انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124520170321Proposing an Integrated Framework for Selecting Performance Indicators in Service Supply Chain
With a Case Study in Single Level Bidirectional Service Supply Chainارائه چارچوبی یکپارچه بهمنظور انتخاب شاخصهای ارزیابی عملکرد در زنجیره تامین خدمات
با مطالعه موردی در زنجیره تامین خدمات دوسویه یک سطحی120254FAآرششاهیناستاد گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصاد، دانشگاه اصفهانهدیمهرپروردانش آموخته کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد، اصفهان.مهدیکرباسیاندانشیار دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، اصفهانJournal Article20170417The aim of this study is to propose an integrated approach for selecting performance indicators in Service Supply chains (SSCs) and to offer a method for determining the performance of single level bidirectional services supply chains in three hospitals. For this purpose, the performance indicators of SSC processes have been studied and selected based on SMART features using ELECTRE I. Final indicators have been classified in terms of inputs and outputs. The proposed approach has been examined in single level bidirectional SSCs of three public hospitals. Findings indicate that the chain loops in terms of output indicators have a good performance but in terms of input indicators have a weak performance. In addition, hospital A regarding input indicator and hospital C regarding output indicator do not have appropriate performance, and hospital B regarding both input and output indicators has appropriate performance. Thus, the main concern of hospital A is to focus on improvement; of hospital B is to focus on optimization; and of hospital C is to focus on waste of resources.هدف این پژوهش، ارائه یک رویکرد جامع بهمنظور انتخاب شاخصهای عملکرد در زنجیره های تامین خدمات و ارائه روشی جهت تعیین عملکرد زنجیره های تامین خدمات دو سویه یک سطحی در سه بیمارستان میباشد. به منظور دستیابی به هدف شاخصهای ارزیابی عملکرد فرایندهای زنجیره تامین خدمات شناسایی و دستهبندی شده است و بر اساس میزان برخورداری آنها از ویژگیهای SMART توسط تکنیک الکتره 1 انتخاب شدهاند. سرانجام شاخصها از جهت ورودی یا خروجی بودن دستهبندی شدهاند. رویکرد پیشنهادی در زنجیره های تامین خدمات دو سویه یک سطحی در سه بیمارستان دولتی بررسی شده است. نتایج نشان میدهد که بیمارستان A در زمینه شاخصهای ورودی و بیمارستان C در زمینه شاخصهای خروجی از عملکرد مناسبی برخوردار نمیباشند و بیمارستان B در هر دو زمینه شاخصهای ورودی و خروجی از عملکرد مناسبی برخوردار میباشد. از این رو وضعیت عملکرد برای بیمارستان A تمرکز برای بهبود، بیمارستان B بهینه و بیمارستان C اتلاف منابع میباشد.http://journal.iams.ir/article_254_083bca221fbed97ff21a4f6ae11b26c0.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124520170321Rethinking Public Administration Education Based on Updated needs by using Zaltman Elicitation Technicباز اندیشی آموزش مدیریت دولتی مبتنی بر نیازهای روزآمد مخاطبین با استفاده از تکنیک استخراج استعارهای زالتمن2140255FAمحمدابوییدانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانطاهرهندافیدانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانآرینقلی پوراستاد دانشکده مدیریت، دانشگاه تهرانمنصورشیرزاددانشجوی مقطع دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20170518By recognizing environment needs correctly, Institutions and organizations can be more responsive. Higher education institute for training capable students should recognize learner needs and change educational strategy in the way of responds to their needs. In this way, effectiveness will be improved. The goal of this study was to identify needs of master public administration students. The method of this study is qualitative and the data collection and data analyzing