the effect of decomposed theory of planned behavior on consumer purchase behavior of luxury brands

Document Type : Research Paper

Authors

Abstract

Today, competition in all industries, including the luxury brands industry, has been increased so consumer behavior is crucial to be successful in achieving market share. In order to identify the factors affecting the intention and behavior of luxury brands consumers in this study, the theory of planned behavior was used. The present study is descriptive-survey in terms of purpose and in terms of nature and method. A questionnaire was distributed among 390 consumers of Dorsa leather brand through cluster sampling method. Structural equation method with partial least squares approach was used for data analysis. According to the results of the study, the variables of attitude, internal perceived behavioral control and group adaptation had an effect on purchase intention, while subjective norms, face-saving and perceived external behavioral control did not have a significant effect on purchase intention. Also behavior intention has no effect on purchase behavior. face-saving and group conformity also influence the purchase intention through attitude. Applying the results of this research and understanding effective factors can affect the purchase intention of Iranian luxury brands.

Keywords


تاثیر نظریه تجزیه یافته رفتار برنامه ریزی شده بر رفتار خرید مصرف کنندگان برندهای لوکس

محمود محمدیان *

زهره دهدشتی شاهرخ **

مهناز لاری [1]***

 

تاریخ دریافت:  1/7/99

تاریخ پذیرش: 15/8/99

 

چکیده

با توجه به افزایش رقابت در صنایع و کسب وکارها، از آن­جمله صنعت برندهای لوکس، شناخت رفتار مصرف‌کننده عاملی حیاتی در موفقیت شرکت­ها و دستیابی به سهم بیشتر بازار است. به‌منظور شناسایی عوامل مؤثر بر رفتار خرید مصرف­کنندگان ایرانی برندهای لوکس، در این پژوهش، از نظریه تجزیه­یافته رفتار برنامه­ریزی شده استفاده شده است. پژوهش حاضر از بعد هدف توصیفی و از بعد مخاطب کاربردی محسوب می­گردد. در این پژوهش، با استفاده از روش نمونه­گیری خوشه­ای، پرسشنامه‌ای میان 390 تن از مصرف­کنندگان برند چرم درسا که یکی از برندهای لوکس ایرانی است، توزیع شد. جهت تحلیل داده­ها نیز از روش معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و از نرم‌افزارهای SPSS و SMART PLS استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای نگرش، کنترل رفتاری ادراک‌ شده درونی و انطباق با گروه،  بر قصد خرید اثر­گذار بوده، درحالی‌که هنجارهای ذهنی، حفظ وجهه و کنترل رفتاری ادراک‌ شده بیرونی بر قصد خرید تأثیر معناداری ندارند. همچنین قصد خرید نیز بر رفتار خرید تاثیری ندارد. متغیرهای حفظ وجهه و انطباق با گروه نیز از طریق نگرش بر قصد خرید اثرگذارند. به‌کارگیری نتایج تحقیق می تواند در شناخت عوامل اثرگذار بر قصد خرید و رفتار خریداران برندهای لوکس ایرانی موثر واقع شود.

 

کلیدواژه‌ها: نظریه تجزیه یافته رفتار برنامه­ریزی شده، برند لوکس، حمایت از کالای ایرانی، رفتار خرید، قصد خرید.

 

 

 

