انجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26194شماره 1320090404A Study on Sect oral Innovation System:
A Focus on Relations between Institutions, Knowledge Interactions, and Innovative Functionsمطالعهی نظام نوآوری بخشی با تاکید بر تعیین روابط میان نهادها، همکاریهای دانشی و کارکردها12568FAJournal Article20110105Sectoral innovation system is a network of agents involved in production, diffusion, and usage of new knowledge in a particular economic sectoral that interact with their own institutional environment (regulation, copyright, norms, and other formal and informal rules). Basic agents of sectoral innovation system are technology and knowledge boundaries, actors, networks, and institutions. The purpose of this study is to examine the ways in which institutions (formal and informal) influence the innovative functions (strategies, capacity building, financial facility, infrastructures, human resources, and so on) via knowledge interaction in one of Iran’s industrial sectors. We developed a primary conceptual model based on extensive review of literature and unstructured interviews with a number of experts of the field. To develop the final model, a questionnaire was distributed among 230 experts working in the observed industry. We also conducted a semi-structured interview with a number of administrators in the sector. Based on the findings of the survey and interviews, this study presents a new conceptualization to the existing sectoral innovation systems."نظام نوآوری بخشی " که یکی از سطوح سهگانه نظام نوآوری محسوب میشود، شبکهای از عوامل درگیر در تولید، گسترش و بهرهگیری از دانش جدید در بخش خاصی از اقتصاد است که با محیط نهادی خود (مقررات، حقوق مالکیت، هنجارها و دیگر قوانین رسمی و غیر رسمی) در تعامل است. بر این اساس عناصر اصلی نظام های بخشی نوآوری عبارتند از: قلمرو دانش و فناوری، بازیگران و شبکهها، و نهادها. هدف این تحقیق بررسی نحوه تاثیرگذاری نهادها (اعم از نهادهای رسمی و غیررسمی) بر کارکردهای نوآوری (شامل راهبردهای نوآوری، ایجاد ظرفیت نوآوری، تامین و تسهیل مالی، ایجاد زیرساختها، توسعه منابع انسانی نوآور و ...) از طریق روابط دانشی در یکی از بخشهای صنعتی کشور است. مدل مفهومی اولیهی تحقیق پس از انجام مطالعههای اکتشافی و مصاحبه با تعدادی از خبرگان در بخش صنعتی مورد نظر، طراحی گردید. سپس ابعاد و شاخصهای مدل استخراج شدند و سوالهای پرسشنامه بر اساس شاخصها طراحی گردیدند. پرسشنامه بین 230 نفر از کارشناسان و پژوهشگران شاغل در زیر مجموعه های بخش مورد نظر توزیع شد. با استفاده از تحلیل یافته های پیمایش و مصاحبه نیمه ساختار یافته با تعدادی از مدیران بخشی محققان به مدل نهایی روابط میان نهادها، همکاری های دانشی و کارکردهای نوآوری در جامعه مورد مطالعه دست یافتند. این تحقیق مفهومسازی جدیدی را در حیطه نگرش بخشی به ادبیات نظامهای نوآوری ارائه داده و گونهشناسی جدیدی از نهادهای موثر بر نظام نوآوری بخشی معرفی کرده است.http://journal.iams.ir/article_68_2e8675d5185b6c23d767fc00a9968c64.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26194شماره 1320090404Studying the Impact of Individual Factors on Employability in Iran's Public Sectorپژوهشی پیرامون عوامل فردی موثر بر قابلیت استخدام کارکنان در بخش دولتی ایران264869FAJournal Article20110105Employability is defined as having the required characteristics and abilities to fulfill the changing requirements of employers, organizations and customers; a concept which is expected to replace job security in today's labor market. This research seeks to find out the individual factors affecting employees' employability in Iran's public sector. Based on the available literature the major factors include career identity, individual adaptability, social capital, human capital and interaction with labor market. Research population has been the employees of 36 Iranian public sector organizations who are active in education and culture, social and production sectors. A questionnaire containing 110 questions has been distributed to a sample of 450 employees. The effect of each factor on employability is measured using structural equations and Pearson correlation has been applied to test the research hypotheses. Results show that although all factors affect individuals' employability, interactions with labor market and career identity have the most effect.