method is done by use of Zaltman Metaphor Elicitation Technic. Therefore, the present study has some implications for the awareness of needs and deep insight of learners. By examining the use of this technic, an effective improvement has been achieved in deliberate design of courses. We sample from MSc and PhD students who studies public administration in the University of Tehran in two phases. First sample include seven students that deep interview with them was conducted. concepts elicit from interviews’ transcript indicate the requirements and results of training a specialist in public administration and the result of training in university of Tehran. Then the second sample was taken from five PhD students and the elicited concept was investigated by them.نهادها و سازمانها برای پاسخگویی به نیازهای محیط، باید این نیازها را به درستی شناسایی کنند. نهاد آموزش عالی نیز برای اینکه بتواند دانشجویانی توانمند تربیت کند، باید نیاز آنها را به درستی شناسایی کرده و استراتژیهای آموزشی را در جهت تأمین این نیازها تغییر دهد. تأمین نیازهای مخاطبین یک دوره آموزشی به اثربخشی آن دوره کمک میکند. این پژوهش که به منظور شناسایی نیاز مخاطبین دوره مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد صورت گرفته است، یک مطالعه کیفی است و جمعآوری و تجزیهوتحلیل دادهها با کمک تکنیک استخراج استعارهای زالتمن<sup>1</sup> انجام گرفته است. لزوم وجود روشی برای آگاهی از نیازها و بینشهای عمیق مخاطبین یک دوره آموزشی فرصتی را برای انجام این پژوهش ایجاد کرد تا با آزمودن کاربرد این تکنیک، گامی مؤثر در جهت توسعه روش برای طراحی هدفمند دورههای آموزشی برداشته شود. جامعه این پژوهش متشکل از دانشجویان رشته مدیریت دولتی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه تهران است که از طریق نمونهگیری هدفمند، در دو مرحله نمونة هفت و پنچ نفره تهیه شد. نمونة اول شامل هفت دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکتری بود که با آنان مصاحبههای عمیقی انجام شد. پس از تحلیل دادهها، طبقهبندی مفاهیم استخراج شده از مصاحبهها در دو محور نتایج تحصیل در دانشگاه تهران و همچنین الزامات و نتایج تربیت نیروی متخصص در رشته مدیریت دولتی انجام گرفته است. پس از این، نمونة دوم، شامل پنج نفر از دانشجویان مقطع دکتری رشته مدیریت دولتی، انتخاب شده و مفاهیم استخراج شده از مصاحبههای نمونة اول توسط این پنج نفر مورد بررسی قرار گرفته است.http://journal.iams.ir/article_255_778df1407121123042631780c522aec0.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124520170321Identification of Priority Indicators for Assessment of Entrepreneurship Ecosystems for Implementation in Iranشناسایی شاخصهای اولویتدار سنجش اکوسیستمهای کارآفرینی برای پیادهسازی در مناطق ایران4160256FAامیربراتیدانشجوی دکترای مدیریت، دانشگاه صنعتی شریفالهامیاوریاستادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریفحسینشریفاستادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20170518Entrepreneurship ecosystem” is defined as the elements – individuals, organizations or institutions – apart from the individual entrepreneur that are conducive to, or inhibitive of, the choice of a person to become an entrepreneur, or the probabilities of his or her success following launch. Entrepreneurial businesses operate locally or regionally and are therefore subject to local or regional contextual influence. Moreover particularly in larger countries there can exist significant variation in industry structure and economic base across regions, emphasizing the importance of regional focus. Adopting appropriate policies at the regional level need to have a deep and accurate understanding of the entrepreneurial ecosystems elements. Therefore measuring the entrepreneurial ecosystem has high importance. This study was conducted to have an overview of the existing evaluative entrepreneurship ecosystem frameworks in Iran and other countries and introduce a model for choosing indexes with highest quality base on OECD models.