مقدمه

در دو دهه گذشته، بازار جهانی برندهای لوکس، رشد روزافزونی داشته است. اگرچه تعداد شرکت­های داخل این صنعت قابل‌توجه نبوده، اما در دستیابی به حجم بالای فروش از پتانسیل چشم­گیری برخوردار است(Moon & Sprott,2016). پیش­بینی­ها حاکی از آن است که بازار برندهای لوکس در جهان، تا سال 2030 با حدود 500 میلیون مصرف‌کننده، به رشدی معادل 600 درصد نسبت به سطح سال 2013، خواهد رسید(Lacroix & Jolibert,2017)). با توجه به افزایش رقابت  میان شرکت­های فعال در صنعت برندهای لوکس، ،شناخت رفتار مصرف­کنندگان عاملی حیاتی جهت موفقیت در بازار محسوب ­شود­. زیرا مصرف­کنندگان برندهای لوکس تنها به دنبال رفع نیازهای مادی و نبوده و درصدد تامین نیازهای اجتماعی و دستیابی به ارزشی بیشتر از مالکیت صرف کالاها و خدمات هستند(Kapferee & Feloranceb,2018)به عبارت دیگر، افراد با خرید برندهای لوکس تنها به دنبال خرید یک محصول نیستند و کسب ارزش­های فردی و اجتماعی نیز اهمیت می­یابد که در مقابل مایل به پرداخت مبلغ بیشتر برای برندهای لوکس می­گردند. (Gil,2016)

در ایران نیز عواملی نظیر وجود شکاف طبقاتی، افزایش آگاهی افراد از برندهای روز دنیا از طریق دسترسی به اینترنت و کانال­های ماهواره­ای و تغییر سبک و فرهنگ زندگی مردم، موجب افزایش تقاضای برندهای لوکس گردیده است(خیری و فتحعلی،1393).   در سال­های اخیر در حوزه‌های مختلفی اعم از صنعت ساختمان­سازی، خدمات ورزشی، هتل­ها و رستوران­ها، خدمات و کالاهای لوکس ارائه می­شوند. یکی از صنایعی که به واسطه ماهیت کمیاب بودن مواد اولیه و همچنین گران بودن هزینه تولید در حوزه برندهای لوکس فعال بوده، صنعت چرم در ایران است. در این صنعت شرکت­های معتبری نظیر چرم درسا، نوین چرم و چرم مشهد در حال فعالیت هستند. شرکت چرم درسا به ‌عنوان یکی از برندهای لوکس در ایران شناخته می­گردد و در زمینه تولید محصولات مختلف چرمی فعال است. دربازار چرم ایران برندهای مختلف ایرانی و خارجی حضور دارند و رقابت چشمگیری پدید آمده است. چالش مهمی که در مسیر موفقیت شرکت‌های فعال در بازار چرم لوکس قرار دارد، دستیابی به سهم بازار بیشتر و جلب مشتریان وفادار است. این چالش در مورد برند چرم درسا نیز، وجود دارد به‌گونه‌ای که مصرف­کنندگان هنگام مقایسه قیمت­ها تمایل بیشتری نسبت به خرید سایر برندهای خارجی یا ایرانی باکیفیت‌های مشابه داشته که این امر، کاهش تعداد مصرف­کنندگان برند چرم درسا و درنتیجه کاهش سهم بازار آن را سبب گردیده است.  از اینرو، صاحبان این برند، در جستجوی  یافتن سایر عوامل فردی و اجتماعی هستند که بتواند به افزایش خرید این برند منجر شود.

عواملی نظیر افزایش تقاضای برند لوکس، گسترش برندهای لوکس ایرانی و تمایل ایرانیان به محصولات چرمی ، اهمیت مطالعه رفتار مصرف­کننده در حوزه برند لوکس و همچنین نبودمصالعات کافی در این زمینه، لزوم انجام پژوهش­هایی در این حوزه در ایران را بیش‌ از پیش ضروری می­نماید. از لحاظ کاربردی نیز در راستای افزایش خرید محصولات از طریق بررسی عوامل مؤثر بر رفتار خرید برندهای لوکس، نقشی مؤثر در بهبود سهم بازار دارد که با توجه به سیاست حمایت از کالای ایرانی این موضوع اهمیت بیشتری می­یابد. از این رو، در این پژوهش از ترکیب دو مدل رفتاری شامل مدل تجزیه­شده رفتار برنامه‌ریزی‌شده [i]آیزن و مدل رفتاری لی[ii]، به بررسی عوامل مؤثر بر قصد و رفتار خرید مصرف­کنندگان ایرانی این برند می­­پردازیم.لازم به ذکر است که کاربرد مدل ترکیبی مورد استفاده در این مطالعه و بررسی هم­زمان عوامل فردی،  اجتماعی و میزان کنترل رفتاری درونی و بیرونی افراد در حوزه برندهای لوکس به عنوان نوآوری مدل پژوهش معرفی می­گردد.

