انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26192شماره 720071204The Effect of Emotional Intelligence Training on the Service Quality of Mellat Bank Branchesتأثیر آموزش هوش عاطفی بر کیفیت خدمات شعب بانک ملت12940FAJournal Article20101204The subject of emotional intelligence has attracted the attention of many organizational managers and scholars in recent decade. The possibility of developing this type of intelligence has motivated many organizations to conduct EI training programs for their employees. This study tends to examine the effect of EI training program on the service quality of Mellat bank branches. In This study, 10 branches of the bank were chosen as the research sample (five as the experiment and five as the control group). In the Pre-test phase EI level of the control group (using ECI test) and service quality of both experiment and control groups (using SERVEPERF test) were measured. Then an eight-session EI training program was conducted for each branch of the control group (having a total of 69 employees) for a period of two months. In the post test phase EI level of the trained employees and also service quality of all the sample branches were measured once more. Results show that the EI level of the experiment group and its service quality have had meaningful improvements while service quality of the control group branches has not had a meaningful improvement. It could be concluded that Iranian public banks could invest on developing their employees’ EI and this would lead to improved service quality.موضوع هوش عاطفی در دههی اخیر توجه بسیاری از مدیران و پژوهشگران سازمانی را به خود جلب کرده است. قابلیت افزایش این هوش باعث شده که بسیاری از سازمانها برنامههای آموزشی متنوعی برای ارتقای سطح هوش عاطفی کارکنان خود برگزار کنند. در این پژوهش تأثیر برگزاری دورهی آموزش هوش عاطفی بر کیفیت خدمات بانکی بررسی شده است. به منظور انجام این پژوهش ده شعبه از شعب بانک ملت به عنوان نمونه (پنج شعبه گروه آزمایش و پنج شعبه گروه کنترل) انتخاب شدند. در مرحلهی پیشآزمون میزان هوش عاطفی کارکنان شعب گروه آزمایش با استفاده از آزمون استاندارد ای سی آی1 و میزان کیفیت خدمات هر ده شعبهی نمونه با مراجعه به مشتریان آنها و با استفاده از پرسشنامهی سِروپِرف2 سنجیده شد. سپس دورهی آموزش هوش عاطفی به مدت دو ماه برای کارکنان شعب گروه آزمایش برگزار شد. پس از گذشت دو ماه از اتمام دورهی آموزشی یک بار دیگر هوش عاطفی کارکنان شعب گروه آزمایش و همچنین کیفیت خدمات شعب هر دو گروه آزمایش و کنترل سنجیده شد. نتایج آزمون t زوجی و فاکتوریل درونموردی با اطمینان 99٪ نشان داد که میزان هوش عاطفی کارکنان و کیفیت خدمات در شعب گروه آزمایش افزایش یافته است. اگرچه کیفیت خدمات شعب گروه کنترل نیز در برخی موارد افزایش یافته، این افزایش نسبت به آنچه در شعب گروه آزمایش رخ داده ناچیز است. در نهایت میتوان چنین نتیجه گرفت که بانکهای دولتی ایران با سرمایهگذاری روی ارتقای سطح هوش عاطفی کارکنانشان میتوانند کیفیت خدمات خود و در نتیجه میزان رضایت شهروندان را افزایش دهندانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26192شماره 720071204Presenting an Approach for Business Process Redesign based on Selecting Best Strategic Practicesرویکردی جهت باز طراحی فرایندهای کسب و کار مبتنی بر انتخاب بهترین راهکارهای استراتژیک315441FAJournal Article20101204This paper presents a methodology for introducing strategic best practices. The strategic best practices are those successful experienced practices of business process redesign (BPR) aligned with organization’s macro strategies. We study the best practices of BPR in accordance with organization strategies. Using previous research findings that published in 2003-2005 we collected a sum of BPR best practices from which 29 best practices were selected. Based on these Practises the proposed methodology has been presented to select the strategic best practices. Finally the enrollment process of a university was studied to evaluate the proposed methodology.این مقاله روششناسی جهت معرفی "بهترین راه کارهای استراتژیک" ارائه میدهد. در این مقاله بهترین راهکارهای استراتژیک به عنوان روشهای تجربه شده موفق بازطراحی فرایندها همسو با استراتژیها و جهتگیریهای کلان سازمانها معرفی میشوند. این پژوهش ضمن مطالعه بهترین راهکارهای موجود در ادبیات بازطراحی فرایندهای کسب و کار، به تجزیه و تحلیل آنها با توجه به استراتژیهای سازمان میپردازد. همچنین از یافتههای پژوهشهای پیشین که طی سالهای 2003 الی 2005 منتشر شده اند، جهت تشکیل بانکی از بهترین راهکارهای بازطراحی فرایندهای کسب و کاری استفاده شده است. با تکیه بر 29 مورد از بهترین راهکارهای گزارش شده در ادبیات پژوهش به ارائه روششناسی پیشنهادی جهت انتخاب بهترین راهکارهای استراتژیک پرداخته شده است. در نهایت مطالعه موردی فرایند ثبت نام یک دانشگاه جهت ارزیابی متدولوژی پیشنهادی گزارش شده است.