انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983120130923Identifying the ways of promoting corporate entrepreneurship in Iranian entrepreneurial family firmsروشهای توسعه کارآفرینی سازمانی در بنگاههای خانوادگی کارآفرین ایرانی137165FAحسینصامعیدانشجوی دکتری دانشگاه صنعتی شریفسید علیرضافیض بخشدانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریفJournal Article20130922<span style="font-size: small;">Survival and growth of family firms plays a crucial part in economic growth of nations. The respective literature indicates that corporate entrepreneurship is positively effective on the performance of family firms. Still, the development of entrepreneurship in family firms faces a number of opportunities as well as challenges due to their special culture and power structure. Therefore, identifying the ways of promoting corporate entrepreneurship in a family firm can be essential to a large extent. In this paper, five Iranian entrepreneurial family firms have been studied on a case study basis. The results show two levels of activities which enables the firms to promote corporate entrepreneurship: Business related activities and family related activities. At the business level, designing the corporate entrepreneurship strategy and developing entrepreneurial capabilities of the firm are the main activities. At the family level, designing and implementing the ownership and governance system of the family firm, sharing the vision and values of the family, and building up a proper relationship among family members are the principal activities. The current paper describes these activities and explains the way they influence on promoting corporate entrepreneurship in family firms.</span>بقا و رشد بنگاههای خانوادگی، تأثیر قابل توجهی بر رشد اقتصادی کشورها دارد. مطالعات پیشین نشان میدهد کارآفرینی سازمانی بر بهبود عملکرد بنگاههای خانوادگی تأثیرگذار است. با این وجود، توسعه کارآفرینی در بنگاههای خانوادگی به خاطر فرهنگ و ساختار قدرت خاص این بنگاهها تؤام با فرصتها و چالشهایی است. از این رو شناسایی اقداماتی که منجر به توسعه کارآفرینی در بنگاههای خانوادگی میشود حایز اهمیت است. در این مقاله با به کارگیری روش موردکاوی، پنج بنگاه خانوادگی کارآفرین ایرانی مورد مطالعه قرار گرفته و اقدامات انجام شده برای توسعه رفتارهای کارآفرینانه در این بنگاهها شناسایی شده است. نتایج تحقیق نشان میدهد، مجموعه اقدامات انجام شده را میتوان در دو سطح کسب و کار، و خانواده دستهبندی نمود. در سطح کسب و کار، طراحی استراتژی کارآفرینی سازمانی، و نیز توسعه قابلیتهای کارآفرینانه دو دسته اصلی اقدامات را تشکیل میدهند. در سطح خانواده نیز اقدامات انجام شده عبارتند از طراحی و اجرای نظام مالکیت و حاکمیت، طراحی و به اشتراکگذاری چشمانداز و ارزشهای خانواده، و ایجاد روابط مناسب بین اعضای خانواده. در این مقاله مجموعه این اقدامات و نحوه اثرگذاری آنها بر توسعه کارآفرینی سازمانی در بنگاههای خانوادگی تشریح شده است.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983120130923Strategic network and business performance: A study in the software industryشبکه استراتژیک و عملکرد کسب و کار:
مطالعهای در صنعت نرم افزار3761166FAسید حسینجلالیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20130923مطالعه در خصوص مفهوم شبکه استراتژیک و وجوه مختلف تاثیرگذاری آن در مسائل مرتبط با کسب و کار کمتر از سوی محققان داخلی مورد توجه واقع شده است. پژوهش حاضر میکوشد تا ضمن مفهوم سازی شبکه استراتژیک در قالب روابط درون صنعت و روابط برون صنعت و در نظر گرفتن مشخصههای تعدد، تنوع، تداوم و تراکم به عنوان ویژگیهای کلیدی روابط پدیدارشده در بستر شبکه، به مطالعه رابطه میان این سازه و عملکرد کسب و کار بپردازد. با توجه به اتکای پژوهش بر شواهد تجربی، دادههای مورد نیاز از 74 شرکت نرم افزاری ثبت شده در اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار ایران گردآوری شده است و تحلیلهای آماری جهت شناسایی ابعاد گوناگون ارتباط میان شبکه استراتژیک و عملکرد به واسطه سنجش همبستگی و تحلیل رگرسیون در قالب هفت مدل مجزا صورت پذیرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد روابط درون صنعت و روابط برون صنعت در کلیت مفهومی خود نقش موثری بر بهبود عملکرد کسب و کار دارند. به علاوه، با تقویت ویژگیهای تعدد، تداوم و تراکم در روابط درون صنعت و نیز تقویت ویژگی تنوع در روابط برون صنعت میتوان نقش مثبت شبکه استراتژیک را بر عملکرد کسب و کار ارتقا داد.