انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261962420130310Culture, organizational commitment and intention to leave of knowledge workers: Designing and presenting a model in RIPIفرهنگ، تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشی: طراحی و تبیین مدلی در پژوهشگاه صنعت نفت124109FAJournal Article20111223One of the major concerns of any organization, espically the knowledge based organizations,
Is intention to leave. Turnover, in additionnaly, Direct and indirect costs, Causes Transfering Capabilities to Rival Company and finally loss of competitive advantage.
The organizational commitment is one of the best predictors of turnover and absence because people who are more committed, have greater adherence to the values and goals of the organization, play their role more actively, they also decide to quit their job and find new job opportunities less frequently. On the other hand, Organizational culture is a useful tool to analyze and predict organizational behavior, commitment, loyalty and employees' intention to leave in the organization. This study looks into the effect of organizational culture on organizational commitment of knowledge workers in RIPI and their intention to leave the organization. Furthermore, it investigates the relation between culture, commitment and intention to leave in the form of a causal model. This research was carried out by descriptive method of correlation branch is based on Structural Equation Modeling (SEM). The population consisted of all Faculty members in RIPI. The main tool to gather data is by 179 questionnaires. Finally, as a result organizational culture has a positive, direct and significant effect on organizational commitment, organizational commitment has a negative and significant effect on intention to leave, and organizational commitment plays a mediatory role in the relationship between organizational culture and intention to leave. <span lang="AR-SA">با توجه به هزینههای مستقیم و غیرمستقیم ترک خدمت کارکنان دانشی نظیر انتقال قابلیتها به شرکتهای رقیب و از دست دادن مزیت رقابتی، ترک خدمت به دغدغهی اصلی مدیران منابع انسانی این سازمانها تبدیل شده است به نحوی که توجه را به افزایش تعهد و وفاداری کارکنان معطوف داشته است. </span><span lang="AR-SA">پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر تعهد سازمانی و تمایل به ترک خدمت کارکنان دانشی پژوهشگاه صنعت نفت انجام شده است. روش تحقیق حاضر از نوع توصیفی از شاخهی همبستگی و مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است. جامعهی آماری تحقیق دربرگیرندهی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه صنعت نفت است. بدین منظور 179 پرسشنامه توزیع و جمعآوری گردید. نتایج نشان داد که فرهنگ سازمانی بر روی تعهد سازمانی اثر مثبت، مستقیم و معناداری دارد، تعهد سازمانی بر تمایل به ترک کار اثر معکوس و معناداری دارد و همچنین تعهد سازمانی در رابطهی بین فرهنگ سازمانی و تمایل به ترک کار نقش میانجی دارد. </span>انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261962420130308Internal Career Orientations : A case study of banking industryجهت گیری های درونی کارراهه: مطالعه موردی صنعت بانکداری2540110FAJournal Article20120407Most of career programmes in organizations are based on the assumption that employees are motivated by a prospect of promotion. Therefore the majority of studies focused on external side of careers. But some of researchers claimed that internal career desires must be satisfied. Organizations need to recognize the different career orientations within their employees to develop appropriate reward systems and career paths. While the work of Schein provides a sound starting point for developing and understanding of the nature of individuals internal careers , it may not capture the unique career experiences of individuals in