امروزه پارادایم مدیریت دولتی نوین با بکارگیری شیوه های مدیریت بخش خصوصی در بخش دولتی و مولفه هایی چون ساختاردهی مجدد، کوچک سازی، خصوصی سازی، برون سپاری ،در اندیشه و تفکرات علمی و عملی مدیریت ریشه دوانیده است.در قالب این پارادایم، قرارداد روانشناختی با ویژگی های استخدام مادام العمر و امنیت شغلی به چالش کشیده شده است، و با جهت گیری به سمت استخدام قراردادی،موقتی و انعطاف پذیری ، امنیت شغلی کارکنان را به خطر انداخته است. قابلیت استخدام مفهومی است که در این مقاله برای مواجهه با عدم امنیت شغلی در استخدام مطرح شده و تا حدودی می تواند جایگزین امنیت شغلی شود . براین اساس پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سوال است: عوامل فردی موثر بر قابلیت استخدام کارکنان در سازمانهای دولتی کدامند؟برای پاسخ به این سوال در این مقاله تعریف جامعی از قابلیت استخدام کارکنان مطرح می شود و پس از بررسی مبانی نظری ، عوامل فردی موثر بر آن در سازمانهای دولتی شناسایی و به کمک مدل معادلات ساختاری ارتباط آآن عوامل با قابلیت استخدام کارکنان تبیین می شود.http://journal.iams.ir/article_69_f678a3a8659636736e614ee7515ecb9a.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26194شماره 1320090404A Model for Organizational Agility in Iran's Electronic Industryمدلی برای چابکی سازمانی درصنعت الکترونیک ایران477470FAJournal Article20110105New business needs cause the creation of modern methods for competition. Agile manufacturing was introduced in 1991 as the most recent production management approach and based on market need for fast response to changes. Many research has been done about agile production system but there is a deficiency in literature about a total organizational model in agility. In this paper the relationship between the constructs: total quality management, lean production, technology management, human recourse management, strategy and information technology as agility enablers and organizational agility is examined and presented as a total model. At the first stage scales were defined using extended literature review and experts` interviews. These scales were organized as a questionnaire and after applying context validity test, were mailed to all of the electronic companies in Iran. The gathered data were then considered for convergence and validity using explanatory and confirmatory factor analysis, and also considered as far as reliability using Cronbach coefficient. Finally Hypotheses were tested using valid and reliable scales. Results show that the most relevant constructs for agility are total quality management, lean production and technology management, and coordination between these constructs is significantly related to agility.نیازهای جدید محیط کسبوکار همواره شیوههای جدیدی را برای رقابت پدید میآورد که بسته به قوت پشتوانه تئوریک و شدت نیاز سازمانها، فراگیر میشوند. تولید چابک بهعنوان آخرین تفکر مدیریت تولید، و بنابه نیازبازار مبنی بر ارائه پاسخ سریع به تغییرات، از سال 1991 به دنیای تولیدوعملیات معرفی شد. پژوهش های زیادی که تاکنون در مورد این مفهوم انجام شده، علیرغم گستردگی دامنه مباحث، هنوز موفق به ارائه مدل کلان سازمانی نشده است. در این مقاله، ارتباط سازههای مدیریتکیفیتفراگیر، تولیدناب، مدیریتفناوری، مدیریتمنابعانسانی، استراتژی و فناوریاطلاعات به عنوان سازههای توانمندساز چابکی بر چابکی سازمانی بررسی و ارتباطات آنها در قالب مدل چابکی سازمانی ارائه شده است. بدین منظور ابتدا مقیاسهای سنجش این سازهها با استفاده از ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان استخراج و در قالب پرسشنامهای پس از تأیید روایی محتوی برای شرکتهای الکترونیک در سراسر ایران ارسال شد. سپس اطلاعات گردآوری شده، پس از بررسی رواییهای همگرا، واگرا و تکبعدی با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ، برای آزمون فرضیه های پژوهش به کار گرفته شد و مدل نهایی ارائه شد. نتایج نشان داد که مؤثرترین سازهها بر چابکی مدیریتکیفیتفراگیر، مدیریتفناوری و تولیدناب میباشند، در ضمن هماهنگی بین اجرا و پیادهسازی این سازهها به شکل معنیداری با چابکی ارتباط دارد.http://journal.iams.ir/article_70_4e063b65cc1bcfe212e0bf2c7f71ef97.