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983120130923University Spin offs’ growth modelمدل رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی6187167FAاحمداختیارزادهدکترای مدیریت تولید، دانشگاه تهرانJournal Article20131004<span style="font-size: small;">153</span>
<span style="font-family: Calibri; font-size: small;"> </span>
<span style="font-size: small;">In recent years, using of university spin-offs as an interface between universities and industry for technology commercialization has gained special attention of strategists and policy makers. The law passed in support of university spin-offs through its bylaws clearly states the needs for enabling technological entrepreneurship in universities. Therefore, for deep understanding about the creation and growth of university spin-offs in Iran, in this paper, based on grounded theory and deep interview with toenty CEO’s and board of director’s members of fourthin firms in Sharif University incubator, Tehran University incubator and Tehran University science park, this study tried to find out some disciplines to create the growth model of firms. In conclusion, this study identified fourty factors as difficulties, and through the focus group method, seven problems were selected as main topics throughout the life cycle of university spin-offs in Iran. However, these problems explain seven challenges for the growth of university spin-offs in Iran. Thus, based on the dominant problem approach, these challenges were used as the basis for the development of proposed seven stages growth model. </span>استفاده از شرکتهای زایشی دانشگاهی به عنوان حلقه واسط صنعت و دانشگاه و یک استراتژی عملی برای تجاریسازی تکنولوژیهای برتر در سالیان اخیر از جایگاه ویژهای در میان متخصصین و سیاستگذاران برخوردار شده است. در ایران نیز تصویب لایحه حمایت از شرکتهای دانش بنیان و ابلاغ آیین نامه اجرایی آن به سازمانهای متولی نشاندهنده تمایل آشکار دولت برای فعال کردن کارآفرینی تکنولوژیک در دانشگاهها است. بدین جهت به منظور ایجاد شناختی دقیقتر از نحوه حضور و رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی در ایران، در این مقاله تلاش شده تا با تکیه بر روش نظریه بنیادین و مصاحبههای عمیق با بیست نفر از مدیران عامل و اعضای هیأت مدیره چهارده شرکت مستقر در مرکز رشد دانشگاه تهران، مرکز رشد فناوریهای پیشرفته دانشگاه صنعتی شریف و همچنین پارک علم وفناوری دانشگاه تهران به مبنایی جهت تدوین مدل رشد این نوع شرکتها دست یافته شود. در نتیجه این تحقیق پس از شناسایی چهل مفهوم تحت عنوان مشکلات شرکتهای زایشی دانشگاهی در مسیر رشد، با تکیه بر روش گروههای کانونی به هفت چالش کلیدی در مسیر رشد شرکتهای زایشی دانشگاهی دست یافته شد که این چالشها مبنای تدوین مراحل مدل هفت مرحلهای رشد، بر مبنای رویکرد مشکلات غالب قرار گرفتهاند.