مبانی نظری و پیشینه پژوهش

از لحاظ لغوی، لوکس از کلمه لوکسوس[iii] لاتین و به معنی بیش ‌از حد وفور است(cristini.2017). برندهای لوکس به محصولات دارای سطوح کیفیت بالا، محصولات لذت­جویانه، و اغلب دست­ساز اشاره می­کند که باقیمت بسیار فراتر از سودمندی کارکردی خود، به فروش می­رسند(Kapferer & Feloranceb,2018) .کالاهای لوکس مانند کالاهای ضروری که تنها برای رفع نیاز مادی خریداری میگردند، متفاوت بوده و اغلب با هدف لذت بردن و برطرف­کردن نیازهای سطح اجتماعی افراد از قبیل اعتبار اجتماعی استفاده گردیده و دربرگیرنده ارزش­های فیزیکی و روانی مختلف هستند(Torbati,2017) . از این­رو مطالعه رفتار مصرف­کننده در حوزه برندهای لوکس اهمیت بسزایی دارد. در پژوهش­های پیشین، با هدف پیش­بینی رفتار، مدل­های متعددی برگرفته از علوم اجتماعی، روان­شناسی، جامعه­شناسی مطرح‌ شده‌اند (حسامی و پروینچی،1393).  که مدل­های نیت رفتاری[iv] به عنوان یکی از پرکاربردترین مدل­های این حوزه معرفی می­گردد که با اقتباس از نظریه یادگیری رفتار ، نشان ­می­دهند که قصد دربرگیرنده تلاش آگاهانه فرد برای محقق شدن انجام یک رفتار استMalhotra & Maccort,2001)). در ادامه انواع  مدل­های نیت رفتاری به‌تفصیل بیان می­گردند.

نظریه رفتار استدلالی[v]، که مدلی اجتماعی-روان‌شناختی بوده(Yazdanpanah& Foruzani,2015) ، معمولاً به‌عنوان مدل فیشبن عنوان می­گردد، توسط فیشبن و آیزن در سال 1975 ارائه شد(Jin & Kang,2011) . بر اساس این نطریه، رفتار فرد به‌طور مستقیم تحت تأثیر قصد رفتار وی بوده که قصد رفتار هم  تحت­تأثیر نگرش[vi] فرد نسبت به عمل و هنجارهای ذهنی[vii] قرار می­گیرد (Alswidi,2014) . نظریه رفتار استدلالی در حوزه­های گوناگونی نظیر قصد خرید برندهای لوکس استفاده شده است. (Sanyal,2014)

در اوایل دهه 1980، منتقدان دریافتند هنگامی‌که فرد کنترل ارادی محدودی بر رفتار خود دارد و عوامل بیرونی نیز اثرگذارند، نظریه رفتار استدلالی نتایج قابل‌اطمینانی ارائه نمی‌دهد. به ‌منظور اصلاح مدل مذکور، آیزن در سال1991 متغیر کنترل رفتاری ادراک‌شده[viii] را به‌عنوان عامل سوم که به‌طور مستقیم بر قصد و رفتار تأثیر می­گذارد، اضافه نمود و نام مدل را به نظریه رفتار برنامه­ریزی شده تغییر داد(Ajzen.2002)  . کنترل رفتاری ادراک‌شده به درک افراد از سهولت و یا دشواری، میزان کنترل و همچنین دسترسی به منابع موردنیاز برای انجام رفتار را شامل می­شود. بنابراین، نگرش، هنجارهای ذهنی و کنترل رفتاری ادراک شده بر قصد فرد برای انجام رفتاری خاص اثر می­گذارد(Chen,2017). همچنین براساس نظر محققان، کنترل رفتاری ادراک­شده می­تواند به دو جزء شامل کنترل درونی و کنترل بیرونی تفکیک شود. زیرا مدل تجزیه‌شده آیزن با بررسی دقیق­تر رفتار، اثر خاص هرکدام از دو بُعد را بر روی اهداف خرید ارزیابی می­کند(Jin & Kang,2011). رفتار برنامه­ریزی شده در حوزه­های متعددی نظیر قصد خرید برندهای لوکس به کار برده شده است(Jain& Navedkhan,2017؛Torbati,2017, ؛Loreiro & Araju,2014)

