انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261982920130321Case Study in Organizational Studies: a case of nongovernmental organizationتحقیق موردی در مطالعات سازمانی: پژوهشی در یک سازمان غیردولتی223153FAابوالحسنفقیهیاستاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران0000-0003-3112-4666رویاچگینیکارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهرانعسلآغازدکترای مدیریت دولتی (منابع انسانی) دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130711Abstract:
Case studies have been regarded as a design, as a qualitative methodology, as a particular data collection procedure, and as a research strategy. But every survey which was conducted in a certain organization just using questionnaire could not be considered as a case study. Research which is regarded as case study, should be very clear about methodology. So, in this paper after reviewing method and steps of an appropriate case study, an illustrative case study which aims to investigative effectiveness indexes in one of the nongovernmental organization in Iran (Urmia child foundation) has been discussed. At the end, it is proposed that given case studies’ unclear status, researchers need to be very clear about their interpretation of the case study and the purpose of carrying out the study. They also should address the questions with regard to design, data collection procedures and analysis; and avoid common misunderstandings about case-study research.چکیده
مطالعه موردی هم به عنوان یک طرح، هم یک روش کیفی، هم رویهای خاص برای گردآوری دادهها و هم یک استراتژی پژوهش معرفی شده است. اما هر مطالعهای که در سازمان خاصی انجام شده باشد و اطلاعات آن صرفا با روش پیمایش گردآوری شده باشد را نمیتوان مطالعه موردی نامید. پژوهشی که عنوان مطالعه موردی به خود میگیرد، لازم است به لحاظ روش شناختی، روندهای مشخصتری را دنبال کند. در این مقاله به منظور توصیف تحقیق موردی، پس از مروری بر روش و گامهای اساسی طراحی یک مطالعه موردی مناسب، نمونهای از یک تحقیق موردی که با هدف کشف شاخصهای اثربخشی یکی از سازمانهای غیردولتی کشور (بنیاد کودک ارومیه) انجام شده، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در نهایت پیشنهاد شده است که به دلیل ابهامات موجود در انجام پژوهشهای موردی، بهتر است پژوهشگران در استفاده از این نوع روش، از چارچوب ساختاریافتهتری استفاده کنند، هدف و روشهای گردآوری اطلاعات خود را به روشنی بیان کرده، سوالهای پژوهش را که در هدایت تحقیق موردی اهمیت بسیاری داشته و نقطه آغاز پژوهش به شمار میآیند به درستی تدوین کرده و از برداشتهای نادرستی که در زمینه مطالعات موردی مطرحند اجتناب کنند.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261982920130321Model of export performance with the competitive capabilities approach of small and medium enterprises exporting citrus in the northern provinces of Iranمدل عملکرد صادراتی با رویکرد قابلیتهای رقابتی بنگاههای کوچک و متوسط صادرکننده مرکبات استانهای شمالی ایران2444154FAحسنعلیآقاجانیدانشیار گروه مدیریت صنعتی دانشگاه مازندرانرامینفرزادفردانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی دانشگاه مازندرانJournal Article20130221<span style="font-size: small;">111</span>
<span style="font-family: Calibri; font-size: small;"> </span>
<span style="font-size: small;">Strenthening non-oil export is a strategic concern of I.R. of Iran and the export of Iran’s citrus fruits can play an important role to this end. This paper aims to use the competitive capabilities approach for Iran’s<br /><br /></span>
