انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124620170622Pathology of organizational culture in the public sector of Iranآسیب شناسی فرهنگ سازمانی در بخش دولتی ایران120259FAصمدبارانیدانش آموخته دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانابوالحسنفقیهیاستاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی0000-0003-3112-4666رضانجف بیگیاستاد دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20180121Organizational culture is among the factors contributing to the efficiency of administrative systems. Therefore, an organizational culture which is deemed to create a competent administrative system, could be vital for all developing societies. This research aims at investigating organizational culture deficiencies in Iran’s public sector. By studying the present status of organizational culture in Iran’s public organizations, the study strives to identify the cultural challenges that Iranian bureaucracies face and present some solutions to overcome the potential shortcomings. A number of administrators and academics participated in the study’s semi-structured interviews and a survey was conducted among experts from four Iranian ministries .The analysis of interviews was done through thematic analysis technique and in the quantitative section of the study we used Confirmatory Factor Analysis (CFA) and paired sample t-test. Based on the findings of the research, we identified 29 shortcomings in five areas, all of which demonstrate a significant gap between the status quo and the desired status.فرهنگ سازمانی یکی از عوامل تأثیرگذار بر کارآمدی نظام های اداری است. از اینرو وجود فرهنگ سازمانی که بستر طراحی برنامهها و اجرای تحول در سازمانهای اداری را فراهم کند، بر اثربخشی نظام اداری می افزاید. هدف این پژوهش شناسایی آسیبهای فرهنگ سازمانی در بخش دولتی ایران است. پژوهش حاضر تلاش دارد با مطالعه وضعیت فرهنگ سازمانی در سازمانهای بخش دولتی چالشهای موجود را شناسایی کرده و راهکارهایی برای برون رفت از این چالشها ارائه کند. جامعه آماری پژوهش در بخش کیفی را تعدادی از خبرگان اجرایی و دانشگاهی و در بخش کمی کارشناسان و مدیران چهار وزارتخانه تشکیل دادهاند. روش تحقیق توصیفی بوده و به منظور گردآوری دادهها از مصاحبههای نیمه ساختاریافته و پرسشنامه استفاده شده است. تحلیل دادهها در بخش کیفی با تکنیک تحلیل تم و در بخش کمی با تحلیل عاملی تأییدی و آزمون تی زوجی انجام گرفته است. بر اساس یافتههای تحقیق 29 آسیب در قالب پنج بُعد شناسایی گردید که در هر پنج بُعد بین وضع موجود و وضع مطلوب اختلاف معناداری وجود داشت.http://journal.iams.ir/article_259_6b9237f4242c3a75f97fee50ceaf143d.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124620170622Corporate entrepreneurship: A literature review on research directions and fundamental conceptsمروری بر جهتگیریهای پژوهشی در حوزه کارآفرینی سازمانی2140260FAهماپیرهادیدانشکده مدیریت و اقتصاد، دانشگاه صنعتی شریف، تهران، ایرانعلیرضافیض بخش0000-0001-9762-612XJournal Article20180121Corporate Entrepreneurship has been drawing mounting interest in recent decades. As a crucial approach to make modern organizations thrive, entrepreneurial behavior holds paramount importance in organizational research. Each of scholarly works in the literature has partly investigated the concept. This paper seeks to produce a roundup review of the prominent studies in terms of their directions, and also elaborate on fundamental concepts introduced in the CE literature. We have conducted statistical analyses of significant studies while categorizing CE literature on a thematic basis. The analyses suggest that CE literature may fall in three main categories i.e. antecedents, processes, and outcomes. The paper proceeds to further introduce these categories while examining key studies of each to delineate pivotal CE concepts. In the second part of the paper, we have tried to describe historical trends and methodologies employed in the studies surveyed. Thus, the current paper is expected to illustrate a representative picture of CE research directions and fundamental concepts.