انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26193شماره 1120081203Exploring the Relationship between Capital Productivity and Future Stock Returns and its Effect on Value and Growth Investment Stylesرابطه بهره وری سرمایه با بازده آتی سهام و تاثیر آن بر استراتژی های سرمایه گذاری ارزشی و رشدی12245FAJournal Article20101204In this research the importance of capital productivity in investment process, especially in value and growth styles is examined. Capital productivity measures the management achievement in employing capital as an important and limited resource of firms, and the extent to which they apply invested capital effectively. An investment strategy is a set of rules, behaviors or procedures, designed to guide an investor's selection of an investment portfolio. We seek to analyze the relation between capital productivity and future stock returns and thereafter the effect of this relationship on return of value and growth styles in Tehran Stock Exchange (TSE). We use return on invested capital ratio as the proxy of capital productivity and capital to enterprise value ratio as the value and growth indicator. Our study contains 11 years (1997 - 2007) data of active corporations in TSE. It is shown that capital productivity has a significant relation with future stock returns, contains value and growth information, affects these strategies significantly, and eventually results in different returns. It is suggested that investors consider capital productivity in their portfolio selection strategyمفهوم بهره وری سرمایه به اندازهگیری توان مدیریت در استفاده بهینه از سرمایه به عنوان یکی از منابع مهم و محدود شرکت می پردازد و انتظار میرود که سهام شرکتهای با بهره وری سرمایه ی بالا، بازده بالاتری نیز داشته باشند. هدف این مطالعه ، بررسی چگونگی رابطه بهره وری سرمایه با بازده آتی سهام در بورس اوراق بهادار تهران و همچنین بررسی تاثیرگذاری رابطه بهره وری سرمایه و بازده آتی سهام بر دو استراتژی مهم و متداولِ ارزشی و رشدی مد نظر می باشد. نسبت سود عملیاتی به سرمایه ی سرمایه گذاری شده ی شرکت به عنوان شاخص بهره وری سرمایه و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازارِ سرمایه ی سرمایه گذاری شده ی شرکت به عنوان شاخص تعیین سهام ارزشی و رشدی به کار گرفته شده است. دوره ی مورد مطالعه، سال های 1376 تا 1386 (11سال) و نمونه ی انتخابی از میان شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و با ویژگی های تعریف شده، می باشد. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها، وجود رابطه بین بهره وری سرمایه و بازده آتی سهام در دو حالت کلی و کنترل شده و نیز تاثیر قابل توجه این رابطه بر ارتقای بازده حاصل از هر دو استراتژیِ ارزشی و رشدی را تایید می کند. در نهایت، توجه به بهره وری سرمایه در تدوین استراتژی های سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران در قالب خرید سهامِ با بهره وری سرمایه ی بالا و فروش سهامِ با بهره وری سرمایه ی پایین، به سرمایه گذاران و مدیران پورتفوی پیشنهاد می شود.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26193شماره 1120081203Analytical Comparison of Technology Acceptance Models with Emphasis on Internet Banking Adoptionمقایسه تحلیلی مدل¬های پذیرش فناوری با تأکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی214446FAJournal Article20101204In recent decades the advancement of information technology and its usage in different areas has led to the creation of several models and patterns in the area of Technology Acceptance. The main purpose of this paper is the analytical analysis of three models including theory of reasoned action (TRA), theory of planned behavior (TPB) and technology acceptance model (TAM) with emphasis on internet banking adoption. The mentioned models have been compared based on three criteria: the prediction ability of intention to use, degree of explained variance on intention to use and overall fit of models.
Applying structural equation modeling (SEM) and regression analysis, it is shown that the theory of planned behavior (TPB) has better performance compared to the other two models.در دهه¬های اخیر به تناسب پیشرفت فناوری اطلاعات و کاربری آن در عرصه های مختلف ، الگوهاو مدل¬های متعددی در حوزه پذیرش فناوری پدید آمده است. نتایج پژوهشهای انحام¬شده نشان می¬دهد که این مدل¬ها در زمینه مطالعه فناوری¬های مختلف و پذیرش آنها، عملکردهای متفاوتی دارند. هدف اصلی این مقاله، مقایسه تحلیلی سه مدل تئوری عمل مستدل، تئوری رفتار برنامه¬ریزی شده و مدل پذیرش فناوری با تأکید بر پذیرش بانکداری اینترنتی است. مدل¬های مزبور بر مبنای سه معیار توانایی پیش¬بینی قصد استفاده، میزان تبیین واریانس قصد استفاده و برازش کلی مدل¬ها با یکدیگر مقایسه شده¬اند. نتایج مدل¬یابی معادلات ساختاری لیزرل و آنالیز رگرسیون در این مطالعه نشان داد که از نظر هر سه معیار، تئوری رفتار برنامه¬ریزی شده در مقایسه با دو مدل دیگر از عملکرد بهتری برخوردار است.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26193شماره 1120081003A Proposed Process Framework for Foresight Based on Meta-synthesis Methodارائه چارچوب فرآیندی برای آینده¬نگاری مبتنی بر روش فرا ترکیبی457459FAJournal Article20110102Foresight refers to the human ability in visualizing future probable issues and causing improvement. It is a systematic process to identify the future opportunities and requirements and helps organizations make long- term decisions. This paper aims to propose an appropriate process framework for foresight studies based on meta-synthesis approach. Therefore, seven foresight frameworks presented by researchers in related articles have been investigated and a new framework is proposed. Comprehensive stages and importance of Information value chain procedure is the main advantage of this framework and consideration of external and internal context effects on foresight studies is important as well. Finally, the proposed framework is evaluated applying expert questionnaire analysis.