<span style="font-size: small;"> northern provinces citrus export. The model consists of key variables including: Firm capabilities, management capabilities, export targeting, marketing mix strategies and environment factors. Data was collected by a questionnaire which completed by top managers of citrus exporting SMEs of northern provinces. Results show that the export targeting and marketing mix strategy have positive and significant effect on the firm’s export performance. Also, the management capabilities and micro environment through marketing mix strategy indirectly have positive effect on the SMEs performance.</span>تقویت صادرات غیرنفتی از نگرانیهای اصلی و راهبردی کشور است. یکی از بخشهای سودآور با توجه به شرایط اقلیمی کشور، بخش کشاورزی است. با شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی بنگاههای کشاورزی، میتوان برنامهریزی بهتری برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی انجام داد. به همین منظور در این مقاله مدلی متشکل از متغیرهای مهم این حوزه شامل: قابلیتهای بنگاه، قابلیتهای مدیریت، هدفگذاری صادراتی، استراتژیهای آمیخته بازاریابی و عوامل محیطی (محیط خرد و کلان) طراحی شد. گردآوری دادهها از طریق یک پرسشنامه 33 سؤالی و بر مبنای پاسخهای مدیران عالی بنگاههای کوچک و متوسط صادرکننده مرکبات استانهای شمالی ایران انجام شد. پایایی متغیرهای مکنون همگی در بازه قابل قبول قرار دارد. برای آزمون مدل از روش کمترین مربعات جزیی و نرمافزار <span style="font-family: Times New Roman;">SmartPLS</span> نسخه 2.0 استفاده گردید. نتایج نشان داد، هدفگذاری صادراتی و استراتژیهای آمیخته بازاریابی به طور مستقیم بر عملکرد صادراتی بنگاهها اثر مثبت و معناداری دارد. همچنین قابلیت مدیریت به طور غیرمستقیم از طریق هدفگذاری صادراتی و قابلیت بنگاه و عامل محیطی خرد از طریق استراتژیهای آمیخته بازاریابی بر عملکرد صادراتی بنگاههای کوچک و متوسط صادرکننده مرکبات شمال ایران به طور مثبت و معناداری مؤثر است.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261982920130321The role of organizational culture on organizational neuroticنقش فرهنگ در شکلگیری نوروتیک سازمانی2542155FAاصغراسدیدانشجوی دکتری منابع انسانیبهارکسفیدگراندانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهرانآرینقلی پوردانشیار دانشگاه تهرانJournal Article20130209<span style="font-size: small;">Abstract:</span>
<span style="font-size: small;">Management as a field of study uses extensively the concepts and theories of psychology. In fact, a great deal of organizational behavior theories are built on social psychology and psychology sciences. The purpose of this study is to test the relationship between organizational culture and organizational neurotic in the Bank of Refah. A sample survey was conducted among the 678 Bank employees. The result of study show that there is a significant reverse relationship between these two constructs. Research findings suggest that to manage organizational culture effectively, managers have to reduce organizational neurotic and increase mental health of organization members.</span>مباحث روانشناسی از دیرباز در مطالعات مدیریت جایگاه ویژه ای داشته و امروزه اهمیت بیشتری مییابد و مدیران به این مساله توجه بیشتری نشان میدهند. از طرفی اهمیت فرهنگ در سالهای اخیر بیشتر مد نظر سازمانها قرار گرفته است. هدف این مقاله تبیین رابطه بین مؤلفههای فرهنگ سازمانی و نوروتیک سازمانی در بانک رفاه است. جامعه آماری پزوهش کارکنان بانک رفاه هستند که پرسشنامه میان 678 نفر آنان توزیع گردید. یافتهها نشان میدهد ارتباط معنیدار و معکوسی بین این دو سازه فرهنگ و نوروتیک سازمانی وجود دارد. یافتههای مقاله به مدیران کمک میکند تا با مدیریت مؤثر فرهنگ سازمانی، نوروتیک سازمانی را کاهش دهند و سلامت روانشناختی منابع انسانی را افزایش دهند.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261982920130321Constitutive Elements of "Strategic Thinking" Constructتعیین عناصر تشکیلدهندهی سازهی "تفکر استراتژیک"4458156FAسیمینهآقاجانیاندانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریفمرضیهرستمیفارغ التحصیل MBA، دانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20130711<span style="font-size: small;">Abstract:</span>
