انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619145420190622deficiencies of Public Sector compensation in Iranنارساییهای نظام جبران خدمت کارکنان در بخش دولتی ایران129307FAمحمدرضامالکیدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانابوالحسنفقیهیاستاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-3112-4666ناصرمیرسپاسیاستاد مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20200125This article aimed at examining the deficiencies of compensation system in Iran’s Public Sector. The main question is: “what deficiencies the Iranian Public Sector compensation system are facing?” To answer this question, we began an exploratory studies including; the review of the literature, the analysis of archival data on formal governmental institutions, as well as the laws and regulations followed by a comparison of practices in several countries. In this qualitative cross-sectional study, data was collected through field observation, the government documents and archive materials and semi-structured interviews. To proceed this pathological study, we selected interviewees from Iranian political and administrative experts who were selected based on a purposive and snowball sampling approach. A thematic analysis was used for interpretation of interviews. The study results indicate that the compensation system of Iran’s Public Sector, in addition to structural deficiencies, suffer from a number of Contextual factors; unclear budgeting system, inadequate taxation system, weak performance management system, demerit system, multiple paralleled decision-making authorities, weak transparency and monitoring, a deformed diversification of compensation orderliness, weakness in managerial, financial and legal structures of governmental agencies and weak legal nature of certain executive agencies. <br /> <em>مقاله حاضر با بهرهگیری از رهیافت نهادی به تحلیل نارساییهای نظام جبران خدمت در بخش دولتی ایران میپردازد و این پرسش مطرح میشود که نارساییهای جبران خدمت در بخش دولتی ایران کدامند؟. برای پاسخ به این پرسش،</em><em>این مقاله، نقطه عزیمت را مطالعات اکتشافی و مبانی نظری، تحلیل دادههای آرشیوی، نهادهای رسمی و قوانین و مقررات حاکم بر این حوزه و مقایسه تجارب بینالمللی قرار داده است. این تحقیق مقطعی در حیطه پارادایم تفسیرگرایی تعریف میشود. منابع دادهها در این تحقیق عبارت از مشاهدات میدانی (مصاحبه)، اسناددولتی، منابع تاریخی، روزنامهها، و سایر رسانهها است. در این پژوهش از مصاحبه های نیمه ساختار یافته و عمیق و مطالعه داده های آرشیوی استفاده شده است. آسیبشناسی نهادهای رسمی حاکم بر این حوزه از طریق مصاحبه با خبرگان اجرایی و تحلیل آنها با بهرهگیری از تحلیل تم صورت پذیرفته است.جهت انتخاب هدفمند خبرگان از طرح نمونه گیری گلوله برفی استفاده کردیم. نتایج این تحقیق نشان میدهد که نظام جبران خدمت در ایران علاوه بر اینکه از مشکلات ساختاری رنج میبرد، متاثر از عوامل زمینهای نظیر نظام بودجهریزی، نظام مالیاتی، نظام مدیریت عملکرد، نظام شایستگی، تعدد مراجع تصمیمگیری در کشور، ضعف در شفافیت و نظارت، تفسیرپذیر بودن قوانین و مقررات، تنوع بیقواره در نظامهای جبران خدمت در بخش دولتی ایران، و ضعف در ساختارهای تخصصی نظام اداری در دولت و مجلس، است. </em>انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619145420190622The Status of Geo-Tourism in Public Policies in the Context of Iran
Policy Agenda Setting Approachجایگاه گردشگری زمین در خطمشیهای عمومی ایران با تأکید بر نقش مرحلهی تنظیم دستورکار3154308FAفرانکرنجبر متعلقدانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0001-9070-720Xرضاواعظیاستاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانمحمودضیاییدانشیارگروه مدیریت جهانگردی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانداودحسین پوردانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایرانJournal Article20190906Focusing on geo-tourism as one of the fast growing concepts within Iran’s tourism industry, both in academic debate and business market, this study aimed at investigating the status of geo-tourism in Iran’s public policies. We conducted a nonreactive research, collecting archival data from Iran’s Islamic Parliament Research Center Database. The research result of the content analysis show that from three hundred fifty three rules and regulations that were enacted over a period of 2001 to 2018, there were fifty eight geo-tourism policies. In next step we attempted to make a typology, bringing the identified policies into five different policy categories; geo-heritage development, accommodation development, infrastructure