانJournal Article20150824Abstract: Leadership is one of the important concepts in the organizational behavior literature. Regarding the outcome of effective leadership that have both soft (satisfaction, commitment, belonging, loyalty and team making) and hard (performance, absent, stress and security) qualities, the subject has been one of the most discussed issue among OB scholars. The purpose of this study is to design an effective and authentic leadership model for Iranian public hospitals. Since, cultural differences among societies require theories that meet and address their problems, we have tried to develop a leadership theory that might best be fitted to the Iranian culture. To this end, we use the concept of generosity which is an important Iranian/Islamic value. Therefore, this exploratory mixed method study uses a grounded theory to explore a generous leadership theory in Iranian public hospitals. The statistical population of this study are the staff of 6 medical universities of Qom province. In order to find generous leaders, we distributed a customized interpersonal generosity questionnaire among hospitals staff. Thereafter, 39 managers were selected from those 15 managers who hold higher scores were single out for interview. We went forward through grounded theory processes to create a generous leadership theory for Iranian public hospitals.نظریه های رهبری در سالهای اخیر بیشتر معطوف به حوزه های اخلاقی و ارزشی رهبری و خصوصا بصورت بومی برای هر جامعه ای گردیده است. یکی از ارزشهای اصیل ایرانی اسلامی که حتی در جوامع دیگر نیز پسندیده و ممدوح است سخاوت می باشد. هدف از این مقاله تبیین پدیده رهبری سخاوتمند در مراکز درمانی آموزشی دولتی استان قم می باشد. این تحقیق با استفاده از رویکرد کیفی و از طریق روش نظریه پردازی داده بنیاد انجام شده است. با استفاده از پرسشنامه بومی شده سخاوت میان فردی و از طریق روش نمونه گیری هدفمند و گلوله برفی 39 مدیر مورد بررسی قرار گرفته و 15 مدیری که دارای بیشترین امتیاز بودند برای مصاحبه انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه و با استفاده از روش نظریه پردازی داده بنیاد مدل پارادایمی الگوی رهبری سخاوتمند طراحی گردید. در شرایط علی مفاهیمی مانند ویژگیهای فردی رهبر و علل سازمانی، در شرایط زمینه ای مفاهیمی مانند عوامل تشویق کننده رهبر و عوامل محدود کننده رهبر برای ارائه رهبری سخاوتمند، در شرایط مداخله گر تغییرات رهبر و تفاوتهای پیروان قرار دارند که در انتخاب مکانیزم مناسب تاثیر می گذارند. پدیده محوری رهبری سخاوتمند، فرایند رهبری سخاوتمند است که با برقراری ارتباط شروع شده و سپس به درک نیاز پرسنل رسیده و تصمیم مناسب برای رفع آن نیاز گرفته و اجرا می شود. این کار منجر به نتایجی شده و بازخور و کنترل، آن فرایند را مورد چرخش و کنترل قرار می دهد. مکانیزمهای رهبری سخاوتمند شامل برطرف کردن نیازهای زیستی، تعلق و رشد پیروان است و پیامدهایی برای رهبر، پیروان و سازمان ایجاد می کنند.http://journal.iams.ir/article_207_7ed761dc9b366f64a1a883c34f01f651.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619103820150622Futures study; presenting future image of organization using scenario planning: A study on Statistical Center of Iranآینده پژوهی: ارائه تصویر آینده سازمان با استفاده از رویکرد برنامه ریزی سناریو (مورد مطالعه: مرکز آمار ایران)3665208FAمصطفیگوهری فردانشجوی دکتری مدیریت دانشگاه تربیت مدرسعادلآذراستاد گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرس0000-0003-2123-7579اصغرمشبکیاستاد گروه مدیریت دانشگاه تربیت مدرسJournal Article20150921Abstract: Futures study is relatively a new area of research that its territory covers all spheres of human theoretical knowledge, and its results could have a broad impact on human scientific efforts. However, predictions about futures may result in wrong prognosis, but this should not discontinue the scientific efforts for future researches. Scenario planning is a method for improving decision making in the face of possible and probable futures. It is an effective method for futures study that enables planners to examine the likelihood of occurrence for future happenings and forecast what happenings are unlikely to take place. The purpose of this study is to provide a futuristic image of Statistical Center of Iran in the year 1400. In this futures study, we applied a Scenario planning method using the Schwart’s model of 1991. The result shows there are four main future scenarios for organizational structure of Statistical Center of Iran. These scenarios are in the form of "An independent Public agency", "A centralized public agency", "An affiliated public agency" and "A coordinating public agency ". The four images presented in this research could shape the vision and strategic planning of SCI.