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26194شماره 1320090404Relationship between Quality of Corporate Governance and Corporate Performance in Tehran Stock Exchangeرابطه بین کیفیت حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران7510071FAJournal Article20110105Due to the agency problem, managers may not use company resources to increase shareholders’ value. Experts believe that improving corporations' governance is the best way to solve this problem. Corporate governance includes those criteria which increase decentralization of corporate controls and through which the power of managers to trace their own benefits will be reduced and it also improves corporate performance. The purpose of this research proposal is to rate corporate governance of firms and to investigate the effect of that on the corporate performance. To proxy quality of governance, we propose the construction of a governance index (GOV-I) for the companies compounding the sample. This governance index includes 25 different corporate governance criteria. These criteria are grouped into three governance category indices, which are then combined to produce a single overall index. These three categories are transparency, board structure and ownership structure. We collected data from 90 firms in the fiscal year 1385 and tested the hypothesis with regression method. The result shows that there is not a meaningful relationship between quality of governance and corporate performance.بدلیل مشکلات کنندگی امکان دارد مدیران شرکتها از منابع شرکت در جهت افزایش ثروت سهامداران استفاده نکنند. صاحبنظران امروزه بهترین راه حل این مشکل را در بهبود حاکمیت شرکتها می دانند. حاکمیت شرکتی شامل معیارهایی است که می تواند با افزایش عدم تمرکز در کنترل شرکتها، از قدرت مدیران در پیگیری منافع شخصی کاسته و باعث بهبود عملکرد شرکتها شود. هدف این پژوهش رتبه بندی شرکتها از نظر حاکمیت شرکتی و بررسی اثر آن بر عملکرد شرکت می باشد. در این پژوهش رتبه شرکتهای عضو نمونه با استفاده ازپرسشنامه ای جامع حاوی 25 معیار از معیارهای حاکمیت شرکتی، اندازه گیری شده است. این معیارها برگرفته از مفاد آیین نامه نظام راهبری شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و در سه طبقه شفافیت اطلاعاتی، ساختار هیئت مدیره و ساختار مالکیت می باشد. بدین منظور اطلاعات 1 ساله90 شرکت مورد بررسی قرار گرفت و با استفاده از روش رگرسیون، فرضیه های پژوهش آزمون شد. نتایج پژوهش حاکی از آن است که هیچگونه رابطه معناداری بین کیفیت حاکمیت شرکتی و عملکرد شرکت وجود ندارد.http://journal.iams.ir/article_71_13604d1ffdb8ed3d576cbe0011fcc0c5.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26194شماره 1320090404The Role of the Human Communications in Tourism Industry Developmentبررسی نقش ارتباطات انسانی در توسعه صنعت جهانگردی10113072FAJournal Article20110105There are different factors affecting tourism industry development. Among them comes the human communication which is emphasized in this paper. The variables involved include education, age, gender, values, and customs and face to face- factors which leave the most effect on visitors. The purpose of this study is to provide some suggestions for tourism industry development focusing on the human communications development.