لی در پژوهشی در سال1991،دریافت که مدل قصد رفتاری فیشبن برای توصیف رفتار مصرف­کنندگان فرهنگ­های جمع­گرا کارکرد مطلوبی نداردLee,1991)) و به دلیل تفاوت­های فرهنگی نمی­توان از یک مدل به‌منظور پیش‌بینی رفتارها در تمامی فرهنگ­ها استفاده کرد.  هافستد در پژوهشی، چهار شاخص را برای مقایسه ویژگی­های فرهنگ­ها شامل مردسالاری و زن­سالاری، جمع­گرا یا فرد­گرا بودن، عدم اطمینان و فاصله از قدرت ارائه نموده است که براساس طبقه­بندی هافستد، فرهنگ­هایی مانند ژاپن، چین، کره و ایران در گروه کشورهای جمع­گرا قرار می­گیرند. جمع­گرایی درجه­ای است که افراد تمایل دارند در یک جامعه با گروه­ها یکپارچه شده و خود را عضوی از یک گروه قلمداد می­کنند(Hofsted,2001) . از این‌رو، لی اثبات نمود که در فرهنگ­های جمع­گرا مانند فرهنگ رایج در ایران، هنجارهای ذهنی در مدل فیشبن به‌طور کامل اثرات اجتماعی اثرگذار بر رفتار فرد را در نظر نمی­گیرد و دو متغیر انطباق با گروه[ix]  و حفظ وجهه [x]را جایگزین آن در مدل فیشبن نمود  و همچنین یک رابطه علّی بین این دو متغیر با نگرش را به آن اضافه کرد.(Lee,1991)

جین و کانگ[xi] در پژوهشی در سال 2011، مدلی ترکیبی شامل مدل رفتار برنامه­ریزی شده و مدل لی را مورد ارزیابی قرار دادند. بر اساس پژوهش آن‌ها، مشخص گردید که هریک از مدل­های مذکور، دارای محدودیت­هایی هستند. مدل لی، منابع و میزان کنترل مصرف­کنندگان و مدل رفتار برنامه­ریزی شده، ارزش­های اجتماعی نظیر حفظ وجهه و انطباق با گروه را در نظر نمی­گیرد(Jin & Kang,2011)  .در پژوهش دیگری نیز به‌منظور مطالعه رفتار مصرف­کنندگان هندی نسبت به محصولات خارجی آمریکایی، از ترکیب دو مدل مذکور استفاده شده است (Jin & George,2013) . در این پژوهش نیز ، از ترکیب مدل تجزیه­یافته رفتار برنامه­ریزی شده و مدل لی استفاده‌شده است که کاربرد مدل ترکیبی مذکور در حوزه برند لوکس به عنوان نوآوری مدل پژوهش مطرح می­گردد.