development, service and facility development and geo-tourism management development. As for frequency dimension of content analysis, the geo-heritage category stood in the first place. It seems that other components of geo-tourism development have not much considered by Iranian policy makers. It may be argued that the actors emphasis on geo-heritage development policy agenda, compared to other geo-tourism policy priorities, has been affected in the light of legal and institutional changes occurred between 2004 – 2006. گردشگری زمین(1)، یکی از مفاهیم در حال رشد در مباحث آکادمیک گردشگری و در عینحال یکی از محصولات جدیدی است که توجه کسبوکارهای گردشگری را جلب کرده است. هدف این مقاله،بررسی جایگاه گردشگری زمین در خطمشیهای عمومی ایران است. پژوهشگران با انجام مطالعهی داده های آرشیوی و بهرهگیری از سامانه قوانین و مقررات پایگاه مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی ایران، به گردآوری خطمشیهای حوزهی گردشگری زمین در بازهی زمانی 1380- 1397پرداختد. در نتیجهی تحلیل محتوای دادههای گردآوری شده، 58 خطمشی در حوزهی مذکور شناسایی شد که در بررسی گونهشناسی در 5 دستهی؛ توسعهی جاذبههای زمینشناختی(2)، توسعهی تأسیسات اقامتی، توسعهی سایر زیرساختها، توسعهی سایر تسهیلات و خدمات و توسعهی مدیریت گردشگری زمین قرار گرفتند. در حالیکه خطمشیهای مرتبط با شناسایی جاذبههای زمینشناختی بیشترین سهم را در میان خطمشیهای شناسایی شده به خود اختصاص دادهاند، سایر اجزای توسعه کمتر مورد توجه خطمشیگذاران قرار گرفتهاست. به نظر میرسد این وضعیت ناشی از تمرکز بازیگران حوزهی گردشگری زمین بر توسعهی جاذبهها در سایهی تغییرات قانونی و نهادی ایجاد شده در کشور در بازهی زمانی مورد مطالعه و همچنین ضعف در توجه به همهی ارکان توسعهی گردشگری زمین در مرحلهی تنظیم دستورکار خطمشی باشد. انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619145420190622Identifying key variables in banking service and product under uncertaintyاستخراج متغیرهای اساسی موثر بر طراحی محصولات و خدمات بانکی در محیط عدم قطعیت5576309FAمحمدکریمیدانشجوی دکتری گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانعباسطلوعی اشلقیاستاد گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایراننازنینپیله وریدانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران غرب دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانرضارادفراستاد گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20190912Setting an appropriate strategy for service and product development is one of the key success factors for service oriented organizations such as banks. On the other hand service and product development in banks is closely related to external environment changes for banks due to their role in economic ecosystem and dependence to environment. In this dynamic and unpredictable environment, banks are needed to explore key variables which have impact on service and product development in order to set strategy as much as robust to achieve competitive advantage. This paper aims to explore and identify key variables influencing service and product development in one of the Iranian banks. as a case study. After reviewing related literature, 28 variables were explored. By using fuzzy Delphi technique the number of variables reduced to 20 and relationship between variables was discovered with fuzzy DEMATEL method. Findings show that variables such as GDP, foreign investment, startups and fin-techs, US sanction, relation with European Union and e-banking security and quality, have more impact on other variables. The liquidity, central bank flexibility in acceptance new rules and technologies, e- commerce and bank resource have less impact than the others.بر خلاف بانکداری سنتی که جذب سپرده با نرخ های متفاوت و اعطای تسهیلات و انتقال وجه در شعب از مهمترین محصولات و خدمات بانک محسوب می گردید، امروزه مشتریان بانکها نیازهای متفاوتی با ترجیح حداقل مراجعه به شعب را دارند. از اینرو در نظر گرفتن ترجیحات مشتریان و توجه به روندهای فرهنگی و فناورانه در ارائه محصولات و خدمات از مزیت رقابتی بانکها به شمار می آید. این درحالیست که در غالب تحقیقات انجام شده صرفاً تأثیر متغیرهای اقتصادی بر محصولات و یا عملکرد بانکها بررسی شده است و سایر متغیرها از جمله متغیرهای فناورانه، اجتماعی و سیاسی و همچنین روابط میان آنها در نظر گرفته نشده است. هدف این تحقیق شناسایی متغیرهای محیطی موثر بر طراحی محصولات و خدمات بانکی و تعیین روابط میان آنها در یکی از بانکهای کشوراست. در مرور ادبیات موضوعی 28 متغیر استخراج و با استفاده از تکنیک دلفی فازی 20 متغیر انتخاب و از طریق فن دیماتل فازی روابط میان متغیرها تعیین گردید. با توجه به یافته های مدل، متغیرهای تولید ناخالص داخلی، تحریم های آمریکا و روابط با اتحادیه اروپا، فین تک ها، کیفیت و امنیت سرویس بانکداری الکترونیک بیشترین تأثیر بر سایر متغیرها و آمادگی زیرساخت فناوری اطلاعات بانک، انعطاف بانک مرکزی در پذیرش قوانین حاکم بر فناوری های جدید و منابع بانک بیشترین تأثیر پذیری از سایر متغیرها را دارند.