طراحی الگوی حکمرانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب: مطالعه ای در ابعاد پایداری شرکتی

نوع مقاله : مقاله استخراج شده از پایان نامه

نویسندگان

1 دکتری مدیریت دولتی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایران

2 استاد دانشگاه علامه طباطبایی

3 استادیار دانشگاه آزاداسلامی واحد شوشتر، شوشتر، ایران

چکیده

نوآوری در سازوکار حکمرانی، ابزاری مهم در جهت­دهی به تصمیمات هیات مدیره شرکت­ها برای ایجاد رابطه متوازن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و راه رسیدن به اهداف پایداری شرکتی محسوب می­شود. هدف این مقاله، طراحی الگوی حکمرانی بومی برای شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب، متناسب با ماهیت فعالیت­ها و شرایط محیطی آن می­باشد. از این رو مولفه­ ها و شاخص­های سازمان جهانی گزارش­ دهی به عنوان راهنمای اولیه در طراحی الگوی پژوهش   در نظر گرفته شد. سپس بر اساس مطالعات اکتشافی شامل مصاحبه­ های اکتشافی، مرور ادبیات حکمرانی و مطالعه گزارشات پایداری 5 شرکت بزرگ نفتی دنیا، الگوی مفهومی اولیه طراحی و به عنوان مبنای ساخت پرسشنامه دلفی قرار گرفت. نمونه ­گیری خبرگان به روش قضاوتی انجام شد وطی آن نوزده نفر از اعضای هیات مدیره و خبرگان درون و برون سازمانی به عنوان اعضای پانل دلفی، انتخاب شدند و نظرسنجی در دو دور برگزار گردید. الگوی نهایی حکمرانی با تاکید بر پایداری شرکتی شامل هشت مولفه و پنجاه و نه شاخص است که مورد اجماع نظر اعضای پانل دلفی قرار گرفت و در چارچوب اساسنامه شرکت، بوم ی­سازی شد. در پایان، با انجام تحلیل­ های آماری، اهمیت هر یک از شاخص­ها بررسی و صحه­ گذاری شد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Designing a governance model of National Iranian South Oil Company: A Study on Dimensions of Corporate Sustainability

نویسندگان [English]

  • mohammad reza abyar 1
  • Abolhasan Faghihi 2
  • vahid chenari 3
1 Mohammad reza Abyar
2 Abolhasan Faghihi
3 Vahid Chenari
چکیده [English]

Innovation in governance mechanism is considered as an important tool in directing the decisions of the board of directors of companies to create a balanced relationship in economic, social and environmental dimensions and the way to achieve the goals of corporate sustainability .The purpose of this paper is to design an indigenous governance model for the National Southern Oilfields Company, tailored to the nature of its activities and environmental conditions. Therefore, the components and indices of the Global Reporting Organization were considered as the primary guide for conducting a Delphi research. Based on an exploratory studies, including interviews, review of governance literature and the sustainability reports of the world's five largest oil companies, the initial conceptual model was designed and used as the basis for the Delphi questionnaire. We conducted a judgement sampling to select nineteen members of the board of directors and external experts as members of Delphi panel and managed a survey in two rounds. The final model of governance for sustainability of the company, included eight components and fifty nine indices that was accorded within the framework of the company's articles of association.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sustainable Development
  • Corporate Sustainability
  • G4 Sustainability Reporting Guideline
  • Governance

طراحی الگوی حکمرانی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب:

مطالعه‌ای در ابعاد پایداری شرکتی

 

محمدرضا آبیار *

ابوالحسن فقیهی **

وحید چناری [1]***

 

تاریخ دریافت: 13/04/1399

تاریخ پذیرش: 25/04/1399

 

چکیده

نوآوری در سازوکار حکمرانی، ابزاری مهم در جهت­دهی به تصمیمات هیات مدیره شرکت­ها برای ایجاد رابطه متوازن در ابعاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و راه رسیدن به اهداف پایداری شرکتی محسوب می­شود. هدف این مقاله، طراحی الگوی حکمرانی بومی برای شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب، متناسب با ماهیت فعالیت‌ها و شرایط محیطی آن می­باشد. از این رو مولفه­ها و شاخص­های سازمان جهانی گزارش‌دهی به عنوان راهنمای اولیه در طراحی الگوی پژوهش   در نظر گرفته شد. سپس بر اساس مطالعات اکتشافی شامل مصاحبه­های اکتشافی، مرور ادبیات حکمرانی و مطالعه گزارشات پایداری 5 شرکت بزرگ نفتی دنیا، الگوی مفهومی اولیه طراحی و به عنوان مبنای ساخت پرسشنامه دلفی قرار گرفت. نمونه­گیری خبرگان به روش قضاوتی انجام شد وطی آن نوزده نفر از اعضای هیات مدیره و خبرگان درون و برون سازمانی به عنوان اعضای پانل دلفی، انتخاب شدند و نظرسنجی در دو دور برگزار گردید. الگوی نهایی حکمرانی با تاکید بر پایداری شرکتی شامل هشت مولفه و پنجاه و نه شاخص است که مورد اجماع نظر اعضای پانل دلفی قرار گرفت و در چارچوب اساسنامه شرکت، بومی­سازی شد. در پایان، با انجام تحلیل­های آماری، اهمیت هر یک از شاخص­ها بررسی و صحه­گذاری شد.

واژگان کلیدی: توسعه پایدار[i]، پایداری شرکتی[ii]، راهنمای گزارشات پایداری جی4[iii]، حکمرانی[iv]

 

 

مقدمه

پایداری شرکتی مفهوم جدیدی است که در سطح شرکت­ها و سازمان­ها مطرح می­شود و به دنبال هدایت و همسوسازی فعالیت­های آنها در راستای اهداف توسعه پایدار کشورها می­باشد(Landrum, 2017). این مفهوم در واقع مکمل مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان­ها بوده که اخیراً وارد مباحث مدیریتی شده و با توجه به دارا بودن  قابلیت خلق فرصت­هایی برای کسب و کارها، به یک ضرورت راهبردی و اقتصادی تبدیل شده است(سازمان بین المللی استاندارد[v]، 1391). " حکمرانی " یکی از ابعاد پایداری شرکتی است که در سال 2013 طبق پیشنهاد سازمان فائو، به عنوان بعد چهارم به ابعاد سه­گانه پایداری شرکتی شامل اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی  اضافه شده است FAO, 2013)). نحوه"حکمرانی" شرکت­ها نقش مهمی در نیل به اهداف پایداری شرکتی دارد از این­رو،  موسسه گزارش­دهی جهانی نیز این بعد را به ابعاد سه گانه قبلی اضافه نموده و شاخص­هایی را به عنوان راهنمایی تعیین نموده است (G4 Sustainability Reporting Guideline, 2017). در سال­های اخیر، الگوهای حکمرانی سنتی،  برای حداکثر کردن ارزش­های شرکت در بلند مدت  مناسب نیستند لذا کسب و کارها به دنبال الگو­های حکمرانی جدید به صورت یکپارچه­ با مفهوم پایداری شرکتی هستند تا از نتایج آن بهره­مند شوند (Tricker, 2012).