<span style="font-size: small;">New approaches to strategy have accepted strategic thinking as a complement or even an alternative for strategic planning. Indeed, strategic thinking capability has been recognized as a characteristic of successful top managers in organizations. Moreover, the extant literature emphasizes the fact that top level managers can be taught to think strategically. However, there is no comprehensive model of strategic thinking components that can be used as a base for assessing managers' strategic thinking level and training based on the results of the assessment. Thus, in this study we propose a model of strategic thinking elements based on reviewing the extant literature and extracting the related components. This model can be used for designing an assessment tool and planning for managers training programs. Furthermore, it can be a starting point for future researches on strategic thinking, especially the ones that examine its relation to other types of thinking, including systems thinking and entrepreneurial thinking.</span>چکیده
رویکردهای نوین استراتژی تفکر استراتژیک را به جای برنامهریزی استراتژیک خالق استراتژی میدانند و این ایدهی اولیه در حوزهی مدیریت استراتژیک شکل گرفته که مدیران موفق مدیرانی هستند که از تفکر استراتژیک بهره میگیرند. از سوی دیگر ادبیات این حوزه بر اکتسابی بودن و امکان آموزش این شیوه از تفکر به مدیران ارشد سازمانها تاکید دارد. با این وجود هیچ مدل جامعی از عناصر تفکر استراتژیک که بتواند مبنای سنجش مدیران و سطح تفکر استراتژیک در آنها، و آموزش برمبنای نتایج حاصل از آن قرار گیرد وجود ندارد. لذا در این پژوهش با مرور ادبیات حوزهی تفکر استراتژیک و استخراج مولفههای مرتبط، مدل جامعی از عناصر تفکر استراتژیک ارائه شده است که میتواند مبنایی برای طراحی یک معیار سنجش جامع برای مدیران و برنامهریزی برای آموزش آنان باشد. بهعلاوه مدل توسعهیافته در این پژوهش میتواند پایه و نقطهی شروعی برای مطالعات بعدی در حوزهی تفکر استراتژیک و ارتباط آن با اشکال دیگر تفکر مانند تفکر سیستمی و تفکر کارآفرینانه باشد.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261982920130321Impact of Brand Personality on Brand Loyalty with Investigating the Mediator Role of Brand Affect, Brand Trust and Brand Preference: Case Study Iran Khodro Companyتاثیر شخصیت برند بر وفاداری برند: بررسی نقش میانجی¬سازه¬های تاثیر، اعتماد و ترجیح برند5972157FAحسینرضایی دولت آبادیاستادیار گروه مدیریت، دانشگاه اصفهانجوادخزائی پولمجتبیامانیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی- تحول، دانشگاه اصفهانJournal Article20130423<span style="font-size: small;">Abstract <em> </em></span>
<span style="font-size: small;">109</span>
<span style="font-family: Calibri; font-size: small;"> </span>
<span style="font-size: small;">Brand is a powerful tool for achieving organizational goals and has been introduced as an instrument that creates multiple challenges for organizations.The aim of this study is to investigate the effect of brand personality on brand loyalty through mediating variables of brand trust, brand affect and brand performance. A questionnaire was distributed among 214 consumers of Iran khodro in the capital city of Isfahan province. The results of the study confirm the effect of brand personality on brand loyalty, however, the mediating variables of brand trust, brand preference and brand loyalty play an important role in this relationship.</span>چکیده