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619145420190622Consumer Reponses to Price Discrimination: An Experimental Studyشناسایی عوامل موثر بر واکنش های مصرف کنندگان به تبعیض های قیمتی77104310FAعلیمریخ نژاد اصلدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایرانکامبیزحیدرزادهعضو هیات علمی ، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت ، دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران ، تهران ، ایران0000-0002-4592-3816یزدانمنصوریاندانشیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانJournal Article20190828Pricing has always been an important component of marketing. Price discrimination is one of the attractive pricing strategies to get the most out of the consumers. But these policies can have a direct impact on consumer behavior and trigger different reactions. In this study, the role of price discrimination, inequality status and reference price in consumer behavior is discussed. By conducting two experimental studies, 540 management students have engaged and collaborated projects, the impact of these variables on perceived unfairness, negative emotions, repurchase intention, positive word-of-mouth and perceived value in the shopping malls industry was studied. The results showed that different levels of price discrimination produced different responses from consumers. However, indirect price discrimination (using membership fees) is the best option for enforcing this policy. Internal reference prices can also moderate consumer reactions. The results of this study can be used as a practical model for shopping malls (especially for use in customer clubs).قیمتگذاری همواره یکی از مولفه های مهم در بازاریابی بوده است. قیمتگذاری تبعیضی یکی از سیاستهای قیمتگذاری جذاب جهت کسب حداکثر سود از مصرفکنندگان است؛ اما این سیاستها میتواند روی رفتار مصرفکننده تاثیرات مستقیم گذاشته و واکنشهای متفاوتی ایجاد کند. این پژوهش به نقش تبعیضهای قیمتی، حالات نابرابری و قیمت مرجع در رفتار مصرفکنندگان می پردازد. با اجرای دو مطالعه تجربی از انواع طرح های عاملی و همکاری 540 دانشجو، تاثیر متغیرهای فوق روی بیعدالتی درک شده، هیجان منفی، تمایل به خرید دوباره، تبلیغ شفاهی مثبت و ارزش درک شده مصرفکننده در صنعت مراکز خرید و مالها، بررسی شد. نتایج نشان دادند سطوح مختلف تبعیض قیمتی، واکنشهای متفاوتی از مصرفکنندگان ایجاد میکند. با این حال تبعیض قیمتی غیرمستقیم (با استفاده از حق عضویت)، بهترین گزینه برای اجرای این سیاست است. همچنین قیمت مرجع داخلی میتواند واکنشهای مصرفکننده را تعدیل کند. نتایج این پژوهش به عنوان مدلی کاربردی برای مراکز خرید و مالها (خصوصا استفاده در باشگاه مشتریان)، قابل استفاده است.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619145420190622Investigating managers' Professional behavior in organizational rip currents Relying on power resourcesبررسی رفتار مدیران در مواجهه با جریان های شکافنده سازمانی با تکیه بر منابع قدرت105123311FAمحمدحسیننوریائیاستاد مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه پیام نور، تهران ایرانمحمدعلیسرلکمحقق پسا دکتری مدیریت دانشگاه پیام نور، تهران ایرانJournal Article20190107In this research, the use of power sources on managers' behavior in organizational rip currents was investigated. Organizational rip currents are factors, outside the control of the organization, that make drastic and irregular changes in the organization's organs. It is like a tsunami, causes instability, lack of efficiency and even death of an organization. The purpose of this research is to categorize and highlight those manager’s behavioral traits that influence their relative success by using different sources of power to accompany employees encountering organizational rip currents.The statistical population of the study consisted of 230 Payame Noor University’s staff who work at central organization and hold a management BA degree. In order to collect data, a standard power source measurement questionnaire and a researcher-made questionnaire containing 14 questions were used. The managers’ power sources used in the study were expertise, legitimate, legal, coercive, and reward. The research findings indicate that there are a direct relationship between power