در شرایط فعلی، نفت و گاز ارزان­ترین، در دسترس­ترین و مقرون به صرفه­ترین منبع انرژی دنیا محسوب می­شود و تامین آن به صورت ایمن و پایدار با حداقل انتشار آلودگی­، از اهمیت زیادی برخوردار است به همین دلیل بسیاری از شرکت­های بزرگ دنیا، به دنبال عمل به مفاهیم پایداری شرکتی و بهره­مندی از منافع آن هستند ( BP, 2016). میزان پایداری صنعت نفت و گاز در آینده به طور قابل ملاحظه­ای تحت تاثیر سه عامل قرار دارد:

  1. نیاز جامعه به کاهش دمای اتمسفر
  2. کاهش سریع قیمت برای انرژی­های پاک جایگزین در آینده
  3. گذار به سوی وسایل نقلیه برقی

 

این موارد نمایانگر اهمیت بررسی و پرداختن به موضوع پایداری با رویکرد پیش­بینی و آینده­نگری در صنعت نفت و گاز، همگام با اقدامات سایر شرکت­های رقیب در سطح بین­المللی است (The Global Oil and Gas Industry Association for Environmental and Social Issues, 2015).

سازوکار حکمرانی مطلوب در صنعت نفت و گاز به عنوان صنعت مادر، به دلیل دارا بودن قابلیت ارزش­آفرینی و خلق ثروت از منابع طبیعی، می­تواند باعث رشد و توسعه زیرساخت­های جامعه و تاثیرگذاری بسیار زیاد در سهم مشارکت کشور در مسیر توسعه پایدار کشور شود، در غیر این­صورت انجام برنامه­های افزایش ظرفیت تولید نفت بدون توجه به سایر چالش­های اجتماعی و زیست محیطی موجود و نیز چالش­هایی که در آینده اضافه خواهند شد نه تنها مفاهیم پایداری را به دنبال نخواهد داشت بلکه نسل­های آتی را با مخاطرات جدی و جبران ناپذیری مواجه خواهد نمود.

شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب به عنوان مورد مطالعه در این پژوهش، یک شرکت سهامی خاص تحت مالکیت شرکت ملی نفت ایران و بزرگترین شرکت تولید  نفت و گاز کشور است که در زمینه اکتشاف، توسعه تولید، فرآورش و انتقال نفت خام و گاز طبیعی و تولید میعانات گازی در زمینی به مساحت 400،000 کیلومتر مربع در 5 شرکت تابعه، فعالیت بسیار گسترده­ای در جنوب کشور داشته و قابلیت زیادی در ایفای نقش راهبری صنایع و کمک به رشد جامعه دارد. ماموریت این شرکت عملیاتی، تلاش جهت تحقق برنامه­های تولید ابلاغی از سوی شرکت ملی نفت ایران از طریق مدیریت مخازن و بهره‌برداری از ۶۵ میدان نفتی و گازی، با مجموع بیش از ۳۳۰ میلیارد بشکه نفت خام درجا (۹۳ میلیارد بشکه قابل برداشت) و بالغ بر ۴۲۰ تریلیون فوت مکعب، گاز طبیعی درجا است. این شرکت با توان تولید روزانه ۳ میلیون بشکه نفت خام، 2.5میلیارد فوت مکعب (معادل ۷۰ میلیون مترمکعب) گاز طبیعی و ۱۳۰ هزار بشکه میعانات گازی، به طور میانگین ۸۳٪ درصد از نفت و ۱6٪ درصد از گاز ایران را تولید می‌کند و در آینده برنامه­هایی برای توسعه و افزایش تولید از مخازن جدید در دستور کار دارد ( شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب، 1397).  با توجه به گستردگی جغرافیایی تاسیسات شرکت و اثرگذاری قابل توجه پیامد فعالیت­های عملیاتی نظیر شکایات زیست محیطی ناشی از انتشار آلودگی و نارضایتی­های اجتماعی ساکنین جامعه محلی، نمایانگر عدم وجود توازن لازم بین فعالیت­های تولیدی شرکت با پیامدهای اجتماعی و زیست محیطی است، لذا انجام مطالعه پژوهشی در زمان حال به منظور همسو نمودن سازوکار حکمرانی شرکت با اهداف پایداری شرکتی بیش از  پیش ضروری است. ارایه الگوی بومی حکمرانی می­تواند ضمن استمرار و پایایی فعالیت­های تولیدی، اهداف اقتصادی را با اهداف پایایی زیست محیطی و اجتماعی در جامعه محلی، یکپارچه­ و سازگار نماید به نحوی که پیامدهای منفی ناشی از فعالیت­ها در جامعه محلی را حداقل و پیامدهای مثبت آن را حداکثر نماید. از آنجا که سازوکار حکمرانی به عنوان عامل اصلی هدایت سازمان به سوی اهداف پایداری شرکتی، اخیراً به ابعاد پایداری شرکتی اضافه شده و پژوهش­های کمی در این حوزه انجام شده لذا انگیزه اصلی پژوهش، الگوبرداری از مصادیق اقدامات پایداری در شرکت­های بزرگ نفتی دنیا و پیشینه پژوهش در قالب یک الگوی حکمرانی بومی برای بهبود تصمیمات هیات مدیره شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب و کمک به رفع برخی چالش­های موجود در این حوزه می­باشد.

مبانی نظری

توسعه پایدار

توسعه پایدار در عین سادگی ظاهری آن، از پیچیدگی فوق­العاده­ای برخوردار است که باعث شده تعریف­ها و تفسیرهای گاه بسیار دور از ذهنی برای آن ارائه گردد. ابهام مفهومی و چند وجهی بودن توسعه پایدار و نیز علایق گوناگون مفسران این مفهوم که مربوط به بین رشته­ای بودن آن است باعث تنوع در تعاریف گردیده است به گونه­ای که تا اوایل دهه 1990 بیش از 70 تعریف از آن ارائه شده است (Holmberg and Sandbrook, 1992). به عنوان مثال، ترنر معتقد است که سیاست توسعه پایدار در پی حفظ میزان قابل قبولی از رشد درآمد سرانه بدون هدر رفتن ذخیره سرمایه ملی یا ذخیره منابع زیست محیطی است( Turner, 1988).

پایداری شرکتی  

"پایداری شرکتی" یعنی پذیرش مسئولیت­های اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در استراتژی شرکت به­­گونه­ای هماهنگ تا شرکت­ها را قادر سازد سودها و منافع پایداری را برای تمامی ذی­نفعان و نسل­های حاضر و آینده فراهم کند (سازمان بین­المللی استاندارد، 1391).

حکمرانی

حکمرانی سازوکاری است که یک سازمان به وسیله آن تصمیم­سازی و اجرای تصمیمات به منظور پیگیری اهداف خود را انجام می­دهد. حکمرانی یکی از کارکردهای اصلی هر سازمان است زیرا چارچوب تصمیم­گیری در سازمان قلمداد می­شود. سیستم­های حکمرانی شرکتی بر حسب اندازه، نوع و زمینه محیطی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی که یک سازمان در آن فعالیت می­کند متغیر می­باشند. حکمرانی سازمانی مهم­ترین عامل در توانمندسازی در مقابل تاثیرات تصمیمات و فعالیت­هایش و نیز یکپارچه­سازی کامل مسئولیت اجتماعی در سراسر سازمان و ارتباطات آن می­باشد(فرزین نیا، بهنام و رمضانی، 1395).