different national contexts. In order to fill this research gap, this paper addresses what are the different dimensions of career orientations that exist among IT & financial workers in public banks? this research via Mix of qualitative and quantitative methods recognize a new dimension of career anchor , that contributes in promotion of knowledge for career anchor theory.this research with triangulation approach uses from qualitative interviews and questionnaire.statistic society of research includes employees of IT and financial departments in three public banks in iran . results of this research recognize a new dimension of career anchor as “halal income earning”. this dimension wasn’t recognized and discussed in other researchesاغلب مطالعات در زمینه کارراهه شغلی در سازمانها بر جنبه بیرونی کارراهه متمرکز است ولی برخی محققان این حوزه معتقدند که توجه به ارکان درونی کارراهه نیز به همان اندازه مهم می باشد.سازمانها نیازمند شناخت جهت گیری های مختلف کارراهه کارکنان هستند تا مسیرهای کارراهه و سیستم های مناسب پاداش را طراحی کنند. مهمترین تحقیقی که در زمینه ابعاد درونی کارراهه صورت گرفته ، پژوهشی است که توسط ادگار شاین در یک مطالعه طولی انجام شد.با اینکه اثر شاین نقطه شروع مناسبی برای درک ماهیت ارکان درونی کارراهه[1] فراهم می کند ،اما نمی تواند تجربیات منحصربفرد افراد در زمینه های فرهنگی مختلف را پوشش دهد، لذا هدف تحقیق حاضر پاسخ به این پرسش است که ارکان درونی کارراهه کارکنان بخش های مالی و فناوری اطلاعات در بانکهای دولتی کشور کدام است؟
تحقیق حاضر با رویکردی ترکیبی با استفاده از مصاحبه های کیفی و پرسشنامه انجام شده است و جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان بخش های مالی و فناوری اطلاعات ادارات مرکزی در سه بانک دولتی ایران در سال 1390 است. نتایج این پژوهش نشان دهنده وجود یک رکن کارراهه درونی تحت عنوان " معنویت" در افراد جامعه آماری تحقیق می باشد که در سایر تحقیقات انجام شده در این حوزه مورد شناسایی و بحث قرار نگرفته است.
<br />
[1] -Internal career anchorانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261962420130308Investigate dimensions relationship of service quality and customer satisfaction in banking industrial: comparative model of traditional and e-servicesبررسی رابطه ابعاد کیفیت خدمات و رضایت مشتری در صنعت بانکداری: مدل مقایسه ای خدمات سنتی و الکترونیکی4166111FAJournal Article20111228Service quality is known as competitive advantage, as the environment of banking moves toward more challenges besides the diversity of banking services. Service quality would customer satisfaction directly. Organization awareness of the organization image on their customer mind discloses the strength and weakness of the organization. It also enables the organization to adopt contingency strategies for performance improvement. The aim of this paper is defining the critical attributes and key variables affecting traditional and electronic banking service quality, how these services are assessed from the customer point of view and how this assessing is affected their perceptions of overall service quality and satisfaction. So a questionnaire with 53 questions, among 384 customers of three private barnds like Parsian, Pasargad and Eghtesad e Novin bank in 22 sector of Tehran was distributed and filled. Datas are analyzed by structural equations modelling and LISREL 8.7 software, then hypothesises are tested. The results showed that the experience of using e-services and customer perceptions of these services had positive influence on their perceptions of electronic services quality and perceived electronic services quality had positive effect on preference towards traditional services. Also perceptions of traditional and e-service quality had direct positive influence on perceived overall service quality. Furthermore, according to statistic analyses perceived IT-based services quality had more effect on customer satisfaction than traditional services.