کارآفرینی سازمانی یکی از موضوعاتی است که در چند دهه اخیر توجه بسیاری را به خود جلب نموده است. از آنجایی که توسعه رفتارهای کارآفرینانه، راهکاری اساسی برای رشد سازمانهای امروزی به شمار میآید، مطالعه دقیق چگونگی توسعه کارآفرینی در سازمانها از اهمیت فراوانی برخوردار است. در این راستا تحقیقات متنوعی توسط پژوهشگران مختلف به انجام رسیده است که هر کدام بخشی از پدیده کارآفرینی سازمانی را مورد مطالعه قرار داده است. این مقاله در صدد است با مروری نظاممند بر مهمترین تحقیقات انجام شده در زمینه کارآفرینی سازمانی، جهتگیریهای اصلی این تحقیقات را شناسایی نموده و مفاهیم کلیدی معرفی شده در تحقیقات پیشین را تشریح نماید. بدین منظور با تحلیلی آماری بر روی مهمترین تحقیقات انجام شده در این حوزه، تحقیقات پیشین به صورت موضوعی دستهبندی شدهاند. نتایج تحلیلهای صورت گرفته نشان میدهد، ادبیات کارآفرینی سازمانی را بر مبنای پژوهشهای انجام شده میتوان به سه دسته اصلی تقسیم نمود که عبارتند از مقدمات کارآفرینی سازمانی، فرآیند کارآفرینی سازمانی و نتایج کارآفرینی سازمانی. در این مقاله هر کدام از این دستهها معرفی شده و با بررسی تحقیقات شاخص مرتبط، مهمترین مفاهیم کارآفرینی سازمانی تشریح شدهاند.http://journal.iams.ir/article_260_02fc8a7bace9231d3d7a90f70fc57894.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124620170622Reflection on interdisciplinary nature of the field of entrepreneurship: Criteria and present situationتأملی بر ماهیت میانرشتهای دانش حوزه کارآفرینی: معیارها و وضعیت جاری4260261FAقنبرمحمدی الیاسیدانشیار دانشگاه تهران0000-0002-1186-5961Journal Article20180121Much of the effectiveness of training, research and creative activities of entrepreneurship is contingent on attention to the nature of entrepreneurship knowledge. Deep reflection on the type and nature of entrepreneurship knowledge is crucial for improving the effectiveness of entrepreneurship activities. There are two views on interdisciplinary nature of this field of study; Entrepreneurship as a body of fragmented and irrelevant knowledge, and Entrepreneurship as an immature interdisciplinary field. The purpose of this review, is to assess interdisciplinary nature of Entrepreneurship. The review of literature indicates that there are four criteria by which we could judge the nature of Entrepreneurship; subject matter, theoretical origin, knowledge integration and purpose of the field. Analytical assessments of the current state of Entrepreneurship that is based on the above-mentioned criteria state that Entrepreneurship has the characteristics of being an interdisciplinary field of knowledge, but still seriously need to evolve, especially in the criterion of "knowledge integrationEبحث «ماهیت میانرشتهای» یکی از مقولههای کلیدی مرتبط با ماهیت دانش کارآفرینی است. بخش عمده ای از کیفیت و اثربخشی فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و آفرینشی حوزه کارآفرینی تابع توجه به نوع و ماهیت دانش کارآفرینی می باشد. تأمل عمیق در خصوص نوع و ماهیت دانش کارآفرینی برای ارتقاء اثربخشی فعالیت های این حوزه اهمیت شایانی دارد . درباره کیفیت میانرشتهای بودن دانش کارآفرینی دو نوع نگاه متعاقب وجود دارد : کارآفرینی به مثابه پیکره ای از دانش پراکنده و نامرتبط ، کارآفرینی به مثابه پیکره ای از دانش میان رشته ای نابالغ . با توجه به این نوع نگاه ها ،در این مقاله ی "مروری/ تحلیلی " تلاش می شود سئوال زیر مورد تامل قرار گیرد: بر اساس چه معیارهای می توانیم ماهیت میان رشته ای بودن دانش کارآفرینی را مورد ارزیابی قرار دهیم؟ . چهار معیار متعاقب برای قضاوت درباره میانرشتهای بودن دانش کارآفرینی مورد استفاده قرار گرفته است: موضوع ، خاستگاه ، انسجام و هدف دانش کارآفرینی . ارزیابی تحلیلی وضعیت دانش کارآفرینی بر اساس معیارهای مورد اشاره نشان میدهد که این حوزه از ویژگی میان رشته ای بودن برخوردار است. ، اما نیاز به رشد و تکامل جدی به ویژه در معیار «انسجام دانش» دارد.http://journal.iams.ir/article_261_ad4812d917188fd1f193835e643f6aa1.