مفاهیم پایداری

مفهوم پایداری آنچنان که امروز مشاهده می­شود در تلاش است تا به فراسوی مقوله دوگانه قبلی در زمینه اقتصاد و محیط زیست برسد و عوامل اجتماعی نیز در نظر گرفته شود و ماموریت دارد با ترکیب تفاسیر و دیدگاه­های متفاوت، بر اهداف و مقاصد متعارض برنامه­ریزی توسعه غالب شود و زمینه­ساز پیوند میان آنها گردد. از این منظر اکنون پذیرفته شده است که پایداری، مفاهم عدالت اجتماعی و توزیع برابر فرصت­ها، محافظت از محیط زیست و رشد و اثربخشی اقتصادی را به طور همزمان و بدون ارجحیت یکی بر دیگری در بردارد( Campbell, 2007). پایداری در صنایع نفت و گاز را می­توان به مفهوم اطمینان از استمرار در تامین انرژی با حداقل آسیب­رسانی به محیط­زیست و افزایش پیامدهای مثبت ناشی از این منبع انرژی تلقی نمود((Ebenhack and Martinez, 2008.

تئوری­ ذینفعان

به منظور بررسی چارچوب نظری تحقیق، تئوری ذی­نفعان غالب­ترین تئوری مربط به پایداری شرکتی می­باشد(Rezaee, 2017). با توجه به اینکه تیوری ذی­نفعان بیشترین ارتباط را با پایداری شرکتی دارد و شرکت مورد مطالعه نیز دولتی است و تامین شدن منفعت عامه در آن بسیار مهم است لذا در ادامه مقاله این تیوری بیشتر مورد نظر قرار می­گیرد.

پیشینه تحقیق

طبق مصاحبه اکتشافی با مدیران استانداری و شهرداری اهواز، یکی از بزرگترین مشکلات موجود، عدم پیوستگی اجتماعی و فرهنگی بین اجرای طرحهای توسعه صنعت نفت و فعالیت­های مسئولیت اجتماعی انجام شده است که منجر به ایجاد شکاف میان سطح زندگی مردم جامعه محلی و کارکنان صنعت نفت و بروز بحران حاشیه نشینی در اطراف شهرهای صنعتی استان گردیده است. همچنین بر اساس مصاحبه با مدیران سازمان محیط زیست استان خوزستان، فعالیت­های عملیاتی شرکت ریسک­های ایمنی، بهداشت، زیست محیطی و حتی ریسک­های اجتماعی  فراوانی را  به همراه دارند. علی­رغم وجود ریسکهای زیست محیطی، ارتباطات برون سازمانی شرکت با سازمان محیط زیست در سطح مطلوب نبوده و تعهدات زیست محیطی آن  با تاخیر انجام می­شود.

با توجه به مصاحبه­های اکتشافی انجام شده، مسایل و چالش­های مهمی ناشی از ماهیت فعالیت­های عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب به ویژه در حوزه اثرات اجتماعی و زیست محیطی وجود دارد که پایداری جامعه و محیط زیست و نیز استمرار عملکرد شرکت را در کوتاه مدت و بلند مدت تهدید می­کند و لازم است برای حفظ پایداری عملکرد سازمان و محیط پیرامونی چاره اندیشی کرد. در صورت عدم رسیدگی به این مسائل، فعالیت­های آتی شرکت با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد. لذا نیاز است با بررسی پیشینه پژوهش همچنین مطالعه محیطی و آسیب­شناسی، چالش­های تهدید کننده پایداری شرکت در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شناسایی شوند و با دستیابی به یک الگوی حکمرانی بومی، گام­های اجرایی در جهت پایدار شرکتی  برداشته شود. بدین ترتیب، ضمن تسهیل فعالیت­های عملیاتی شرکت و افزایش قابلیت اطمینان در تحقق برنامه­های تولید شرکت، اقداماتی موثر در جهت کمک به تحقق اهداف اقتصادی کشور همگام با  رعایت مسائل زیست محیطی و اجتماعی انجام شود.

درادبیات سازوکار حکمرانی همسو با پایداری شرکتی (Mahmood and Orazalin, 2017  ; Allais Roucoules and Reyes, 2016 Krechovska and Prochazkov, 2014; Tricker, 2012; Rezaee, 2017;) به ضرورت نوآوری به عنوان ابزار هدایت سازمان­ها درجهت پایداری شرکتی، تشویق به انجام پژوهش در سطح سازمان­هاجهت شکل­دهی گزارشات پایداری، افزایش دانش علمی و تجربه و ضرورت انجام پژوهش بیشتر در این حوزه ، شناسایی فرصت­ها و ریسک­های پایداری،  اصلاح منطق کسب و کار از طریق "نوآوری در ساز و کار حکمرانی" و ایجاد تعادل در ابعاد مالی پایداری(اقتصادی) و ابعاد غیر مالی پایداری ( اجتماعی، محیط زیست)، اشاره شده است. در این ادبیات همچنین به استفاده از راهبردهای متفاوت برای نیل به پایداری، در نظر گرفتن ابعاد مختلف پایداری و رفع کاستی‌هادر مدل­های مختلف اشاره شده است.

جی­­آر­­آی[vi] نیز یک سازمان جهانی پیشرو در زمینه گزارش­دهی پایداری است که گزارشات پایداری را به عنوان روشی نظام­مند برای سازمان­ها به منظور پایدارتر شدن و مشارکت بیشتر در توسعه پایدار ترویج می­کند. از سال 2018 مقرر شد شرکت­ها گزارشات پایداری سالیانه خود را در چارچوب جی­آرآ­ی به صورت یکپارچه و در یک قالب مشابه ارائه نمایند .(Global Reporting Instiute, 2018)سازمان گزارش­دهی جهانی، عوامل موثر بر حکمرانی شرکت­ها را بگونه ای که در پرسشنامه پیوست شماره 1 آمده تعیین کرده است.

به منظور بررسی ساز و کار حکمرانی، گزارشات پایداری 5 شرکت­ بزرگ نفتی دنیا که در این حوزه فعالیت نموده­اند مورد بررسی قرار گرفت.­ بررسی سازو کار حکمرانی در گزارشات پایداری شرکت­ها (Petrochina Sustainability Report, 2017 ;  Royal Dutch Shell Sustainability  Report, 2017   ;  British Petroleum Sustainability Report ,2017  ; Exxonmobil Sustainability Report, 2017   ; (Apache Sustainability Report , 2017 به موارد مهمی اشاره دارد؛ ضرورت تمرکز بیشتر بر ساختار سازمانی و شرح وظایف هیات مدیره، استفاده از کمیته‌های تخصصی در ساختار سازمانی، تدوین دستورالعمل و راهنمای حکمرانی، ضرورت شناخت علمی پیامد اثرات مثبت و منفی اقدامات شرکت، ارزیابی و کنترل ریسک‌ها، شناسایی انتظارات و نگرانی­های ذی­نفعان از طریق کانال­های ارتباطی مختلف، به کارگیری استانداردهای علمی در حوزه پایداری شرکتی و ارائه گزارشات شفاف. همچنین نوع ساختار حکمرانی، چگونگی اجرای اقدامات ابتکاری، سطح یکپارچگی راهبردها و اهداف کسب و کار با انتظارات ذی­نفعان و حوزه­های کلیدی پایداری و نیز نوع شاخص­های مورد استفاده، از جمله تفاوت­های بارز مشاهده شده در سازوکار حکمرانی شرکت­ها بوده است.