با رقابتی شدن صنعت بانکداری و عدم تمایز محصولات، کیفیت خدمات به عنوان مزیت رقابتی شناخته شده و تاثیر مستقیم بر رضایتمندی مشتریان دارد. اطلاع از تصویر ذهنی سازمان نزد مشتریان و روابط حاکم برآن ها ضمن اینکه نقاط ضعف و قوت یک سازمان را آشکار می سازد، زمینه را برای اتخاذ راهبردهای مناسب و ارتقای سطح عملکرد فراهم می آورد. در این راستا پژوهش حاضر با هدف شناخت مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت خدمات بانکی و در نهایت رابطه این ابعاد با رضایتمندی مشتریان و ارائه راهکار، انجام شده است. به همین منظور پرسشنامه ای با استفاده از مدل سروکوال و بهره گیری از متغیر های تاثیر گذار بر خدمات الکترونیک طراحی شد و در شهر تهران با حجم نمونه 384 نفر، از مشتریان سه بانک برتر خصوصی ایران جمع آوری گردید و با روش مدل سازی معادلات ساختاری و استفاده از نرم افزار LISREL 8.7 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاکی از آن است که ارداکات مشتریان از کیفیت خدمات الکترونیک تاثیر مثبتی بر میزان ترجیح نسبت به خدمات سنتی دارد و از طرفی ادراکات مشتریان از کیفیت خدمات الکترونیک تاثیر بیشتری نسبت به ادراک مشتریان از کیفیت خدمات سنتی بر رضایت مشتریان دارا می باشد.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261962420130308Designing Mobile Commerce Business Model in Infrastructure management: Osterwalder Business Model Ontology Approachبررسی عوامل موثر در طراحی مدل کسب و کار همراه در حوزه مدیریت زیرساخت6788112FAJournal Article20120125Today we need making use of mobile business models with covering all mobile commerce features. mobile business models have value for customers When reflect mobile value proposition such as ubiquity, convenience, localization, and personalization .In this study we consideration effective factors in designing infrastructure management and product section of mobile business models. <br /> Consequently we endorse infrastructure management and product in mobile commerce business models. In this manner with Meta synthesis approach factors extract. We use T test, Bonferroni-test, correlation analysis and regression analysis for approving extracted factors. Result of this research shows that infrastructures factors have positive effect on product factors in mobile commerce business models. <br /> This study will be applicable for actors in mobile commerce value network consist of banks, operators, value added service providers and et al.امروزه مدلهای کسب و کار مورد استفاده در تجارت همراه در صورتی برای مشتریان دارای منافع خواهند بود که ارزش پیشنهادی موجود در ابزار همراه مانند استفاده از سرویس در هر مکان، آسایش، محلیسازی و شخصیسازی را به مشتریان خود ارائه نمایند. در این تحقیق عوامل موثر در طراحی اجزای مدل کسب و کار در حوزه مدیریت زیرساخت و محصول تجارت همراه با استفاده از آنتولوژی مدل کسب و کار استروالدر مورد بررسی قرار میگیرد. این عوامل که با روش کیفی فراتلفیق استخراج شده اند از جمله مهم ترین آنها در بلوک مدیریت زیرساخت و مولفه پیکربندی ارزش شامل مدیریت شبکه، مدیریت فناوری، در مولفه قابلیت شامل یکپارچگی در سطح داده، یکپارچگی در سطح سرویس، یکپارچگی در ساختار ارائه سرویس، پشتیبانی از استانداردهای جهانی، امنیت و در مولفه شراکت شامل مزیت رقابتی شرکای فعال، تقسیم نقش ها و مسئولیت ها در شبکه ارزش، مدل حاکمیت، پشتیبانی رگولاتوری، تناسب در سرویس های دریافت شده با قراردادهای منعقد شده می باشد. برای تائید و صحهگذاری عوامل شناسایی شده آزمون میانگین یک جامعه آماری، تحلیل واریانس درونگروهی، تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانه مورد استفاده قرار گرفته است. همانگونه که از تحلیل روابط بین متغیرها استنباط میگردد، در عوامل موثر در طراحی مدل کسب و کار همراه بین ابعاد مورد نظر در مدل یعنی مدیریت زیرساخت به عنوان متغیر مستقل با بعد محصول به عنوان متغیر وابسته رابطه مثبت وجود دارد. در صورتی که بازیگران اصلی تجارت همراه مکانیزمهای