اکوسیستم کارآفرینی به بررسی عناصر بیرونی و خارج از کنترل بنگاه یا تیم کارآفرین میپردازد. این عناصر به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بر نرخ راهاندازی فعالیتهای کارآفرینانه و میزان موفقیت آنها تاثیرمیگذارند. از آنجا که اکوسیستم کارآفرینی هر منطقه کاملاً منحصربفرد میباشد، شناخت دقیق وضعیت اکوسیستم کارآفرینی آن منطقه، جهت اتخاذ تصمیمهای مناسب، ضروری به نظر میرسد. از اینرو، نگاشت و اندازهگیری وضعیت اکوسیستم کارآفرینی اهمیت پیدا میکند و اقدامی پایهای در جهت بهبود وضعیت کارآفرینی یک جامعه میباشد. علیرغم آنکه در سالیان اخیر، دولتها، سازمانهای مرتبط با توسعه و نهادهای آموزشی، ابزارهای متنوعی برای رصد میزان توسعه و بهبود اکوسیستم کارآفرینی ایجاد کردهاند، اما چارچوبهای ارزیابی منطقهای توسعه چندانی نیافته– که برای کشورهایی با تنوع اقتصادی زیاد نظیر ایران، کارایی بیشتری دارد- و همچنین توجه به محدودیهای بودجهای، علائق خاص کارفرما و ویژگیهای خاص صنعت مغفول ماندهاست. در این پژوهش، با توجه به نظرات خبرگان ومطالعات میدانی، لیستی از شاخصهای قابل استفاده برای ارزیابی اکوسیستم کارآفرینی ایران در سطح منطقهای تهیه شده و سپس با استفاده از روش پیشنهادی OECD، کیفیت این شاخصها مورد ارزیابی قرار گرفته است و در ادامه، الگوریتمی برای انتخاب این شاخصها با توجه به محدودیهای بودجهای، علائق خاص کارفرما و ویژگیهای خاص صنعت پیشنهاد شده است.http://journal.iams.ir/article_256_7f917680a858d29a32cf7322d6bb74f9.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124520170321Quantitive Evaluation and Ranking of All Iranian Companies based on CSV Criteriaارزیابی و رتبهبندی شرکتها و صنایع بورسی کشور از منظر شاخص ارزش ایجاد شده سهامداران6180257FAمحمد سعیدآقاجانیدانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت MBA دانشگاه صنعتی شریفآرشخلیلی نصراستادیار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریفعلینبیزادهدانشآموخته کارشناسی ارشد مدیریت MBA دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20170417To understand why CSV often goes away and how important strategic thinking is to it, a manager must understand the relationship between competitive advantage, value creation, and business strategy. Every manager knows something about those things individually. Competitive advantage means outperforming competitors along dimensions like cost, technological capability, and acquisition of raw materials or providing superior value to customers. Value creation is the increase in shareholder value, which requires that the company earn more than its cost of capital. But not every manager understands how competitive advantage and shareholder value interact. A sound strategy generates both: for a strategy to win in the marketplace, it must create sustainable advantage; only when a strategy wins in the marketplace can it generate sustained shareholder value. In this paper, based on shareholder return for the period of 2012 to 2015 all Iranian companies, listed in Tehran Stock Exchange were ranked. Results showed that 136 companies have created value for shareholders; conversely, 43 companies have destroyed it. In the period studied, Shisheh Hamedan Co. was the leading shareholder value creator and, on the other end of the spectrum, Siman-e Shomal Co. was the top shareholder value destroyer.