روش­ پژوهش

هدف پژوهش، اکتشافی است. تحلیل داده­ها " توصیفی" بوده و مخاطب استفاده از پژوهش، "کاربردی" می­باشد. در این پژوهش به طور همزمان از هر دو روش پیمایشی و میدانی، جهت جمع­آوری داده­ها استفاده شد و ابعاد چهارگانه پیشنهادی توسط محققان این حوزه به نام اشنیدر و مینز[vii](2012) و نیز لوزانو، کارپنتر و هایسینگ[viii]( 2014) تحت عنوان ابعاد اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و حکمرانی به عنوان راهنمای اولیه این پژوهش مورد استفاده قرار گرفت. در  پژوهش دلفی، گام­های پژوهش   با هم ترکیب می­شوند. ممکن است حین انجام یک مرحله لازم باشد که به گام قبلی مراجعه شود. از این­رو فرآیند پژوهش، خطی نیست بلکه امکان دارد پیش از آنکه به پایان برسد، از یک گام به گام دیگر بازگردد ( نیومن[ix]، 1393).در این پژوهش، از 4 مرجع معتبر زیر برای طراحی الگوی حکمرانی استفاده شده است:

  1. چارچوب گزارشات پایداری سازمان جهانی گزارش دهی (جی آر آی)
  2. ادبیات و پیشینه پژوهش
  3. گزارش‌های پایداری 5 شرکت بزرگ نفتی دنیا
  4. نظر سنجی از خبرگان بااستفاده از پرسشنامه دلفی

 

پس از بررسی گزارشات پایداری سازمان جهانی گزارش­دهی، پیشینه پژوهش و گزارشات پایداری شرکت­های بزرگ نفتی دنیا، الگوی مفهومی اولیه طراحی شد و بر اساس آن پرسشنامه دور اول دلفی با 8 مولفه و 52 گویه، در طیف لیکرت 9 تایی، تنظیم و پس از تایید روایی آن توسط خبرگان، بین شرکت کنندگان در پانل دلفی توزیع گردید و پس از اعمال نظرات اصلاحی آنها بر اساس نظرات مطرح شده در قسمت باز پرسشنامه، پرسشنامه دور دوم با 7 شاخص جدید و 12 گویه اصلاح شده، مجدداً مورد نظرسنجی قرار گرفت و پس از انجام تحلیل­های آمار توصیفی و صحه­گذاری روی مولفه­ها و شاخص­ها، برای ساخت الگوی بومی استفاده شد. اعمال نظرات خبرگان، ضمن افزایش روایی پرسشنامه، باعث کشف تفاوت­های الگوی مفهومی اولیه با الگوی مورد نظر در شرکت بوده که از عوامل اصلی در بومی­سازی الگو بوده است. در تحقیق حاضر، جامعه آماری شامل خبرگان شاغل در شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب، استانداری، شهرداری و سازمان محیط زیست خوزستان می­باشد. بر این اساس، اعضای پانل دلفی متشکل از 19 تن شامل اعضای هیات مدیره شرکت، معاونین مدیر، مشاوران و خبرگان آگاه به اساسنامه و قوانین و مقررات شرکت نفت، همچنین مدیران ارشد برخی سازمان­های بیرونی مرتبط با موضوع شامل استانداری، شهرداری و سازمان محیط زیست می­باشد. با توجه به توضیحات پیش­گفته، نمونه­ها به صورت قضاوتی، هدفمند، غیراحتمالی و از طریق مشاهده مستقیم و مصاحبه نیمه ساختار یافته و عمیق با تاکید بر رویکرد اکتشافی انتخاب شده است. برای تشخیص زمان خاتمه دورهای دلفی، وضعیت پایایی آخرین پرسشنامه که نمایانگر وضعیت اجماع نظر خبرگان در مورد الگوی بومی است مورد بررسی قرار گرفته است که در این تحقیق، پایایی پرسشنامه دور دوم با روش محاسبه ضریب آلفای کرونباخ، به مقدار 94%  محاسبه گردیده که نمایانگر پایایی بسیار خوب و اعلام خاتمه دورهای دلفی تلقی گردیده است.

به منظور پردازش و تحلیل داده­های گردآوری شده به روش آمار توصیفی، از نرم‌افزار اس­پی­اس­اس[x] و مینی­تب[xi]، برای تعیین پارامترهای مرکزی و پراکندگی داده­ها و تحلیل موارد به تفکیک برای مولفه­ها و شاخص­ها استفاده شده است. همچنین به منظور جمع­بندی و توصیف نظرات اعضای پانل در پایان دور نهایی دلفی، از معیار ضریب تغییرات نیز برای بررسی میزان اجماع نظر نتایج داده­ها  و مقایسه آنها با یکدیگر استفاده شده است. شاخص‌هائی که میانگین آنها بیش از مقدار متوسط 5 بوده در الگو باقی مانده است. مواردی که همزمان از میانگین بیشتری برخوردار بوده، انحراف معیار کمی داشته و ضریب تغییرات آنها نیز کم­تر بوده در واقع شاخص­هایی هستند که بیشترین اجماع نظر و تاثیر را در بومی­سازی الگو داشته­ و در اولویت بالاتری قرار گرفته­اند.

 

یافته‌های پژوهش

یافته­های حاصل از دور اول پرسشنامه دلفی

در دور اول پانل دلفی، نظر اعضای پانل درباره میزان مناسبت شاخص­ها و عوامل شناسایی شده در الگوی مفهومی اولیه اخذ گردید. در این بخش، پاسخ­گو نظر خود را درباره میزان ارتباط و مناسب بودن هر شاخص بر روی طیفی بین 1 تا 9 مشخص کرد. در این طیف، عدد 1 بیانگر کمترین میزان تناسب و عدد 9 نشان دهنده بیشترین میزان تناسب شاخص مورد نظر بود. همچنین از پاسخ­گویان خواسته شد تا عوامل دیگری را نام ببرند که در پرسشنامه مورد توجه قرار نگرفته، ولی از نظر آنها از عوامل مهم در طراحی الگوی مورد نظر بوده است.

پس از توزیع پرسشنامه بین 19 نفر از اعضای شرکت کننده در پانل دلفی و نیز ارائه توضیحات و رفع ابهامات برخی پاسخ­گویان، هر یک از اعضا بر اساس میزان اهمیت و کاربرد هر گویه در شرکت، امتیازات مورد نظر را درج نموده و در انتهای پرسشنامه باز، نظرات تکمیلی خود را بصورت مکتوب ارائه نموده­اند. کلیه پرسشنامه­های توزیع شده پس از تکمیل شدن، عودت داده شد و در مرحله بعد، میانگین امتیازات برای هر گویه محاسبه گردیده است. میانگین اعداد بدست آمده همگی بیشتر از عدد 5 بود لذا هیچ یک از گویه­ها برای دور دوم دلفی حذف نگردید. ضمناً مطالب اضافی مطرح شده در پرسشنامه باز، بصورت خلاصه در طراحی الگو مورد استفاده قرار گرفته است.

در پایان دور اول دلفی، پاسخ­گویان مجموعاً 30 مورد را پیشنهاد نمودند که پس از تجمیع نظرات، در مجموع 11 مورد از آنها با شاخص­های موجود مشابهت و همپوشانی داشت همچنین 12گویه­ دور اول نیز با اضافه نمودن توضیحات بیشتر، کامل گردید و 7 شاخص جدید نیز، به فهرست شاخص­های دور اول افزوده شد.