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983120130923The impacts of knowledge management strategy on knowledge management processes in Iranian governmental universitiesتاثیر راهبردهای مدیریت دانش بر فرایندهای مدیریت دانش در دانشگاههای دولتی ایران87104168FAآفریناخواناستادیار گروه صنایع، دانشگاه علم و هنرمحمدصالح اولیادانشیار گروه صنایع، دانشگاه یزدJournal Article20130922<span style="font-size: small;">Universities are traditionally considered as knowledge base organizations, but in many universities, knowledge management (KM) processes has not been officially designed and implemented yet. Therefore, a key question is that the extent to which the KM strategies improve KM processes in universities. In this paper, a model for understanding the influence of KM strategies on knowledge acquisition, creation and sharing in universities is presented. A questionnaire was designed for collecting quantitative data. The statistical population was all faculty members of engineering departments in Iranian governmental universities. The relationships between the variables was analyzed using Structural Equation Modeling. The results showed that human oriented strategies influenced KM processes. Knowledge sharing mediated the relationship between human oriented strategy and knowledge creation . In <br /><br /></span>
<span style="font-size: small;">addition, it was found that improving informal relationship and interaction between faculty members could improve the KM processes in universities. </span>دانشگاهها بطور سنتی سازمانهای دانش محور محسوب میشوند، اما هنوز در بسیاری از دانشگاهها فرایندهای مدیریت دانش به طور رسمی طراحی و پیاده سازی نشده است. بنابراین سوالی که میتواند مطرح شود اینست که وجود راهبردها تا چه میزان فرایندهای مدیریت دانش در دانشگاهها را تقویت میکند. در این مقاله سعی شده است مدلی جهت بررسی تاثیر راهبردهای مدیریت دانش بر فرایندهای مدیریت دانش در دانشگاهها، ارائه گردد. نوع تحقیق، توصیفی و پیمایشی است. جهت جمع آوری دادههای کمی از پرسشنامه محقق ساخته به عنوان ابزار تحقیق استفاده شد. جامعه تحقیق را اعضای هیئت علمی دانشکدههای فنی و مهندسی دانشگاههای دولتی ایران تشکیل میدهند. روابط میان متغیرها با بکارگیری مدل سازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که راهبرد انسان محور بر هر دو فرایند خلق و به اشتراک گذاری دانش در دانشگاهها تاثیرگذار است. در حالی که راهبرد سیستم محور فقط بر فرایند کسب و خلق دانش تاثیرگذار است و این تاثیر نسبت به راهبرد انسان محور کمتر است. از این رو تقویت تعامل و ارتباط رو در رو میان اعضای هیئت علمی، موجب بهبود فرایندهای مدیریت دانش در دانشگاهها میشود و مناسب است در این راستا برنامهریزیهای لازم انجام شود.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983120130923Modeling medical tourism in Iran using the system dynamic approachبررسی عوامل موثر در نقش آفرینی توریسم درمانی و پویایی شناسی آن با استفاده از رویکرد پویایی های سیستمی105130169FAیحیی زارعمهرجردیدانشیار دانشکده مهندسی صنایع. دانشگاه یزدفهیمهفارغکارشناسی ارشد. دانشکده مهندسی صنایع. دانشگاه علم وهنرJournal Article20131007<span style="font-size: small;">Medical tourism is one of the most important industries in the world, and it is considered as a unique revenue maker sector. In addition to the development of medical tourism revenues, it is well suited for the development and transfer of knowledge and technology related to the fields of work. In this article, we try to introduce medical tourism and identify an integrated model of factors that affects the demand, the supply and demand model of Sung et al. To examine the impacts of these factors on medical tourism, a system dynamic approach using related interactions and taking into consideration the impacts on each other is presented. The numerical results obtained from the proposed dynamical model, solved by the Vensim simulation software, shows that we would have a delay of six years to make the profit. This is a period of time that is necessary for introducing the country to the foreign medical tourism body. Our inspections of various scenarios indicate that if we ignore any of these factors, we