The research population included tourism industry people consisted of tourists as well as hotels and travel agencies' staff. A total of 703 questionnaires including 43 questions were distributed to collect data from the 3 groups. Results showed that: most in-coming tourists were men, among non-verbal communications the most influencing items were facial, head and eye gestures, and finally concerning tourism advertisement, the emphasis should be placed upon that of face to face.عناصر مختلفی در توسعه صنعت جهانگردی تأثیر گذارند که یکی از آنها ارتباطات انسانی و تأثیری است که از نحوه این نوع ارتباط در ذهن جهانگردان باقی می ماند، هدف این پژوهش راه کارهایی جهت توسعه صنعت جهانگردی است که یکی از آن ها توسعه ی ارتباطات انسانی است. به همین دلیل در این پژوهش متغیرهایی چون سطح سواد، سن،جنس،ارزشها، آداب و رسوم و غیره و به طور کلی آنچه که در ارتباط چهره به چهره با توریست ها بیشترین تأثیر را دارد، مورد مطالعه قرار گرفت..جامعه مورد نظر در این پژوهش افرادی می باشند که با صنعت جهانگردی سروکار دارند مثل توریست ها ، کارکنان هتل و کارکنان دفاتر خدمات جهانگردی ، بنابراین در این پژوهش از طریق پرسشنامه متغیرهای مختلفی مثل سطح فرهنگ ، سواد، تسلط به زبان خارجی، سنت گرایی، کاربرد ارتباطات کلامی و غیرکلامی و درصد رضایت مخاطبان از سازمانهای مرتبط با صنعت جهانگردی و غیره مورد سؤال قرار گرفتند که نتایج حاصله نشان داده است که از بعد جنس بیشتر توریستهایی که به ایران وارد می شود مذکر می باشند و در این راستا از بین ارتباطات غیرکلامی بیشترین تأثیر به عهده حرکات سر و صورت و چشمها گذاشته شده و جهت کاربرد تبلیغات برای توسعه صنعت جهانگردی نیز بیشترین تأثیر به تبلیغات چهره به چهره و اهمیت آن اختصاص داده شده است.http://journal.iams.ir/article_72_10589f1f944f7712ceb53eb83d0f6e99.pdfانجمن علوم مدیریت ایرانفصلنامه انجمن علوم مدیریت ایران2717-26194شماره 1320090404Delphi application in solicitation of qualitative risk factors for estimation of a perceived probability of default: Case of Karafarin BankDelphi application in solicitation of qualitative risk factors for estimation of a perceived probability of default: Case of Karafarin Bank13215273FAJournal Article20110105Unreliability of financial statements in Iran has urged this country’s financial services industry management to manipulate practices by which they could gain reliable risk scores for borrowers. This research extracts the most influential qualitative factors that would impact the default of a business relationship borrower. Solicitation of the factors is done through Delphi methodology. The mean weight of each factor is then calculated from grades given to each factor by the experts. As a case study, lending relationships of a private bank, Karafarin Bank (KB), and hundreds of its relationship borrowers , are examined and the credit committee of the bank is asked to rate these companies according to the extracted attributes found by this research through Delphi method. The qualitative risk score of these companies are then derived and it is shown how this score could be used for estimation of a perceived default probability of customersUnreliability of financial statements in Iran has urged this country’s financial services industry management to manipulate practices by which they could gain reliable risk scores for borrowers. This research extracts the most influential qualitative factors that would impact the default of a business relationship borrower. Solicitation of the factors is done through Delphi methodology. The mean weight of each factor is then calculated from grades given to each factor by the experts. As a case study, lending relationships of a private bank, Karafarin Bank (KB), and hundreds of its relationship borrowers , are examined and the credit committee of the bank is asked to rate these companies according to the extracted attributes found by this research through Delphi method. The qualitative risk score of these companies are then derived and it is shown how this score could be used for estimation of a perceived default probability of customershttp://journal.iams.ir/article_73_60f54bcd6406981d9561440347aadc46.pdf