دور دوم پرسشنامه دلفی و یافته­های حاصل از آن

پرسشنامه دور دوم شامل 7 شاخص جدید و 12 گویه اصلاح شده و دو شاخص تلفیقی تدوین گردید. پس از پردازش پاسخ­های اعضای پانل دور اول، میانگین نمرات نظرات گروه و نیز پاسخ قبلی هر عضو به طور جداگانه در جداول مربوطه درج و مجدداً در اختیار پاسخ­گویان قرار گرفت. در این پرسشنامه از اعضاء پانل خواسته شد تا با توجه به میانگین پاسخ جمع، نظر جدید خود را اعلام نمایند. در این مرحله نیز مانند دور قبل، هر پاسخ­گو می­توانست برای هر شاخص بر روی طیفی از 1 تا 9، گزینه مورد نظر خود را انتخاب نماید. پرسشنامه دور دوم ( الگوی ثانویه حکمرانی) در نهایت شامل 8 مولفه و 59 شاخص طبق جدول شماره 2 به دست آمده است. 

جدول شماره 2- الگوی "ثانویه" حکمرانی شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب
با تاکید بر ایعاد پایداری شرکتی

مولفه

ردیف

شاخص اندازه­گیری

 

 

 

1- شفافیت ساختار حکمرانی و ترکیب آن در پاسخ­گویی و حمایت از اهداف پایداری

1-1

داشتن آگاهی و اطلاعات تخصصی در حوزه مفاهیم پایداری شرکتی ( در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی) به عنوان معیار مهم انتخاب اعضای هیات مدیره ( علاوه بر دارا بودن سابقه و تجربه کار در حوزه‌های فنی و تخصصی صنعت نفت)

1-2

حضور نمایندگان مردم جامعه محلی در برخی جلسات هیات مدیره به منظور مشار کت در تصمیم گیری موضوعات محیطی مرتبط با جامعه محلی

1-3

نقش تنوع جنسیت اعضای هیات مدیره در متعادل­سازی سازوکار حکمرانی از طریق هدایت بیشتر تصمیمات به سوی همه ابعاد و جوانب پایداری

1-4

وجود کمیته­های مشاوره پایداری در ساختار حکمرانی ( جهت دریافت گزارشات بازخورد و شناسایی فرصت­ها و چالش­های عمومی و مشترک در جامعه محلی و ارایه خدمات مشاوره در حوزه پایداری )

1-5

در اختیار بودن اسناد بالادستی و  مجوزهای قانونی برای  تصمیم گیری و اقدام همسو با موضوعات پایداری بین المللی ( نظیرالزامات استانداردها، مصوبات مجمع، اساسنامه، قوانین و مقررات و آیین نامه‌های  داخلی )

1-6

وجود استاندارد علمی و دستورالعمل اجرایی برای سازوکار حکمرانی پایداری

1-7

تعیین نمودن سمت‌هایی از سوی سازمان برای پاسخ­گویی به موضوعات پایداری و تفویض اختیار لازم به مدیران اجرایی جهت پیگیری اقدامات مرتبط با موضوع پایداری شرکتی  در چارچوب اساسنامه و قوانین و مقررات ابلاغی

2-
نقش هیات مدیره در تنظیم اهداف، ارزشها و راهبردهای سازمان

2-1

اتخاذ رویکرد رعایت عدالت بین نسلی در تدوین برنامه‌های استخراج نفت و گاز از مخازن هیدروکربوری (تعادل بین دو دیدگاه تولید حداکثری و نگهداشت ذخایر برای نسل‌های آینده )

2-2

توسعه دادن، تایید نمودن و به روز آوری  بیانیه‌ها ( چشم انداز، ارزش‌ها و ماموریت )، راهبردها و خط مشی‌ها و اعمال نگرش پایداری در هدف گذاری‌ها ( در نظر گرفتن تاثیرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در اجرای عملیات جاری و طرح­های توسعه آتی میادین نفتی)

2-3

بکارگیری رویکرد ارزش آفرینی پایدار و بلند مدت برای ذی­نفعان

2-4

دریافت بازخورد از ذی­نفعان و هدف­گذاری جهت اصلاح فرآیندها در راستای افزایش پایداری

2-5

یکپارچه­سازی اهداف کلیدی کسب و کار با  نگرانی­ها و موضوعات بحرانی و مهم ذی­نفعان

2-6

توسعه راهبردهای سرمایه­گذاری در زمینه به روزآوری فن­آوری تولید (کاهش ایجاد و انتشار آلاینده‌ها،  بهینه­سازی مصرف انرژی، بازیافت مواد ضایعاتی و ... )

2-7

رویکرد بکارگیری قابلیت­های نهفته در دارایی­های نامشهود سازمان برای کمک به  افزایش پایداری

2-8

اتخاذ راهبرد کاهش وابستگی به تامین کنندگان خارجی با هدف گذاری جهت توانمندسازی سازندگان محلی و نیز استفاده از خدمات شرکت­های دانش بنیان

2-9

جهت گیری به سوی مصرف انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر

3-
ارزیابی عملکرد و شایستگی هیات مدیره در استمرار اثربخشی در حوزه پایداری

3-1

نوع اقدامات و میزان تلاش‌های اعضای هیات مدیره برای افزایش سطح دانش و آگاهی خود از مفاهیم و موضوعات مهم پایداری در سطح بین المللی ( علاوه بر اطلاعات و دانش فنی و تخصصی صنعت نفت )

3-2

فرآیندهای خودارزیابی دوره­ای در مورد وضعیت احترام و ارجحیت  به موضوعات مهم اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و تکرار خودارزیابی بدون وابستگی و سوگیری

3-3

اصلاح فعالیت­های سازمان یا تغییر دادن اعضای هیات مدیره در پاسخ به نتایج ارزیابی عملکرد هیات مدیره در حوزه نیل به اهداف پایداری

3-4

میزان پیگیری، اهمیت دادن و رسیدگی هیات مدیره نسبت به نگرانی­های بحرانی ذی­نفعان

3-5

تصمیم گیری و اقدام برای موضوعات پایداری بصورت فنی و تخصصی و خارج از مداخلات سیاسی

 

 

4-
نقش هیات مدیره در پاسخ­گویی به فرآیندهای مدیریت ریسک

4-1

حمایت از به کار گیری شیوه‌های نوین و کاربردی برای شناسایی و مدیریت بهتر اثرات (اجتماعی، زیست محیطی و اقتصادی )،  ریسک­ها و فرصت­ها و نیز سازوکار ارزیابی ثانویه ریسک‌ها و کنترل‌های مربوطه برای کمک به افزایش پایداری

4-2

استفاده از نظرات ذی­نفعان در ممیزی سازمان به منظور افزایش اعتماد و تعامل با ذی­نفعان برون سازمانی و کمک به هیات مدیره شرکت برای تشخیص  و مدیریت بهتر ریسک­ها، فرصت­ها و اثرات

4-3

تعیین مسئول برای بررسی و پاسخ­گویی به اثربخشی فرآیندهای مدیریت ریسک در ابعاد مهم پایداری ( تغییر شرایط اقلیمی و سایر پیامدهای زیست محیطی، فساد مالی و پیامد سایر اقدامات در حوزه اقتصادی، ایمنی و پایداری در حوزه اجتماعی )