تعاملاتی مناسبی را با یکدیگر برقرار سازند، ضمن بهرهمندی از قابلیتهای یکدیگر می توانند کارایی زنجیره ارزش خود را نیز افزایش دهند. قابلیت های شرکاء بر پایه مزیت رقابتی آنها در شبکه ارزش اهمیت بیشتری می یابد و متناسب با آن باید نقش ها و مسئولیت های مناسبی در شبکه ارزش به آنها تخصیص یابد. با توجه به گستره فناوری های مورد استفاده در تجارت همراه مدیریت و طرحریزی برنامههای توسعهای مناسب برای پشتیابی از استانداردهای مختلف، در عملکرد تجارت همراه تاثیر گذار به سزایی خواهد داشت. امنیت به عنوان یک رکن کلیدی در جلب اعتماد کاربران در استفاده از ابزار همراه تاثیر به سزایی دارد.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261962420130308The role of scientific associations in scientific public policiesنقش انجمن های علمی و نظام تصمیم گیری های علمی کشور89112113FAJournal Article20120429Network policy making is a new concept in recent public policyliterature. This concept demonstrates there exist certain relation betweenthe organizations of civil society and government’s policy makers. Therole and the effect of scientific nongovernmental organizations on thegovernment’s scientific decision making have been studied in this paper.This research has been carried out by mixed sample survey and semistructuredinterviews. the result of this study show NGO’s scientificassociations may have remarkable effects on citizens’ awareness , that, inturn; will improve the quality of public policy, leading the economic andsocial development.<span lang="FA">درحوزه علوم انسانی و عرصه سیاستگذاری های دولتی ، شبکه های تصمیم گیری ، مفهوم جدیدی است که در چارچوب </span><span>`</span><span lang="FA">پارادایم مدیریت دولتی نوین و رویکردهای حکمرانی مورد بحث بوده ،و به رابطه بین جامعه مدنی و نهادهای شکل گرفته در آن با دولت اشاره دارد .</span><span lang="FA"> از آنجا که انجمن های علمی ،به عنوان یکی از ذینفعان شبکه های سیاستگذاری ،نقش چشمگیری در فرایند خط مشی علمی کشورهای مختلف ایفا میکنند. هدف از این پژوهش مطالعه نقش این نهاد علمی در بهبود کیفیت خط مشی علمی جامعه ایران می باشد. به این منظور پرسشنامه ای میان 150 عضو هیئت مدیره انجمن های علمی توزیع گردیدو سپس ازطریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با 15 نماینده مجلس ، 15 عضو مشاور در مجمع تشخیص مصلحت نظام ، 5 وزیر کابینه نهم ودهم انجام شد . داده های پرسشنامه با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی به شناسایی عوامل اثرگذار و جهت قابلیت اعتمادابزار اندازه گیری ، از روش آلفای کرونباخ استفاده نموده ،پاسخ های حاصل از مصاحبه ها نیز با استفاده از روش تحلیل تم مورد بررسی قرار گرفت .یافته های تحقیق نشان می دهد که : فعالیت انجمن های علمی عمیقا بر میزان آگاهی وتغییر در نوع مطالبات شهروندان تاثیر داشته ،و همکاری این نهاد ها با سیاستگذاران دولت ، بهبودکیفیت تصمیم گیری های علمی و گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه را به همراه دارد . و از آنجا که توسعه فرهنگ پژوهش در هر جامعه ، شاخصه توسعه اقتصادی محسوب می گردد بنابراین نمی توان نقش انجمن های علمی در این رابطه را نادیده گرفت . </span>انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261962420130308Designing and testing a value-based organizational model for Tavanir( power industry holding company)طراحی و سنجش مدل سازمان ارزش بنیان در شرکت مادر تخصصی توانیر113140114FAJournal Article20120416The more the dynamic environment of organizations imposes greater limitations, the need for inter cohesion & mutual trust among employees becomes more vital for their survival. Therefore organizations should take into account the expectations of both internal and external stockholders simultaneously. The concept of value-based organization model in which the stockholders' expectations are coverted into values, spring as a result of this urgent need. Value-based organization model is more needed in public sector in which crisis, budjet limits and need for downsizing