<span style="font-size: small;">آینده پژوهی یک حوزهی پژوهشی نسبتاً جدید است که قلمرو آن، همه عرصه های معرفت نظری و تکاپوهای عملی آدمی را در می نوردد و نتایج حاصل از آن می تواند تأثیرات گسترده ای در هر یک از این عرصه ها داشته باشد. هرچند که هر نوع پیش بینی می تواند غلط از آب درآید، ولی این مطلب نباید باعث شود که تلاش علمی و عقلانی برای مطالعه آینده صورت نگیرد و برنامه ریزی فقط بر اساس تجربه های قبلی یا سلیقه شخصی انجام گیرد. برنامه ریزی سناریو روشی برای بهبود تصمیمگیری در برابر آیندههای ممکن و محتمل است. برنامه ریزی سناریو یک ابزار آینده پژوهی موثر است که برنامه ریزان را قادر می سازد که آنچه اتفاق افتادنش محتمل است و آنچه اتفاق افتادنش غیر محتمل است را مورد بررسی قرار دهند. هدف این پژوهش ارائه تصویری از آینده مرکز آمار ایران در سال 1400 می باشد. نتایج حاصل از این پژوهش که با استفاده از مدل شوارتز استخراج شده اند، چهار سناریوی اصلی آینده مرکز آمار ایران را در قالب سناریوهای "استقلال"، "تمرکز"، "انحلال" و "نظام ثبتی" تشریح می نماید. تصویرهای چهارگانه تشریح شده می تواند در جهت تدوین چشم انداز و برنامه ریزی استراتژیک این مرکز مورد استفاده قرار گیرد.</span>http://journal.iams.ir/article_208_09153ee0a44aa0eda339b0fd3dd7387a.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619103820150622Factors influencing the continuance intention of customers to the usage of Internet Banking (Case: Bank Melli Iran)عوامل مؤثر بر قصد ادامه استفاده مشتریانِ بانکداری اینترنتی(مورد مطالعه: بانک ملی ایران)6697209FAعلینبویدکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علامه طباطبائیمحمدتقیتقویفرددانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیپیامحنفیزادهاستادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیمحمدرضاتقوادانشیار، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20150921Abstract: Due to abundant investments in Internet Banking (IB), it is argued that IB eventual success depends on its continued use of customers rather than their first-time utilization. While a great deal of existing studies have focused on initial customers’ decisions to adopt an IB, less attention has been paid to the post-adoption condition. To address this gap, this study proposes a model to investigate the factors influencing the prolonged intention of customers usage of IB based on the incorporation of the information system (IS) continuous intention, IS success model and trust. We performed a survey of 443 IB experienced participants, and used the structural equation modeling approach to test the research model. The results indicate that satisfaction, trust and perceived usefulness are the main predictors of continuous intention. It also shows that trust, perceived usefulness and confirmation are determined by system quality, information quality, and service quality. The proposed model explains 66.6% of the variance in Internet banking continuous intention.<span style="font-size: small;">باتوجه به سرمایهگذاری فراوانی که در بانکداری اینترنتی انجام شده است، موفقیت نهایی بانکداری اینترنتی بیشتر منوط به استفاده مستمر و ادامهدار مشتریان میباشد تا پذیرش اولیه، اما تاکنون بیشتر تحقیقات انجام شده در حوزه پذیرش بانکداری اینترنتی بوده است و به حوزه پس از پذیرش توجهی نشده است. لذا برای پرکردن شکاف تحقیقاتی موجود، در این تحقیق با استفاده از مدل قصد ادامه استفاده، مدل موفقیت سیستمهای اطلاعاتی و سازه اعتماد مدلی جهت بررسی عوامل موثر بر قصد ادامه استفاده از خدمات بانکداری اینترنتی ارائه شده است. براساس پاسخ 443 کاربر، روش مدلسازی معادلات ساختاری جهت تایید مدل استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که رضایت، اعتماد و فایده<span style="font-family: Calibri;"></span>مندی ادراکشده از عوامل اصلی پیش<span style="font-family: Calibri;"></span>بینی قصد ادامه استفاده بانکداری اینترنتی میباشند. اعتماد، فایده<span style="font-family: Calibri;"></span>مندی ادراکشده و تایید انتظارات توسط کیفیت سیستم، کیفیت اطلاعات و کیفیت خدمات تعیین میشوند. مدل پیشنهادی 6/66 درصد از واریانس قصد ادامه استفاده از بانکداری اینترنتی را توضیح می<span style="font-family: Calibri;"></span>دهد. </span>http://journal.iams.ir/article_209_dec9049d06d2533c97507b0d5b552c40.