sources of managers and organizational rip currents. Furthermore, it show a significant relationship between their legal power and substantive, structural and behavioral factors. Also, the results of the multivariate step by step regression confirmed that the legal and expertise sources play the most important role in predicting the behavior of managers when facing organizational rip currents. <br />در این پژوهش رفتار حرفه ای مدیران در مواجهه با جریانهای شکافندهی سازمانی با تکیه بر منابع قدرت موردبررسی قرار گرفت. جریانهای شکافندهی سازمانی به آن دسته از عوامل خارج از کنترل سازمان اطلاق میشودکه با ایجاد تغییرات شدید و بدون قاعده در ارکان سازمان، همانند سونامی موجب بیثباتی، کاهش کارایی و حتی مرگ سازمان میشوند. هدف این پژوهش دستهبندی و برجسته کردن مجموعهای از ویژگیهای رفتاری و حیاتی مؤثر بر موفقیت نسبی و تلاشهای مدیران با تکیه بر منابع قدرت برای همراه کردن کارکنان در مواجهه با جریانهای شکافندهی سازمانی میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل 230 نفر کارکنان تحصیلکرده رشته مدیریت در سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور است. بهمنظور گردآوری دادهها از دو پرسشنامهی سنجش منابع قدرت استفاده گردید. بررسی توصیفی دادهها حاکی از این است که منابع قدرت مورداستفاده مدیران دانشگاه پیام نور از دیدگاه کارکنان، به ترتیب؛ تخصص، مرجعیت، قانونی، اجبار و پاداش است. نتایج همبستگی در رابطه با ارتباط بین منابع قدرت مدیران و جریانهای شکافندهی سازمانی، نشان داد؛ ارتباط منابع قدرت قانونی با ابعاد زمینهای، ساختاری و رفتاری معنیدار و مستقیم است. همچنین نتایج رگرسیون چند متغیره گام به گام تأثیر منابع قدرت بر رفتار مدیران در مواجهه با جریانهای شکافندهی سازمانی را تأیید کرد و مشخص شد، تکیه بر منابع قانونی و تخصص بیشترین نقش را در پیشبینی رفتارحرفه ای مدیران در مواجهه با جریانهای شکافندهی سازمانی دارا میباشند. <br /> <br /> انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619145420190622Identifying the Antecedents of Alienation of Implementers from Public Policies in Iranian public organizationsشناسایی پیشایندهای بیگانگی مجریان از خطمشیهای عمومی در سازمانهای دولتی ایران125153312FAمهدیگل وردیدانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانحسندانایی فرداستاد، مدیریت دولتی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانمحمدحسینرحمتیاستادیار، مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانجبارباباشاهیاستادیار، مدیریت دولتی، پردیس فارابی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20190831One of the reasons for failure of implementation of public policies in Iran is policy alienation. Policy alienation is a psychological state that lead to implementers' psychological disconnection from the policy program being implemented. This phenomenon may have harmful consequences, and resulted in lessening of implementers’ performance. It will in turn, leads to public discontent with the public institutions implementing public policies. The purpose of this paper is to identify the antecedents of tax policies alienation. The research population consisted of tax auditors of the General Directorate of Tax Affairs of Qom province. The sample was selected through a purposeful sampling method. We conducted a semi-structured interviews to collect data, and used the thematic analysis technique for interpretation of collected data.. The results showed that the lack of interaction between policy makers and policy implementers at the policy formulation strategic level, as well as, tactical and operational levels are antecedents of alienation of implementers from tax policies in Iran.یکی از دلایل شکست خطمشیهای عمومی در ایران، بیگانگی مجریان از این خطمشیها است. بیگانگی از خطمشی، حالتی روانشناختی است که منجر به گسست روانشناختی مجریان از خطمشیهای عمومی میشود. شکلگیری پدیدة بیگانگی از خطمشی میان مجریان خطمشیهای عمومی تبعات زیانباری را در پی خواهد داشت و کاهش عملکرد این مجریان سبب بروز نارضایتیهای عمومی از سازمانهای دولتیِ مجری خطمشیهای عمومی خواهد شد. هدف این مقاله، شناسایی پیشایندهای بیگانگی مجریان از خطمشیهای مالیاتی است. جامعة پژوهش، شامل کارکنان مأمور تشخیص مالیات اداره کل امور مالیاتی استان قم و نمونة پژوهش به روش نمونهگیری هدفمند از نوع نظری انتخاب شد. به منظور جمعآوری دادهها، از مصاحبه نیمه ساختاریافته و برای تحلیل دادههای مصاحبه از فن تحلیل مضمون استفاده شد. نتایج حاصل از دادهها نشان داد تعاملات سطح استراتژیک تدوین خطمشیهای مالیاتی، تعاملات سطح تاکتیکی اجرای خطمشیهای مالیاتی و تعاملات سطح عملیاتی اجرای خطمشیهای مالیاتی، از پیشایندهای پدیدة بیگانگی مجریان از خطمشیهای مالیاتی در ایران است.