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124620170622Identifying the main biases of investors in the capital market of Iran: A meta-analysis studyشناسایی عمدهترین سوگیریهای سرمایهگذاران در بازار سرمایه ایران با استفاده از روش فراتحلیل6180262FAسعیدهباباجانی محمدیدانشجو دکتری دانشگاه فردوسی مشهد0000-0003-1649-5354سعیدمرتضویاستاد دانشگاه فردوسی مشهدیعقوبمهارتیاستادیار دانشکده علوم اداری و اقتصاد در دانشگاه فردوسی مشهدرضاتهرانیاستاد دانشکده مدیریت دانشگاه تهرانJournal Article20180121Capital market plays an important role in the economy, by transferring the cash fellow of people who cannot use their money at capital market. Therefore, a good performance of these markets could be a key factor in economic growth, so economic development will be achieved if capital markets work efficiently. On the other hand, due to irrational decisions of investors in the capital market, systematic errors may occur that causes inefficiencies in the market. This paper is aimed at identifying the main biases investors undertake in the capital market. Searching the major internal and external databases (for a period of 2016-1980), we reviewed 64 articles that have used the same statistical analysis about the biases investors undertake in capital markets. Using the CMA2 software, we found that the most significant cognitive biases are: overconfidence, self-reliance and adjustments, representation, self-attribution, conservatism, uncertainty avoiding, mental accounting, current events, shaping, work status, self-control, and emotional biases are : optimism, loss aversion and regret aversion.بازارهای سرمایه نقش مهمی در اقتصاد دارند، زیرا وجوه نقد افرادی که توان استفاده از وجوه خود را ندارند، به کسانی که این توانایی را دارند، هدایت میکنند. طبیعتا عملکرد خوب این بازارها عامل کلیدی در تامین رشد اقتصادی خواهد بود، لذا اگر بازارهای سرمایه کارآ باشند، توسعه اقتصادی تحقق مییابد. از سوی دیگر بدلیل تصمیمگیری غیرمنطقی سرمایهگذاران در بازار سرمایه خطاهای سیستماتیک رخ داده و همین مساله موجب عدمکارآیی بازار میشود. هدف این مقاله، شناسایی عمدهترین سوگیریهای سرمایهگذاران در بازار سرمایه با استفاده از روش فراتحلیل1 است. به همین جهت، با بررسی نظاممندی که در پایگاههای معتبر داخلی و خارجی (در دوره زمانی 2016-1980) صورت گرفته، در نهایت تعداد 60 مقاله که از روش تحلیل آماری یکسان در مورد سوگیریهای سرمایهگذاران در بازار سرمایه استفاده کرده بودند با بهرهگیری از نرمافزار2CMA2 ، عمدهترین سوگیریهای شناختی و عاطفی سرمایهگذاران مشخص گردید. سوگیریهای شناختی شامل؛ اعتماد بیش از حد، اتکاء و تعدیل، نمایندگی، خوداسنادی، محافظهکاری، ابهامگریزی، حسابداری ذهنی، رویدادهای اخیر، شکلدهی، اثر وضعی، خودکنترلی، و سوگیریهای عاطفی عبارت از: خوشبینی، زیانگریزی و پشیمانگریزی هستند.http://journal.iams.ir/article_262_f68e58c1d9469856cb1498bc30230edb.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124620170622A study on consequences of organizational reputation in public sector: A study at Ministry of Culture and Islamic Guidanceبررسی پیامدهای شهرت سازمانهای بخش عمومی: رفتار شهروندی سازمانی و هویت سازمانی81100263FAطیبهامیرخانیعضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتیمریمعبدالملکیکارشناس ارشد مدیریت دولتی دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20180121The purpose of this paper is to study the consequences of organizational reputation in the public sector of Iran. In the past, this subject has been an enquiry to be studied in business sector, but, recently the subject has attracted the attention of public sector researchers. In this paper, we examine the impact of organizational reputation on organizational citizenship behavior considering mediating role of organizational identity. In this study, Public sector organizational reputation is measured by Luoma-aho(2008) model within five dimensions: authority, esteem, trust, efficiency and service. OCB is measured by Organ(1988)model and organizational identification by Cheney’s model. The population is the staff of the Ministry of Culture and Islamic Guidance. Questionnaire was the main instrument for gathering data. We used the structural equation modeling for analysis of data. The results show that organizational reputation has significant impact on OCB and organizational identification, but the impact of mediating role of organizational identification was not confirmed.