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619103820150622The effectiveness of authentic leadership training of managers on employees psychological capital: An experimental study in a Petrochemical Companyتاثیر آموزش رفتارهای رهبری اصیل به مدیران بر افزایش سرمایه روان-شناختی کارکنان(مورد مطالعه شرکت پتروشیمی تهران)98123210FAمریمقانع نیادکترای، روانشناسی سازمانی، رئیس سنجش و عملکرد سازمان پتروشیمی تهراننسرینارشدیدکترای روانشناسی. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازکیومرثبشلیدهدکترای روانشناسی. عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازمحمدفروهردانشجوی دکترا ی مدیریت آموزشیJournal Article20150921Abstract: What are the effects of leadership training on managers behavior and skills and how it influences employees behavior. The purpose of this study is to investigate the effectiveness of authentic leadership behaviors training of managers on employees psychological capital. The participants were 42 middle managers of Tehran’s Petrochemical Company(NIPC) who were randomly selected and divided in two experimental and control groups (each 21 employees). The research design was classic and had pre and posttest for both groups. A three days leadership training (20 hours) was conducted for experimental group. Data was gathered by two questionnaires of authentic leadership (walumbwa et al, 2008) and psychological capital (Lutans et al, 2008). Data analysis with ANOVA indicated that the training of authentic leadership behaviors of managers increases employees’ psychological capital components (Self-Efficacy, Optimism, Resilience and Hope).Result also shows that the development of positive behavior and skills of managers had increased the positive behavior of employees.پژوهشهای اندکی وجود دارد که به طور آزمایشی به بررسی مداخلات توسعه رفتارها و مهارتهای رهبری و تاثیرات آن بر روی کارکنان پرداخته باشند. هدف از این پژوهش بررسی تاثیر آموزش رفتارهای مثبت رهبری بر سرمایه روانشناختی کارکنان بود. جامعه مورد بررسی 110 نفر از مدیران میانی در دو شرکت پتروشیمی بودند که از این بین 42 نفر به روش تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها دو پرسشنامه رهبری اصیل وولمبوا و همکاران (2008) و سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2007) به شکل پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. در این پژوهش از روش آزمایشی استفاده شدهاست، که طی آن آزمودنیها به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند همچنین، به منظور بررسی تاثیر مداخلات آموزشی مدیران نیز 2 تا 3 نفر از کارکنان زیر مجموعه آنها به صورت تصادفی انتخاب شدند و سپس یک پیشآزمون از گروههای آزمایش و گواه به عمل آمد. بعد از آن به مدت<span style="font-family: Times New Roman;"> </span>3 روز (20 ساعت آموزش) مداخلات آموزشی مربوط به رفتارهای اصیل رهبری بر روی آنها اجرا گردید و پس از 5 ماه نیز یک پس آزمون از گروههای آزمایش و گواه به عمل آمد. در این پژوهش آزمون تحلیل آنوا آشکار ساخت که آموزش رفتارهای مثبت رهبری باعث افزایش سرمایه روانشناختی کارکنان و مولفههای آن (خودکارآمدی، امیدواری، خوشبینی و تاب آوری) میشود. نتایج نشان میدهد نه تنها میتوان رفتارها و مهارتهای رهبری اصیل را در مدیران توسعه داد، بلکه روی کارکنان نیز تاثیر مثبت دارد.http://journal.iams.ir/article_210_ffd6e3fb0f87e594c7066200fbf1ca7a.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619103820150622Investigating and prioritizing the viral marketing key success factorsشناسایی و اولویت بندی عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی124145211FAعلیعبدالهیاستادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتینسترنحاجی حیدریاستادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانمریمامیدوارکارشناس ارشد بازرگانی ، دانشگاه تهرانJournal Article20151105Abstract: Viral marketing is a marketing policy that spreads a company’s marketing messages such as new brands or services by word of mouth. It is meant to offer the facility free to the people and allowing them to transfer it to others. The purpose of this research is to identify the key factors affecting the success of viral marketing and prioritize these factors. Based on the study of existing literature on the subject area, we prepared a list of key success factors and distributed a questionnaire to 125 active managers of Iranian capital market asking them to review and complete it with regard to Iran’s capital market conditions. Then we used Analytical Hierarchy Process technique that is considered as an important approach in this type of marketing. The research results show that 19 factors are influential to the success of active agencies. These factors eventually were classified into six key factors. The most important were message content, correct targeting, penetration characteristics of a message, technology involved, relationship with product, entertainment and validity and reliability of the message respectively.