4-4

بررسی اثرات، ریسک­ها و فرصت­ها در دوره‌های زمانی متوالی

4-5

اعمال ملاحظات مربوط به ریسک­های بلند مدت در برنامه­ها راهبردی

4-6

وجود سازوکار شناسایی و اولویت بندی ریسک­های کلیدی و پرخطر

4-7

آسیب شناسی و مدیریت ریسک کانالهای ارتباطی درون و برون سازمانی و استفاده از شیوه‌های نوین و زیرساختهای مناسب برای  حفاظت و امنیت اطلاعات

4-8

توسعه زیر ساخت‌های پدافند غیر عامل در راستای افزایش تاب آوری سازمان

5-
نقش هیات مدیره در گزارشات پایداری

5-1

تعیین کمیته یا سمت سازمانی بررسی همه جوانب پایداری و تهیه گزارشات پایداری بصورت رسمی و مورد تایید هیات مدیره

5-2

هماهنگ بودن گزارشات پایداری با گزارشات مالی مجمع ( بررسی و تحلیل میزان هزینه­های صرف شده در حوزه اجتماعی و زیست محیطی )

5-3

محاسبه و تحلیل شاخصها در قیاس با معیارهای معتبر جهانی و ارائه گزارشات عملکرد به صورت جامع و شفاف در چارچوب گزارشات  پایداری بین المللی  

5-4

تایید نمودن گزارشات افشا سازی وضعیت پایداری سازمانی ، تعیین حدود و میزان توسعه در ارائه گزارشات در زمینه اثرات مثبت و منفی اقدامات  شرکت ( اعم از نمایش میزان مشارکت داوطلبانه  در کمک به رفع بحران­ها، نگرانی­های ذی­نفعان و چالش­های سازمان یافته محیطی، میزان استفاده مشترک از زیرساخت‌ها توسط سازمان و جامعه محلی، انعکاس نظرات مردم جامعه محلی و سازمانهای اجتماعی و زیست محیطی در مورد عملکرد سازمان در حوزه پایداری و غیره )

 

6-
نقش هیات مدیره در نظارت، ارزیابی و واکنش بر عملکرد پایداری

6-1

وجود فرآیندهایی برای ارایه گزارش نگرانی­های بحرانی به هیات مدیره

6-2

تعداد نگرانی‌های بحرانی گزارش شده به هیات مدیره و ارزیابی نمودن روش­های رسیدگی و حل نمودن آنها

6-3

ارزیابی درجه مصرف پایدار انرژی و سایر منابع سازمان بر مبنای معیارهای معتبر جهانی

6-4

ارزیابی پیامدهای مثبت و منفی عملکرد در بعد اقتصادی ( زنجیره ارزش، سودآوری و .... )

6-5

ارزیابی پیامدهای مثبت و منفی عملکرد در بعد اجتماعی ( میزان توانمندسازی پیمانکاران، تسهیم و صدور تجربیات و خدمات فنی، اشتغال­زایی، ایمنی، شکایات معارضین محلی، محرومیت زدایی، مشارکت در احداث زیرساختهای عام المنفعه،   .... )

6-6

ارزیابی پیامدهای مثبت و منفی عملکرد در بعد زیست محیطی(کاهش انتشار آلودگی­ها، امحاء یا بازیافت ضایعات، توسعه فضای سبز، چرخه حیات و .... )

6-7

محاسبه  و ارزیابی هزینه­های چشم پوشی از منافع تجاری و هزینه فرصت از دست رفته برای منفعت اجتماعی و ارایه گزارش به دولت

6-8

محاسبه و ارزیابی هزینه‌های پرداخت شده توسط شرکت برای جبران نمودن خسارت‌های وارده به محیط زیست و جامعه

6-9

ارزیابی وضعیت اجرای گام به گام، تکمیل فازهای اجرایی و میزان تحقق عملی تعهدات شرکت به سازمانهای بیرونی طبق طرح و برنامه زمانبندی ارائه شده 

7-
نقش سیاست­های پاداش در ایجاد انگیزه و تحقق اهداف راهبردی پایداری

7-1

اطمینان از همسو بودن و تاثیر روش‌های مختلف پرداخت پاداش بر پیشبرد اهداف پایداری ( تحقق نیازهای اجتماعی و زیست محیطی و اقتصادی )

7-2

وجود سیاست­های انگیزشی بر اساس معیار میزان تلاش در جهت تحقق اهداف تولیدی، اجتماعی و زیست محیطی

7-3

در نظر گرفتن میزان جلب رضایت ذی­نفعان به عنوان یکی از معیارهای مهم پرداخت پاداش

7-4

استفاده از مشوق­های انگیزشی موثر بر ارتقای مشارکت و تلاش جهت نوآوری و انجام اقدامات ابتکاری داوطلبانه در حوزه پایداری

7-5

فعالیت در حوزه­هایی که پایداری سازمان و امنیت و بقای شغلی کارکنان را در پی دارد

7-6

حمایت از مطالعات پژوهشی کاربردی در حوزه تقویت پایداری سازمان

7-7

حمایت و بستر سازی دولت و در نظر گرفتن مشوق‌های انگیزشی به منظور تشویق سازمانها برای تلاش در جهت تحقق اهداف پایداری شرکتی

8-
نقش هیات مدیره در برقراری توازن در تحقق انتظارات ذی­نفعان

8-1

وجود سیاست­ها و فرآیندهایی برای اطمینان از رفع تعارض و مدیریت نمودن انتظارات ذی­نفعان

8-2

استانداردسازی کانال­های ارتباطی با ذی­نفعان

8-3

فراهم نمودن زیرساخت­های فن­آوری اطلاعات و ارتباطات برای تسهیل دریافت بازخورد برخط از انتظارات و نیازهای ذی­نفعان

8-4

شناسایی و برقراری ارتباط با تصمیم­گیرندگان برون­سازمانی موثر بر عملکرد سازمان

8-5

پاسخ­گویی شفاف و رفتار منصفانه با ذی­نفعان مختلف مبتنی بر قانون، استانداردها و الزامات درون سازمانی در راستای بقا و حفظ استمرار فعالیتهای شرکت

8-6

تعیین ارزش‌ها، اصول و نرم‌های رفتار با ذی­نفعان مختلف  به عنوان کدهای راهنما و ایجاد سازوکارهایی  برای مراعات صداقت و کدهای اخلاقی در ارتباط با ذی­نفعان

8-7

بررسی مجوز بودجه و انجام تحلیل هزینه- فایده قبل از صرف هزینه در حوزه تحقق انتظارات ذی­نفعان

8-8

نگاه متوازن به ابعاد مختلف پایداری ( مراعات موارد اخلاق کسب و کار و قربانی نکردن  جنبه‌های اجتماعی و زیست محیطی برای دستیابی به منافع اقتصادی )

8-9

افزایش اثربخشی فعالیتهای مسئولیت اجتماعی سازمان با شناسایی نیازهای محیط اجتماعی پیرامون، برنامه ریزی بلند مدت و اولویت بندی موارد  با هماهنگی سازمان‌های مسئول استان نظیر استانداری، شهرداری، محیط زیست

8-10

شناسایی مواردی با منافع مشترک بین سازمان و جامعه محلی و صدور مجوزهای لازم برای استفاده مشترک از زیرساخت‌های موجود در شرکت اعم از امکانات فرهنگی، ایمنی، آموزشی، حمل و نقل و غیره

تحلیل توصیفی پرسشنامه دور دوم دلفی

طبق محاسبات انجام شده، عدد آلفای کرونباخ مربوط به مولفه­های پرسشنامه دور دوم، هر یک به تنهایی بیش از 7/0 محاسبه گردیده و ضریب پایایی کل پرسشنامه نیز 94/0 محاسبه شده است. لذا پایایی پرسشنامه نشان از سازگاری سوالات و همبستگی بسیار خوب میان پاسخ دهندگان بوده است. همچنین همه موارد جدید اضافه شده به پرسشنامه دور دوم، از میانگین امتیازات بالایی برخوردار بوده­اند و ضریب تغییرات آنها نیز در وضعیت مطلوبی قرار داشته است لذا در پایان دور دوم، فرآیند دلفی خاتمه یافته و نیازی به برگزاری دور سوم نبوده است.

