ارائه یک چار‌چوب جامع برای برونسپاری در صنعت خودرو

نوع مقاله : مقاله مستقل

نویسندگان

دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف

چکیده

امروزه برونسپاری در صنعت خودرو هم یک ضرورت اجتناب­ناپذیر و هم یک مسئله چالش­انگیز محسوب می­شود، به طوری که برای مدیریت مناسب این مهم، داشتن یک چارچوب جامع ضروری به نظر می­رسد. در این تحقیق سعی شده است که بر اساس چهار سوال اصلی تحقیق برونسپاری شامل "چه چیزی؟"، "چه شرکتی؟"، "به چه شرکتی؟" و "چگونه؟"، چارچوبی جامع برای برونسپاری در صنعت خودرو از دیدگاه خودروسازان ارائه شود تا بر اساس آن، عوامل موثر بر برونسپاری در این صنعت و نیز ارتباط و نوع اثرگذاری آن­ها روشن شود. از آن­جا که فاز طراحی ماهیت متفاوتی نسبت به فاز تولید دارد، مدل­های متمایزی برای برونسپاری این دو فاز ارائه و طی یک روش کمی و پیمایشی مورد آزمون قرار گرفته­اند. داده­ها از طریق پرسشنامه از مدیران و کارشناسان دو شرکت بزرگ این صنعت در کشور، ایران­خودرو و سایپا، اخذ شده و مدل­های ارائه شده با روش مدلسازی معادلات ساختاری آزموده شده­اند. یکی از مهم­ترین دستاوردهای این تحقیق این است که "پیمانه­­بندی" تنها عاملی است که برونسپاری دو فاز طراحی و تولید را از یکدیگر متمایز می­کند. علاوه بر این، بر خلاف انتظار، "پیمانه­بندی" در تولید اثر معناداری بر "میزان شراکت" نداشته است که به واسطه ساختار متفاوت زنجیره تأمین در ایران قابل توجیه است. این مشاهده به نوعی بیانگر علت ضعف نسبی کارآیی در صنعت خودرو در ایران بوده که خود می­تواند موضوع تحقیقات آتی در این حوزه باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Comprehensive Outsourcing Framework for Auto Industry

نویسندگان [English]

  • Mahdi Sheikh Zadeh
  • Sadegh Motamedi
چکیده [English]

Outsourcing in the auto industry is currently a necessity and yet a challenging issue for which a comprehensive framework sounds imperative, in order to facilitate managerial decisions. By addressing four main related questions of “What”, “Who”, “To whom”, and “How”, from perspective of automakers, this research aims at providing a comprehensive framework comprising of key influential factors and their interactions. Given the fact that design phase has a different nature from production phase, a separate outsourcing model is provided for each of the mentioned phases; both validated through a quantitative survey research method. Data collection was through questionnaires distributed amongst managers and senior business analysts of the two main Iranian automakers; Iran Khodro and Saipa. Validation of the models was accomplished by structural equation modeling. Among other findings, as one of the key results, it was observed that modularity is the sole differentiating factor of the two phases of design and production. Furthermore, it was unexpectedly observed that modularity has no significant impact on the level of partnership between automaker and supplier. This, however, can be explained by considering dissimilar supply chain structures of the current state of the industry and the norm. This observation can be viewed, to some extent, as one of the potential drivers of inefficiencies in the Iranian auto industry, which can be subject of future researches.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Outsourcing
  • Auto industry
  • Design vs. production
  • Structural equation modeling