برند یک ابزار قدرتمند در تنظیم منابع جهت رسیدن به هدفهای سازمان و به<span style="font-family: Times New Roman;"></span>عنوان یک ابزار برای ایجاد چالشهای چندگانه شرکت<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ها معرفی شده است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر شخصیت برند بر وفاداری برند میباشد. که در آن سازههای تاثیر، اعتماد و ترجیح به عنوان متغیرهای میانجی مطالعه شده است. جامعه آماری پژوهش مصرف کنندگان محصولات ایران خودرو در شهر اصفهان میباشند که پرسشنامه میان214 نفر از آنان به صورت تصادفی طبقه<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ای توزیع شد. در این پژوهش برای تحلیل فرضیهها و بررسی برازش مدل پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصل از این پژوهش نشان میدهد که متغیرهای میانجی مورد تایید قرار میگیرد، به عبارت دیگر یافتههای این پژوهش، اهمیت نقش شخصیت برند بر تاثیر برند، ترجیح برند و اعتماد به برند را در پیش بینی وفاداری به برند را تایید می کند.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261982920130321Cultural Intelligence in Interaction to Conflict Management Strategiesهوش فرهنگی در تعامل با استراتژی های مدیریت تعارض73103158FAرضاسپهونداستادیار- دانشگاه لرستانفتانهبهاروندکارشناس ارشد مدیریت کارآفرینیرضوانبیرانوندکارشناس ارشد مدیریت بازرگانیJournal Article20130423Abstract:
<span style="font-size: small;">The present study tries to investigate the relationship between cultural intelligence and conflict management strategies on university employers in Lorestan (on about 250 persons). The necessary tools for gathering data are William and Pradoo Cultural Intelligence questionnaire and Conflict Management Strategies Putnam & Wilson questionnaire. The present study is an applied study and according to its method is a co-relational study. The reliability of these two questionnaires is determined through Cronbach’s Alpha test and their validity is verified with factorial analysis test through AMOS20 software. Besides, the SPSS18 software is used to analyze the data. The results show that the subjects’ cultural intelligence level was low. Furthermore, the results revealed that there is no significant relationship between cultural intelligence, gender, age, working years, organizational position, and educational degree. However, there is a significant positive relationship between these employers’ cultural intelligence and conflict management strategies; and in fact this positive relationship exists between all aspects of cultural intelligence except attitudinal aspect and the avoidance and problem-solving strategies. Besides, the results revealed that the behavioral and cognitive aspects of cultural intelligence are in significant positive relationship with control strategy while there is no significant relationship between attitudinal and meta-cognitive aspects and this strategy. </span>پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و استراتژیهای مدیریت تعارض کارکنان دانشگاه لرستان(شامل 250 نفر) اجرا شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه هوش فرهنگی ویلیام و پرادو و پرسشنامه استراتژیهای مدیریت تعارض پوتنام و ویلسون می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>باشند. این تحقیق یک تحقیق کاربردی بوده و به لحاظ روش انجام کار از نوع تحقیقات همبستگی است. جهت تعیین پایایی پرسشنامههای بکارگرفته شده آزمون آلفای کرونباخ گرفته شد و روایی آنها با استفاده از نرم افزار<span style="font-family: Times New Roman;">AMOS20</span> و انجام آزمون تحلیل عاملی تأییدی، تایید شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده<span style="font-family: Times New Roman;"></span>ها از نرم افزار <span style="font-family: Times New Roman;">SPSS18</span> استفاده شد. نتایج نشان داد که هوش فرهنگی افراد مورد مطالعه در سطح پایینی می<span style="font-family: Times New Roman;"></span>باشد و هوش فرهنگی با جنسیت، سن، سنوات خدمت، پست سازمانی و سطح تحصیلات افراد ارتباط معنادار ندارد. ولی بین هوش فرهنگی کارکنان و استراتژیهای مدیریت تعارض آنها رابطه معنادار مثبت وجود دارد و جز بعد انگیزشی تمام ابعاد هوش فرهنگی با دو استراتژی عدم مقابله و راه حل گرایی ارتباط معنادار مستقیم دارد. ابعاد رفتاری و شناختی هوش فرهنگی با استراتژی کنترل ارتباط معنادار مستقیم دارند در حالی که ابعاد انگیزشی و فراشناختی با این استراتژی رابطه معنادار ندارند.