پرسشنامه دوم تحت عنوان الگوی حکمرانی ثانویه، به شرح موارد زیر تحت تحلیل توصیفی قرار گرفته است. در جدول شماره 2 رتبه­بندی مولفه­ها بر اساس ضریب تغییرات به ترتیب از کمترین ضریب تا بیشترین ضریب مرتب شده است.

جدول شماره 2- رتبه بندی مولفه­های حکمرانی بر اساس میزان اثرگذاری و ضریب تغییرات

نام شاخص

شماره گویه‌ها

تعداد گویه‌ها

میانگین امتیازات

ضریب تغییرات

رتبه

نقش هیات مدیره در پاسخ­گویی به فرآیندهای مدیریت ریسک

22 الی 29

8

2/8

6/4%

1

نقش هیات مدیره در برقراری توازن در تحقق انتظارات ذی­نفعان

50 الی 59

10

1/8

7/4%

2

نقش هیات مدیره در نظارت، ارزیابی و واکنش بر عملکرد پایداری

34 الی 42

9

8

2/6%

3

نقش هیات مدیره در گزارشات پایداری

30 الی 33

4

7/7

23/6%

4

نقش هیات مدیره در تنظیم اهداف، ارزشها و راهبردهای سازمان

8 الی 16

9

8/7

7%

5

نقش سیاست‌های پاداش در ایجاد انگیزه و تحقق اهداف راهبردی پایداری

43 الی 49

7

8/7

4/7%

6

ارزیابی عملکرد و شایستگی هیات مدیره در استمرار اثربخشی در حوزه پایداری

17 الی 21

5

8

4/7%

7

شفافیت ساختار حکمرانی و ترکیب آن در پاسخ­گویی و حمایت از اهداف پایداری

1 الی 7

7

2/7

6/8%

8

 

بر اساس تحلیل­های توصیفی انجام شده، کلیه گویه­های در نظر گرفته شده برای هشت مولفه، از میانگین بین 2/7 تا 2/8 و ضریب تغییرات بین 6/4% تا 6/8% برخوردار بوده که نمایانگر تناسب بسیار خوب گویه­ها (شاخص­ها) با مولفه­ها می­باشد. مولفه " نقش هیات مدیره در پاسخ­گویی به فرآیند­های مدیریت ریسک " با میانگین 2/8% و ضریب تغییرات 6/4% از بیشترین اجماع نظر برخوردار بوده است. همچنین مولفه جدید شماره هشتم تحت عنوان " نقش هیات مدیره در برقراری توازن در تحقق انتظارات ذی­نفعان " که در الگوی مفهومی اولیه،به هفت مولفه­ پیشنهادی سازمان جهانی گزارش­دهی اضافه گردیده بود در نظر سنجی، با میانگین 1/8% و ضریب تغییرات 7/4% از امتیاز بسیار خوبی برخوردار بوده که نمایانگر اهمیت اضافه نمودن این مولفه در الگوی بومی حکمرانی بوده و با اختلاف بسیار ناچیزی در رتبه دوم اهمیت قرار گرفته است. برای شناسایی شاخص­هایی با بیشترین اثرگذاری بر سازوکار حکمرانی شرکت، مواردی که دارای بالاترین میانگین و کمترین انحراف معیار و ضریب تغییرات بوده اند  در جدول شماره 3، درج شده است.

جدول شماره 3- شاخص­هایی که توامان دارای ضریب تغییرات پایین تر، میانگین بالاتر و انحراف معیار پایین تر می­باشند

شماره گویه

شاخص

مولفه مربوطه

ضریب تغییرات

میانگین

انحراف معیار

9

توسعه دادن، تایید نمودن و به روز آوری  بیانیه‌ها،راهبردها و خط مشی‌ها و اعمال نگرش پایداری در هدف گذاری­ها

نقش هیات مدیره در تنظیم اهداف، ارزش­ها و راهبردها

6%

526/8

513/0

17

نوع اقدامات و میزان تلاش‌های اعضای هیات مدیره برای افزایش سطح دانش و آگاهی خود از مفاهیم و موضوعات مهم پایداری در سطح بین­المللی ( علاوه بر دانش فنی و تخصصی صنعت نفت )

ارزیابی عملکرد و شایستگی هیات مدیره در استمرار اثربخشی در حوزه پایداری

8/6%

263/8

562/0

26

اعمال ملاحظات مربوط به ریسک­های بلند مدت در برنامه­های راهبردی

نقش هیات مدیره در پاسخ­گویی به فرآیندهای مدیریت ریسک

5/6%

211/8

535/0

35

نگرانی­های بحرانی گزارش شده به هیات مدیره و ارزیابی نمودن سازوکار رسیدگی و حل نمودن آنها

نقش هیات مدیره در نظارت، ارزیابی و واکنش بر عملکرد پایداری

5/6%

053/8

524/0

 

در مجموع بر اساس تحلیل­های پیش گفته، مدل ثانویه حکمرانی مطابق با جدول شماره 1 به عنوان الگوی بومی نهایی در شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب در نظر گرفته می­شود.

نتیجه­گیری و بحث

این پژوهش با هدف طراحی الگوی بومی حکمرانی با تاکید بر پایداری شرکتی در شرکت ملی نفت مناطق نفتخیز جنوب شکل گرفت و تاکید آن بر پایداری شرکتی به منظور همسو شدن با انتظارات ذی­نفعان و جامعه محلی بوده است.

الگوی نهایی مبتنی بر ادبیات موضوع، گزارشات سازمان جهانی گزارش­دهی و گزارشات پایداری شرکت­های نفتی بزرگ دنیا  بوده و اجماع نظر  اعضای پانل دلفی است. لذا اولین یافته پژوهش بر این فرض استوار است که الگوی طراحی شده با ابعاد و شاخص­های جدید، در بومی کردن حکمرانی همسو با پایداری شرکتی و توسعه نظری این حوزه مطالعه، سهم موثری ایفاکرده است. دومین نتیجه­گیری مهم این است که این الگو، به صورت آگاهانه و مبتنی بر واقعیات، در راستای اسناد بالادستی، ماموریت و اساسنامه شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب و چالش­های محیطی حاکم، بومی­سازی شده، لذا می­تواند به عنوان یک نوآوری در سازوکار حکمرانی شرکت، جایگزین الگوهای قبلی گردیده و راهنمای کاربردی و عملیاتی بسیار خوبی برای اعضای هیات مدیره و سایر مدیران در شناسایی فرصت­ها و تهدیدهای فعلی و آتی، ترسیم چشم­انداز و بهبود راهبردها، هدف­گذاری مناسب و بهینه­سازی تصمیمات و اقدامات جدید با هدف آرمانی پایداری شرکتی در کوتاه مدت و بلند مدت  باشد.