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26192شماره 720071204Variables Affecting the Selection of a Foresight Project Dimesionsمتغیرهای موثر بر انتخاب ابعاد در یک پروژه آیندهنگاری558042FAJournal Article20101204Foresight as an effective instrument in policy making (especially in science and technology) helps governments deal with today’s challenges such as globalization and growing competition. In The process of conducting a foresight project, special dimensions of the project should be selected according to different variables. The present research studies variables that affect some dimensions of a foresight project and at the end a list of the variables is provided. Based on, the literature review, sample survey and interviews with experts, we selected and prioritized twenty first variables that affect the foresight project dimensions.آیندهنگاری به عنوان ابزاری بسیار موثر جهت سیاستگذاری (و بخصوص سیاستگذاری علم و فناوری) به دولتها کمک میکند تا در دنیای امروز به چالشهایی همچون جهانی شدن و رقابت فزاینده پاسخی مناسب ارایه و اقداماتی موثر انجام دهند. در انجام هر پروژه آیندهنگاری ناگزیر باید انواع خاصی از ابعاد یک پروژه را انتخاب کرد که این انتخاب با توجه به متغیرهای مختلف انجام میپذیرد. پژوهش حاضر تلاشی است جهت مشخص نمودن متغیرهای تاثیرگذار بر برخی از ابعاد یک پروژه آیندهنگاری، بگونهای که در انتهای پژوهش، فهرستی از این متغیرها ارایه میشود. در این پژوهش از طریق مطالعه ادبیات، مصاحبه با خبرگان و پیمایش از طریق پرسشنامه، 21 متغیر که بر ابعاد انتخابی این پژوهش تاثیر گذارند، شناسایی و میزان اهمیت آنها تعیین شد.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26192شماره 720071204Customers' Acceptance of E-Banking:
A Survey on Shiraz Banksپذیرش بانکداری الکترونیک در بین مشتریان بانکهای شهر شیراز819843FAJournal Article20101204This article studies the acceptance level of e-banking shirazi customers among. A questionnaire was distributed to the customers of different bank branches. Results of the research indicate that electronic services' easiness and usefulness as well as customers' trust affect electronic banking acceptance. However there exists no meaningful relationship between demographic factors and acceptance of electronic banking.در این مقاله میزان پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان شعب بانکهای مختلف شهر شیراز مورد بررسی قرار میگیرد. اطلاعات و دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شدهاند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که سهولت استفاده، مفید بودن و اعتماد مشتریان در پذیرش بانکداری الکترونیک مؤثر است. میزان تحصیلات مشتریان شعب بانکها تاثیر مستقیمی در میزان پذیرش بانکداری الکترونیک دارد. با این حال رابطه معناداری بین سایر ویژگیهای جمعیتشناختی و پذیرش بانکداری الکترونیک مشاهده نشد.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26192شماره 720071204Survey of Relation between Users' view towards Websites and Internet Advertising Effectivenessرابطه بین نگرش مصرفکنندگان به وبسایتها و اثربخشی تبلیغات
اینترنتی9911944FAJournal Article20101204The purpose of the present study was to test four hypotheses regarding the effects of viewing websites on internet advertising. A sample of 289 postgraduate students of Shiraz University was asked to fill out the research questionnaire. They were asked to recall brand names seen on the internet to describe perceived advantages and disadvantages of online advertising and to recall ads encountered in all media and whether they liked them or not. Findings show that visiting websites increase aided recall of brands seen on the internet and to improve users' views of the brand. Users who had a positive view saw more advantages in web advertising but they perceived more disadvantages as well. Finally, the sample users appeared to like TV advertising more than internet advertising. The findings present a complex picture of internet advertising which will be useful for online advertisers.این مقاله با هدف بررسی ارتباط بین نوع نگرش مصرفکنندگان به وبسایتها و اثربخشی تبلیغات اینترنتی به آزمون چهار فرضیه، میپردازد. جامعه آماری این مقاله شامل 248 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته دانشگاه شیراز (روزانه) در سال تحصیلی 86-85 میباشد. گردآوری داده توسط پرسشنامه صورت گرفته است که در پرسشنامه از آنها خواسته شده تا نامهای تجاری تبلیغ شده در اینترنت را که به خاطر میآورند و همچنین مزایا و معایبی را که در تبلیغات اینترنتی مشاهده میکنند نام ببرند. همچنین از آنها خواسته شده است که هر تبلیغاتی را که در هر رسانهای (اینترنتی و غیر اینترنتی) به خاطر میآورند نام برده و توضیح دهند که آیا به نظر آنان جالب بوده یا خیر. آنچه از نتایج بر میآید این است که مشاهده وبسایتها به مصرفکنندگان کمک میکند تا نام تجاری تبلیغ شده در اینترنت را به خاطر آورند و همچنین این امر باعث ایجاد نگرش مثبت نسبت به نام تجاری تبلیغ شده، شده است. مصرفکنندگانی که نگرش مثبت به وبسایتها داشتهاند نسبت به مصرفکنندگانی که نگرش مثبت نداشتهاند، مزایای بیشتری را برای تبلیغات اینترنتی قائل بودهاند از طرف دیگر آنها همچنین معایب بیشتری نیز برای تبلیغات اینترنتی قائل شدهاند. سرانجام مصرفکنندگان به تبلیغات تلویزیونی بیشتر از تبلیغات اینترنتی علاقهمندی نشان دادهاند. یافتههای این پژوهش یک تصویر پیچیدهای از تبلیغات اینترنتی را نشان میدهد که امید است برای تبلیغکنندگان اینترنتی مفید واقع شود.