مفهوم ارزش و ارزشآفرینی تحولی را در ارزیابی عملکرد شرکتها ایجاد کردهاند. معیارهای حسابداری و مالی در گذر زمان جای خود را به رویکردهای اقتصادی دادهاند. معیار ارزش خلقشده سهامداران از جدیدترین معیارهای معرفیشده با رویکرد اقتصادی است که هم میتواند سرمایهگذاران را در انتخاب سرمایهگذاری با بازده مناسبتر کمک نموده و هم به مدیران جهت فهم بهتر استراتژیهای رقابتی کمک مینماید. در پژوهش حاضر، با اعمال برخی اصلاحات در معیار ارزش خلقشده سهامدران برای اولین بار تعداد 239 شرکت و 16 صنعت کشور در طی دوره زمانی سه و هفت ساله (1388 لغایت 1394) ارزیابی و رتبهبندی شدند. همچنین روند عملکرد شرکتها و صنایع مختلف مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد در بازه زمانی هفت ساله به طور کلی ارزش ایجاد شده کاهنده بودهاست. در بازه زمانی هفت ساله تعداد 136 شرکت توانستهاند برای سهامداران خلق ارزش نموده و 43 شرکت از ارزش ایجاد شدده سهامداران کاستهاند. همچنین با محاسبه میانگین شاخص برای تمام شرکتها در بازه سسه ساله برابر 11.9% و برای بازه هفت ساله 20.3% بدست آمد که این دو عدد در سطح 5 درصد معنادار بودهاسست. در پایان یک مدل گروهبندی شرکتها بر اساس این شاخص معرفی و به 5 دسته کلی تقسسیم شدند.http://journal.iams.ir/article_257_540881ccd1cb876e9302e4f60ef5e88e.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124520170321Determining the model of financial performance of Tehran Stock Exchange companies based on data miningAbstractتعیین مدل ارزیابی عملکرد مالی شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای دادهکاوی81100258FAایمانرئیسی وانانیاستادیار مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیقاسمبولودانشیار مدیریت و حسابداری، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائیشهرهزرکشدانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت مالی، دانشگاه علامه طباطبائیJournal Article20170417Determining the performance of companies using financial ratios has always been an interesting attraction for many researchers. Identifying the financial factors that have the greatest impact on corporate performance is one of the important issues for decision makers. In this research, by employing data mining standards, 4 decision making trees including CHAID, QUEST, C&R and C5.0 have been implemented and compared with evaluation criteria .Also, effective financial ratios have been determined. For this purpose a sample consisting of 30 ratios in 673 listed firms in Tehran Stock Exchange between years 1390 to 1393 have been considered. The results show that CHAID has the most accurate and precision in comparison with 4 decision trees. Of course other models have high reliability (above 80 %) and can be used all of them. 3 variables including “Net Profit to Sales”, “Loans interest rate” and “Total Asset Turnover” had the highest significance in predicting performance.تعیین عملکرد شرکتها با استفاده از نسبتهای مالی همواره جالب توجه بسیاری از محققان و پژوهشگران بوده است. شناسایی عوامل مالی که بیشترین تاثیر را بر عملکرد شرکتها داشته یکی از مباحث مهم برای تصمیم گیرندگان است. در این پژوهش با به کارگیری استاندارد دادهکاوی، 4 مدل درخت تصمیم کاشف تعاملات خودکار کای دو[1]، آماری موثر عاری از تعصب و سریع[2]، خوشه بندی و رگرسیون[3] و سی فایو[4] به منظور ارزیابی عملکرد پیادهسازی و مدلها با معیارهای ارزیابی مقایسه شدند. همچنین نسبتهای تاثیرگذار در ارزیابی مالی شرکتها شناسایی شد. 673 شرکت بورس اوراق بهادار تهران بر اساس 30 نسبت بدست آمده از صورتهای مالی سالهای 1393-1390 بررسی شده است. نتایج حاصل نشان میدهد در مقایسه 4 درخت تصمیم در روشهای ارزیابی تخمین نمونه آزمایشی، اعتبار سنجی متقابل و شاخصههای ارزیابی درخت تصمیم کاشف تعاملات خودکار کای دو دارای بیشترین صحت و دقت است. البته مدلهای دیگر نیز از اطمینان بالایی (بالای 80 درصد) برخوردار هستند و میتوان از تمامی آنها استفاده کرد. همچنین در نتایج دادهکاوی حاضر نسبت سود خالص به فروش، نسبت بار مالی وام و گردش مجموع داراییها در میان نسبتهای مالی مورد بررسی اهمیت بالاتری در پیش بینی عملکرد داشتند.<br /> <br /> <br /> <br /> <br /> [1] CHAID (Chi-squared Automatic Interaction Detection)<br /> <br /> <br /> [2] QUEST (Quick, Unbiased, Efficient Statistical Tree)<br /> <br /> <br /> [3] Classification and Regression<br /> <br /> <br /> [4] C5.0http://journal.iams.ir/article_258_a5d14488d616ca2cd892e535bd94b262.pdf