محدودیت مهم اثرگذار بر روایی درونی پژوهش، آگاهی اندک اعضای پانل دلفی، از اقدامات و گزارشات پایداری شرکت­ها در سطح بین المللی بود، بنابراین تلاش شد در آغاز نظرسنجی، اقداماتی که در سطح جهانی در این حوزه انجام می­شود بطور خلاصه توضیح داده شود، سپس از آنان خواسته شد، پرسشنامه را تکمیل کنند.

برای پیاده­سازی الگوی طراحی شده و نیز انجام پژوهش­های آتی پیشنهاد می­شود:

- بر اساس الگوی حکمرانی پیشنهادی، شورای عالی سیاستگذاری پایداری متشکل از اعضای هیات مدیره وخبرگان ذینفع، تحت نظارت مستقیم رئیس هیات مدیره ایجاد شود. نقش این شورا، علاوه بر سیاستگذاری، نظارت بر اجرایی کردن سیاست­های پایداری شرکتی، ارزیابی وضعیت پیشرفت و نیز تدوین و ارایه گزارشات پایداری به سازمان­های ملی و بین المللی خواهد بود.

- با تقویت ارتباطات شفاف بین قانون­گذاران، سازمان­های نظارتی، صنعت نفت، نمایندگان مردم، جامعه محلی و سایر ذی­نفعان، گام­های موثری در تسهیل اداره کردن فعالیت­های عملیاتی شرکت نفت به شیوه­ای اقتصادی و در عین حال پاسخ­گو در مقابل موارد زیست محیطی و اجتماعی برداشته شود.

- آثار منفی ناشی از عوامل اجتماعی و محدودیت­های زیست محیطی که پایداری و استمرار تولید شرکت را تهدید می­کنند در پژوهش دیگری بررسی و ارزیابی شود.

پی نوشت‌ها  

  1. Sustainable Development 2. Corporate Sustainability
  2. G4 Sustainability Reporting Guideline 4. Governance
  3. International Standard Organization 6. GRI: Global Reporting Institute
  4. Schneider and Meins 8. Lozano, Carpenter and Huisingh.
  5. Neuman 10. spss
  6. 1 Minitab

 

* دکترای مدیریت دولتی، واحد شوشتر، دانشگاه آزاد اسلامی، شوشتر، ایران

آدرس ایمیل: Abyar.mr@gmail.com

** استاد مدیریت دولتی- دانشکده مدیریت وحسابداری دانشگاه علامه طباطبایی

*** استادیار مدیریت دولتی- دانشگاه آزاداسلامی، واحد شوشتر

فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهاردهم، شمارۀ 56، زمستان 1398، صفحه 24-1

 

[i] Sustainable Developement

[ii] Corporate Sustainability

[iii] G4 Sustainability Reporting Guideline

[iv] Governance

[v]International Standard Organization

[vi] GRI: Global Reporting Institute

[vii]Schneider and Meins

[viii] Lozano, Carpenter and Huisingh.

[ix]Neuman

[x]spss

[xi]Minitab

 

  1. سازمان بین المللی استاندارد. (1391). استاندارد مسئولیت­پذیری اجتماعی سازمان­ها: ایزو26000،ترجمه علیرضا   امیدوار،تهران: گندمان

    شرکت ملی مناطق نفت­خیز جنوب (1397). معرفی شرکت، قابل دسترس در سایت: http://www.nisoc.ir

    فرزین نیا، م. ، بهنام، ع. و رمضانی، س. ( 1395).  استاندارد ISO 26000:2010 راهنمای مسیولیت اجتماعی،صص 65-62، تهران: نشر پیوند مهر: نکویان.

    نیومن، ل. ( 1393). روش­های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کمی و کیفی، ترجمه ابوالحسن فقیهی و عسل آغاز، تهران: انتشارات ترمه، چاپ دوم ( ویرایش جدید)

    Allais, R., Roucoules, l. & Reyes, t. (2016). Governance Maturity Grid: a Transition Method for Integrating Sustainability in Companies, Journal of Cleaner Production, Doi: 10.1016/j.jclepro.2016.02.069

    Apache Sustainability Report .(2017). www. Apache.com

    1. BP. (2016). Sustainability Report, Retrieved from bp.com/sustainability.

    British Petroleum Sustainability Report .(2017). WWW.BritishPetrolium.com

    Capmbell, (2007). Why Would Corporation Behave in Socially Responsible Way? An Institutional Theory of Corporate Social Responsibility,Academy of Management EIEW, 32(3), PP. 946-67.

    Ebenhack, B.W. & Martinez, D.M. (2008). What Does Sustainability Mean to Petoleum?, Presented at the SP Annual Technical Conference and Exibition, Denver, Colorado,  http://dxdoi.org/10.2118/116222-MS.

    Exxonmobil Sustainability Report (2017). www.Exxonmobil.com

    FAO. (2013). Sustainability Assessment of Food And Agriculture Systems,Sustainability Assessment of Food And Agriculture Systems,1(1), PP. 1–267.

    Global Reporting Instiute (2018). www. Global reporting instiute.com

    G4 Sustainability Reporting Guideline, (2017). Global Reporting Initiative G4, Retrieved from www.globalreporting.org

    Holmberg, j. & Sandbrook, R. (1992). Sustainable Development: what is to be Done?, in Holmberg, Policies for a Small Planet, 1(3), PP. 19-38.

    Krechovska,m & Prochazkova,p .(2014). Sustainability and its Integration into cCorporate governance Focusing on Corporate Performance Management and Reporting, procedia engineering,1(69), PP. 1144-1151.

    Landrum, N. E. (2017). Stage Of Corporate Sustainability: Integrating The Strong Sustainability Worldview,Organization & Environment, PP. 1-27, DOI: 10.1177/1086026617717456.

    Lozano, R., Carpenter, A., & Huisingh. D. (2014). A Review of Theories of the Firm and Their Contributions to Corporate Sustainability, Journal Of Cleaner Production, 1(13), PP.1-13.

    Mahmood, M. & Orazalin, N.(2017). Green Governance and Sustainability Reporting in Kazakhstan’s Oil, Gas, and Mining Sector: Evidence from a Former USSR Emerging Economy,Journal of cleaner production, Dol: 10.1016/j.jclepro.2017.06.203.

           Petrochina Sustainability Report .(2017). WWW.Petrochina.com

    Rezaee, Z. (2017). Corporate Sustainability: Theoretical And Integrated Strategic Imperative And Pragmatic Approach,The Journal Of Business Inquiry, 16 (S1).

    Royal Dutch Shell Sustainability  Report .(2017). www.Shell.com

    Schneider, A. & Meins. E. (2012).Two Dimensions of Corporate Sustainability Assessment: Towards a Comprehensive Framework, Business Strategy and the Environment, 21(4), PP. 211–222.

    The Global Oil and Gas Industry Association for Environmental and Social Issues, ( 2015). Oil and Gas Industry Guideline on Voluntary Sustainability Reporting, Retrieved from www.ipieca.org

    Tricker, B. (2012). Corporate Governance Principles, Policies and Practices, second ed., UK: Oxford University Press.

    Turner, R.K. (1998) Sustainable Environmental Management, , London.12: Belhaven