create great challenges. In this article, after reviewing the basics of value-based organization model, the public sector qualifications and the importance of flow of values in it reviewed. Then the researcher-made conceptual model which has been finalized by Delphi technique among elites and experts presented. The results of surveying the model at Tavanir company which is the holding company in the power industry is presented which shows the stockholders' expectations are coverted into values, and , in spite of the fact that the leadership is strong in vision managent, it is poor concerning the needed skills for trust-management, self-management and value- transfer management.با رقابتیتر شدن محیط، سازمانهای هزاره سومی به منظور تامین انتظارات ذی نفعان[1] بیرونی خود، نیازمند توجه بیشتر به انتظارات ذی نفعان درونی خود هستند. از طریق تامین انتظارات ذی نفعان درونی، بین کارکنان انسجام درونی، تفاهم و اعتماد متقابل بیشتری شکل می گیرد که آن نیز به خودی خود سبب ارتقای سطح کیفی و کمی خدمات و محصولات ارایه شده، می گردد. در واقع، شکلگیری مفهوم سازمان ارزشبنیان[2]، ناشی از توجه همزمان به تامین انتظارات کلیه ذینفعان اعم از درونی یا بیرونی بود؛ امری که از طریق جاریسازی این انتظارات در قالب ارزش، و از مجرای سبک خاصی از رهبری سازمانی تحقق می یابد. رویکرد ارزش بنیان به ویژه در بخش دولتی[3] که با بحران، کمبود بودجه، نیاز مستمر به کوچکسازی و مسایلی از این قبیل روبهرو<br /> می باشد، از اهمیت بیشتری برخوردار است. هدف این پژوهش، طراحی سازمان ارزش بنیان در بخش حاکمیتی صنعت برق یعنی شرکت مدیریت تولید، توزیع و انتقال نیروی برق در ایران (شرکت مادر تخصصی توانیر)<br /> می باشد. بدین منظور، پس از بررسی اهم ویژگیهای سازمان ارزشبنیان، اهمیت ترجمان انتظارات ذی نفعان، و خصایص بخش دولتی، مدل مفهومی سازمان ارزش بنیان که با توجه به تازگی موضوع، محقق ساخته است و از طریق روش دلفی با اخذ نظرات خبرگان صنعتی و نخبگان دانشگاهی نهایی گردیده ارایه می شود. تحلیلهای آماری انجام شده حاکی از آن است که الگوی به دست آمده در این تحقیق، معنیدار بوده و تئوری پیشنهادی محققان مبنی بر اجزای تشکیلدهنده سازمان ارزش بنیان تایید می شود.
<br />
[1] Stakeholder expectations
[2] Value-based organization
[3] Public sectorانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261962420130308The Survey of effective factors on the performance of JVsارائه مدلی به منظور شناسایی عوامل موثر بر عملکرد سرمایه گذاری های مشترک :
مورد مطالعه شرکت ایدرو141152115FAJournal Article20120220The study aimed to identify effective factors on the performance of JVs. In order to gain this aim, several researches were reviewed and then some factors were identified and categorized. The factors are tested through questionnaires distributed in JVs affiliated to IDRO and their public partners and also some of professional in the JV fields.
The research resulted in selection of 15 effective factors and were also identified and their importance is studied.یکی از موثرترین راههای رشد و توسعه اقتصادی در کشورهای در حال توسعه و انتقال دانش و تکنولوژی روز از طریق تاسیس شرکتهای سرمایه گذاری مشترک با مشارکت شرکتهای خارجی و یا داخلی توانمند میباشد که بر اساس تحقیقات به عمل آمده با نرخ شکست بالایی مواجه هستند. هدف تحقیق شناسایی و انتخاب عوامل موثر بر عملکرد سرمایهگذاریهای مشترک (JV) میباشد. در این مقاله از طریق مطالعه و بررسی تحقیقات و پژوهشهای انجام شده توسط محققین داخلی و خارجی و مصاحبه با متخصصین و صاحب نظران و همچنین بررسی شرکتهای سرمایه گذاری مشترک وابسته به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، عوامل متعددی شناسایی و دستهبندی شده و از طریق توزیع پرسشنامه در بین شرکتهای سرمایه گذاری مشترک وابسته به سازمان مذکور و شرکای دولتی و خصوصی آنها و همچنین خبرگان و متخصصین حوزه سرمایهگذاری مورد پایش و ارزیابی قرار گرفته است. در نتیجه این تحقیق 15 عامل موثر بر عملکرد سرمایه گذاری های مشترک شناسایی و بر اساس آزمون فریدمن الویتبندی گردیده است.