آینده¬نگاری به توانایی انسان در تصورکردن مسایل احتمالی آتی گفته می شود و تا باعث پیشرفت می شود. آینده¬نگاری فرآیندی نظام¬مند است که به شناسایی فرصتها و نیازهای آینده کمک می¬کند و سازمانها را در اتخاذ تصمیمات بلند مدت یاری می¬رساند. نکته حائز اهمیت در آینده¬نگاری، انجام مطالعات بر اساس چارچوب و فرآیندی ساختاریافته است. این مقاله، تلاش دارد تا با استفاده از روش فرا ترکیبی, چارچوب فرایندی مناسبی را برای اجرای مطالعات آینده¬نگاری پیشنهاد دهد. بدین¬منظور, هفت چارچوب آینده¬نگاری ارائه شده توسط پژوهشگران و صاحبنظران این حوزه بررسی و چارچوب جدیدی برای مطالعه آینده¬نگاری بدست آمده است. تفاوت چارچوب ارائه شده با دیگر چارچوبها, ارائه گام¬هایی جامع¬تر و توجه به روند زنجیره ارزش اطلاعات است. علاوه بر آن توجه به تاثیر بافتار داخلی و خارجی بر مطالعه آینده¬نگاری نیز وجه تمایز دیگر این چارچوب می¬باشد. در نهایت چارچوب پیشنهادی با استفاده از نظرسنجی از خبرگان مورد ارزیابی و تأیید قرار گرفته است.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26193شماره 1120081005A Comparison of Internet Information-Seeking Behavior:A study on Management and Accounting Faculty of Allameh Tabatabaee Universityمقایسه رفتار اطلاع یابی اینترنتی: مطالعه موردی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی10112960FAJournal Article20110104In this research information-seeking behavior in using internet and electronic resources has been studied. Research population has been faculty members and post-graduate students of Management and Accounting Faculty of Allameh Tabatabaee University. Using a questionnaire variable including types of information resources, manners, and tools of information retrieval, types of access to resources, and the range of users knowledge have been measured. Findings show that basic knowledge of internet is above average, and the use of internet is more dominant at home than the faculty. Besides, the main use of internet and electronic resources is shown to be for research activities; therefore full text databases have the most use. A significant difference in using Bolean logic and satisfaction rate among different fields has been observed as well.در این پژوهش به بررسی و مقایسه ی رفتار اطلاع یابی در استفاده از اینترنت و منابع الکترونیک پرداخته شده است. اهدافی از قبیل انواع منابع اطلاعاتی موردجستجو، روشها و ابزارهای جستجو، شیوه های دسترسی به منابع، اهداف جستجوی اطلاعات، و میزان دانش کاربران مورد بررسی قرار گرفته است. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی بوده اند و برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. یافته ها نشان دادند که دانش مقدماتی در زمینه ی اینترنت فقط تا حدودی از حد متوسط بالاتر است و بیشترین استفاده از اینترنت به ترتیب در منزل و دانشکده صورت می گیرد. نحوه ی آشنایی جامعه ی آماری با اینترنت بیشتر از طریق تجربه شخصی و روش آزمون و خطا بوده است. نتایج همچنین نشان دادند که مهمترین هدف استفاده از اینترنت و منابع الکترونیک در بین اکثریت جامعه ی مورد بررسی فعالیتهای پژوهشی، روزآمد کردن اطلاعات تخصصی، و شناسایی منابع تخصصی است که برای این منظور، پایگاههای اطلاعاتی دارای متن کامل بیشترین استفاده را داشته اند. در استفاده از عملگرهای بولی به هنگام جستجو و بازیابی اطلاعات، و همچنین رضایت از خدمات اینترنت تفاوت معناداری بین رشته های مختلف مشاهده شد. در کل، در محیط های علمی و دانشگاهی ضرورت وجود یک میانجی که دارای مهارت و آشنایی بیشتر با روشها و ابزارهای جستجو و بازیابی اطلاعات باشد، احساس می شود.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26193شماره 1120081005Causal Model of Excellence in Relationship with Organization's Customersمدل علّی بهبود و تعالی در ارتباط با مشتریان سازمان13115161FAJournal Article20110104Due to the high risk and uncertainty of CRM projects, it is necessary to do planning before implementation. Therefore existing and optimal positions must be determined so that the available gap between them would be reduced through suitable investment. In this paper, going over the related literature, CRM critical success factors were extracted and then analyzed using structural equation modeling (SEM). The approved factors were then assigned to different levels of maturity model according to experts’ viewpoints. Finally based on RADAR Logic of EFQM, the model variables were measured in a firm and maturity level of the given firm was determined.به دلیل مخاطرات و ریسک بالای اجرای پروژه های مدیریت ارتباط با مشتری، انجام برنامه ریزی مناسب قبل از اجرای آن در سازمان ضروری می باشد. بدین منظور لازم است پس از شناخت فاصله بین دو وضعیت موجود و مطلوب و مسیر دستیابی به وضعیت مطلوب، سرمایه گذاری های سازمانی صورت پذیرد. در این پژوهش بر حسب این ضرورت، ابتدا با مطالعه نسبتاً گسترده پیشینه پژوهش، مهمترین عوامل حیاتی موفقیت این حوزه استخراج شد و سپس با مدل معادلات ساختاری مدل علّی روابط این عوامل تحلیل می شد. عوامل نهایی طبق نظر خبرگان به سطوح مختلف بلوغ اختصاص یافت و در نهایت بر اساس ابعاد چهارگانه مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت امتیاز هر یک از شاخص ها در سازمان مورد بررسی, محاسبه و سطح بلوغ آن سازمان در مدیریت ارتباط با مشتری تعیین شد.