بازاریابی ویروسی نوعی انتقال دهان به دهان پیام توسط افراد است که از این طریق برخی از پیام های بازاریابی مربوط به شرکت، برند و یا محصولات شرکت از طریق ابزارهای رسانه ای عمومی (غالباً اینترنت) در سطح گسترده ای بین عموم جامعه منتشر می شود. موفقیت این نوع بازاریابی با توجه به پیچیدگی خاص آن؛ نیازمند توجه به عوامل متعددی است که پژوهش حاضر بدنبال شناسایی این عوامل و اولویت بندی آنهاست. در این پژوهش پس از انجام مطالعات ادبیات موضوع، لیست اولیه ای از عوامل کلیدی موفقیت بازاریابی ویروسی شناسایی شده و سپس با ارایه پرسشنامه به مدیران کارگزاری های فعال در بازار سرمایه (تعداد 125 نفر) ، فرآیند شناسایی، بازنگری و تکمیل این عوامل با توجه به اقتضائات و شرایط حاکم بر بازار سرمایه ایران تکمیل شد. در ادامه بر اساس فرآیند تحلیل سلسله مراتبی( (AHP این عوامل اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که محتوای پیام بیشترین اهمیت را در میزان موفقیت بازاریابی ویروسی ایفاء می کند و هدف گیری صحیح مخاطبین، نوع فناوری مورد استفاده برای انتقال پیام، مرتبط بودن پیام ارسالی با محصول، سرگرم کنندگی پیام و اعتبار و اعتمادپذیری پیام در اولویت های بعدی قرار می گیرند.http://journal.iams.ir/article_211_c09b654185a23021a1191f9b32ea1ee0.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619103820150622A study on love brand of Mobile Phone buyers in Tehranبررسی عشق برند خریداران گوشی تلفن همراه در تهران146158212FAفاطمهپریشاندانشجوکارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانهاشمآقازادهاستادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده مدیریت ،دانشگاه تهرانمحمد علیشاه حسینیاستادیار گروه MBA دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20150424<span>Abstract</span><span>: During the last decade, researchers have paid much attention to consumer’s feelings about brands. They have begun to investigate emotional and feeling reactions of consumer’s behavior. The purpose of this research is to contribute to recent studies on the role that surrealism, self-expressiveness and brand image are playing in love brand of mobile phone buyers. Therefore, the effects of these factors on love brand were assessed. A sample survey was conducted among the buyers of mobile phone brands including; Apple, Samsung, Sony, Nokia, HTCLG, DIMO and GLX in Tehran. We analyzed data using the structural equation modeling technique and software Smart-PLS. The results show that all surrealism, self-expressiveness and brand image have some influences on love brand, but surrealism has the greatest impact on dependent variable.</span>در چند سال اخیر محققان به احساسات مصرف کنندگان به برند علاقه شدیدی نشان دادند. مطالعه رفتار مصرف کننده با تمرکز بر تئوری انتخاب عقلایی و تصمیم گیری کلاسیک به خرید غیر منطقی در حال تکامل است. امروزه محققان شروع به بررسی واکنش های عاطفی و حسی و جنبه سرگرمی رفتار مصرف کننده کرده اند. مصرف کنندگان در زندگی خود با هزاران برند در تعامل هستند اما آنها زنجیره عاطفی شدید خود را با تعداد بسیار کمی از این برند ها توسعه می دهند. برندهای قوی که به عشق برند خریداران تبدیل شده اند غالبا رهبران بازار محسوب می شوند. با توجه به اهمیت ارتباطات مصرف کننده با برند هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر احساس سوررئالیست به برند، برند خود انگاره و تصویر برند بر عشق برند خریداران گوشی تلفن همراه است. این پژوهش از نوع مطالعات توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش حاضرخریداران گوشی تلفن همراه برند های اپل، سامسونگ، سونی، نوکیا، اچ تی سی، ال جی، دیمو و جی ال ایکس در شهر تهران است. که برای نمونه گیری از روش تصادفی و برای گردآوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با تکنیک مدلسازی معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار Smart-PLS انجام گرفت. نتایج پژوهش نشان داد احساس سوررئالیستی به برند، خود انگاره بودن برند و تصویر برند بر عشق برند خریداران گوشی تلفن همراه موثر اند. هم چنین نتایج حاکی از آن است که احساس سوررئالیستی به برند بیشترین تاثیر را برعشق برند دارد.http://journal.iams.ir/article_212_62353f6e5812f605048bc07a73c16a9b.pdf