will face with a delay in medical industrial development for the country. In the other words, by focusing on all proposed loops at the same time we can improve the countries medical tourism industry, in general. </span>امروزه صنعت گردشگری پزشکی به عنوان نوع خاصی از گردشگری بهعنوان یکی از صنایع مهم جهان و یکی از درآمدزاترین صنعتها بشمار می رود. توسعه توریسم درمانی علاوه بر درآمدزایی ابزار بسیار مناسبی برای توسعه کشور و انتقال دانش و تکنولوژی است. بر آن شدهایم تا علاوه بر معرفی توریسم و تاکید بر توریسم درمانی، عوامل تأثیرگذار بر قسمت تقاضای مدل یکپارچه، عرضه و تقاضای سانگ و همکارانش بهعنوان عوامل مؤثر بر جذب گردشگر پزشکی مشخص گردد. و همچنین به بررسی تأثیر این عوامل بر توریسم درمانی با رویکرد دینامیکی و استفاده از تعاملات مرتبط و اثرگذار بر یکدیگر پرداخته شود. نتایج شبیه سازی مدل نشان میدهد تاثیر این عوامل بر پیشرفت توریسم درمانی با تاخیر 6 ساله جواب میباشد که این تاخیر نیز به سبب معرفی ایران به گردشگران خارجی می باشد. همچنین با بررسی سناریوهای مختلف نشان داده شد که چنانچه هر یک از این عوامل نادیدهگرفته شود بهبود صنعت گردشگری را به تاخیر میاندازد. لذا توجه به تمام حلقه ها به طور همزمان میتوان ایران را در صنعت توریسم درمانی به شکوفایی برساند.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-261983120130923The role of traditional and virtual dimensions of banks in their e-bankingنقش ابعاد سنتی و مجازی بانکها در بانکداری الکترونیکی آنها131151170FAعبدالهادیدرزیان عزیزیاستادیار گروه مدیریت دانشگاه شهید چمران اهوازافشینقاسمیکارشناس ارشد مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید چمران اهوازساراسلیمانیدانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد سنندجJournal Article20131002<span style="font-size: small;">Today, the world is in its ultra-technologic era that most of the businesses are moving towards being electronic. Banking industry is one of the pioneers in this arena. Accordingly, one of the banking success requirements is the customers’ trust towards the electronic banking. The aim of this study is to investigate the traditional and virtual dimensions of electronic banking to create trust in customers. The traditional dimensions in this study include the size and reputation of the bank and the virtual dimensions include the website features of the bank (received safety about the website, considering the privacy limits, usefulness, and the ease of using). In order to investigate the presented model in this research the structural equations have been applied. The obtained results have showed that there is not a significant relationship between the electronic banking traditional dimensions and the customers’ trust, while the website features have had positive significant effect on creating the trust towards the electronic banking.</span>امروزه جهان در عصر فراتکنولوژیکی قرار دارد. جایی که بیشتر کسب و کارها به سمت الکترونیکی شدن درحرکتند. صنعت بانکداری یکی از پیشگامان در این عرصه میباشد. در این راستا یکی از الزامات موفقیت بانکها، وجود اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر عوامل سنتی و مجازی بانکداری الکترونیکی در ایجاد اعتماد مشتریان به این نوع بانکداری است. ابعاد سنتی مورد بررسی در این پژوهش شامل اندازه و شهرت بانک و ابعاد مجازی مورد بررسی شامل ویژگیهای وبسایت بانک (امنیت ادراک شده از وبسایت، رعایت حریم شخصی، مفید بودن و سهولت استفاده) است. به منظور بررسی مدل ارائه شده در این پژوهش از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. نتایج حاصله نشان داده است که در نمونه مورد بررسی هیچگونه رابطه معناداری میان ویژگیهای سنتی بانکداری الکترونیکی و اعتماد مشتریان به بانکداری الکترونیکی وجود ندارد. این درحالی است که ویژگیهای وبسایت بانک تأثیر مثبت و معناداری بر ایجاد اعتماد به بانکداری الکترونیکی داشته است.