هدف از این پژوهش، مطالعه پیامدهای شهرت سازمان است. شهرت سازمان، پیشتر دغدغه پژوهشگران بخش کسب و کار بوده لیکن اخیرا پژوهشگران بخش دولتی نیز به آن پرداختهاند. در این پژوهش رابطه این متغیر بر رفتارهای شهروندی سازمانی و هویت سازمانی مطالعه شده است. در این مطالعه رابطه هویت سازمانی به مثابه متغیر میانجی در نظر گرفته شده است. شهرت سازمان در بخش عمومی با استفاده از مقیاس طراحی شده توسط لوما-آهو و با پنج بعد اقتدار، احترام، اعتماد، کارایی و خدمات سنجیده شده است. رفتارهای شهروندی سازمانی با مدل ارگان و هویت سازمانی نیز بر اساس مدل چنی و کرینر و اشفرث سنجیده شده است. این پژوهش در ستاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران انجام شده است. دادهها با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شدهاند. به منظور تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتههای این پژوهش نشان می دهند که بهبود شهرت سازمان، میتواند منجر به تقویت رفتارهای شهروندی سازمانی و هویتیابی کارکنان با سازمان شود لیکن نقش میانجی هویت سازمانی تأیید نمیشود. یافته دیگر این پژوهش این است که شهرت سازمان منجر به کاهش هویتیابی خنثی، دوجنبهای و عدم احراز هویت با سازمان میشود.انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-2619124620170622A study on effect of personal traits and social capitals of Stock Exchange Brokerages CEOs on their firms’ performanceبررسی تاثیر ویژگیهای شخصیتی و سرمایههای اجتماعی مدیران عامل کارگزاریهای بورس بر عملکرد بنگاههای مربوطه101120264FAاسماعیلشاه طهماسبیاستادیار دانشگاه علامه طباطباییسپیدهحاجی زادهفارغ التحصیل کارشناسی مدیریت دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20180121The purpose of this study is to assess the effects of personality traits (narcissism and core self-evaluation) as well as, internal and external social capital of Tehran Stock Exchange brokerage CEOs on the performance of their firms. Entrepreneurial orientation, transformational leadership and reputation variables mediate this relationship. This survey was conducted on 53 CEOs of the brokerages using a questionnaire composed of 10 main criteria, 20 sub-criteria and 92 items (questions). The results confirmed fourteen out of seventeen hypotheses. The relationship of narcissism, core self-evaluation, and internal and external social capital of CEOs via the mediating variables was confirmed. Also the moderating role of board power, environmental dynamism, CEOs tenure and firm age was verified. The resulted model revealed that half of firm performance can be indirectly effected by core self- evaluation, narcissism and external social capital.در این پژوهش، رابطه میان ویژگی های خودشیفتگی و خودارزشیابی محوری و نیز سرمایه اجتماعی داخلی و خارجی مدیران عامل کارگزاریهای بورس اوراق بهادار با عملکرد بنگاه ها مورد مطالعه قرار گرفت. این رابطه از طریق سه عامل میانجی گرایش کارآفرینانه، رهبری تحولگرا و شهرت (مبتنی بر دیدگاه قابلیتهای پویا) مورد بررسی قرار گرفت. در این پیمایش 53 مدیر عامل کارگزاریهای بورس اوراق بهادار تهران شرکت داشتند. داده ها با استفاده از پرسشنامهای متشکل از 10 شاخص اصلی، 20 زیرشاخص و 92 گویه گردآوری شد. یافته های تحقیق نشان داد که میان خودشیفتگی و خودارزشیابی محوری و نیز سرمایههای اجتماعی داخلی و خارجی مدیران عامل و عملکرد بنگاههایشان رابطه مستقیمی وجود دارد. این رابطه همچنین بر اثر تعدیلگری عواملی چون نفوذ هیئت مدیره پویایی محیطی سابقه مدیرعامل در سمت فعلی و عمر شرکت، صحه گذاردند. نتایج تحقیق میتواند دیدی روشن از سازوکار تاثیرگذاری ویژگیهای شخصیتی مدیران ارشد بر عملکرد بنگاهها ارائه دهد. آزمون این یافته ها در صنایع مختلف و نیز بررسی تاثیر سایر ویژگیهای شخصیتی مدیران عامل بر عملکرد بنگاهها میتواند راه را برای تحقیقات آتی هموار سازد.http://journal.iams.ir/article_264_1331a5fecbd5b7920adac86eb38d3c61.pdf