توسعه فرضیه‌ها و مدل مفهومی پژوهش

در این پژوهش به منظور بررسی رفتار مصرف­کنندگان در حوزه برندهای لوکس، از ترکیب نظریه تجزیه­شده رفتار برنامه­ریزی شده آیزن و نظریه نیت رفتاری لی استفاده شده است. براساس پیشینه پژوهش، مدل رفتار برنامه­ریزی شده در کشورهای جمع­گرا کارکرد مطلوبی ندارد، نظریه رفتاری لی نیز، به تنهایی منابع لازم و میزان اعمال کنترل مصرف­کنندگان بر رفتار را در نظر نمی­گیرد (Jin & Kang,2011). همچنین از آنجایی، بر اساس نتایج پژوهش هافستد، ایران با ضریب 59 درصد در محدوده کشورهای جمع­گرا قرار می­گیرد و با توجه به محدودیت­های دو نظریه به صورت مجزا، در این پژوهش از ترکیب مدل تجزیه­یافته رفتار برنامه­ریزی شده و مدل رفتاری لی استفاده شده است. همچنین بررسی متغیرهای حفظ وجهه و انطباق با گروه در حوزه برندهای لوکس وتاثیر میانجی گری نگرش نیز در این مدل نوآوری دیگر مدل محسوب می­گردد. بدین ترتیب مدل ترکیبی مذکور شامل متغیرهای نگرش، هنجارهای ذهنی، کنترل رفتاری ادراک­شده درونی، کنترل رفتاری ادراک­شده بیرونی، حفظ وجهه و انطباق با گروه بوده و متغیر قصد خرید نیز در هردو مدل مشترک است که براساس نظریه رفتار برنامه­ریزی شده بر متغیر رفتار خرید اثرگذار است.

نگرش

نگرش دارای ساختاری روان‌شناختی و نشان­دهنده ارزیابی مطلوب یا نامطلوب فرد در خصوص رفتاری خاص است (Hsu,2017) . به عبارتی نگرش، علل نفرت و علاقه نسبت به رفتار و نشان­دهنده ارزیابی احساسات پایدار و تمایل نسبت به یک محصول یا یک ایده است(Verma &  Chundra,2018) . بر اساس پژوهش­های صورت گرفته در حوزه رفتار برنامه­ریزی شده، اجزای نگرش به دو گروه عاطفی و ابزاری تقسیم‌بندی شده است. مؤلفه‌های عاطفی نگرش به احساسات و انگیزه­های ایجادشده در فرد نسبت به محصول خاص و مؤلفه ابزاری نگرش شامل درک شناختی و اظهارات کلامی باورهای فرد نسبت به ویژگی­های محصول است(Ferench,2005) . به‌طورکلی، نگرش عامل مهمی است که در حوزه­های گوناگون نظیر قصد بازدید از هتل­های سبز (Verma & Chunda,2018) ، بر قصد مصرف­کننده تأثیر می­گذارد در حوزه برندهای لوکس نیز در پژوهش­های متعددی نظیر پژوهش (Ajitha & Sivakumar,2017) ، تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید برندهای لوکس داشته است .

فرضیه 1 : نگرش بر قصد خرید برندهای لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارد.

 

هنجارهای ذهنی

هنجار ذهنی نشان­دهنده احساسات و ادراک فرد در مورد فشارهای اجتماعی است که فرد در مورد انجام یا عدم انجام رفتاری خاص احساس می­کند(Jin & George,2013) . هنجار ذهنی به اعتقاد در این مورد اشاره می­کند که آیا اکثر افراد، رفتار خاصی را تأیید می­کنند و یا مخالف آن هستند. هنجار ذهنی، اهمیت گروه­های مرجع برای فرد را تصدیق می­کند چگونه مشتری هنگام تصمیم­گیری برای خرید، تحت تأثیر رفتار و گفتار گروه­های مرجع خود قرار می­گیرد(Verma & Chundra,2018)   .هنجارهای ذهنی در پژوهش‌هایی نظیر قصد خرید محصولات مراقبت از پوست ارگانیک(Hsu,2017) و در حوزه لوکس نیز در پژوهش­های متعددی نظیر پژوهش (Jain & Navedkhan,2017)، تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید داشته است.

فرضیه 2 : هنجارهای ذهنی بر قصد خرید برندهای لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارد.

کنترل رفتار ادراک‌شده درونی

مفهوم کنترل درونی که به آن خودکارآمدی نیز اطلاق می­گردد، به اعتقاد و اطمینان درونی فرد نسبت به توانایی­های فردی برای اجرای فعالیت‌های موردنظر برای دستیابی به یک هدف اشاره دارد (Cluch,2007) و به طور کلی در برگیرنده عناصر درونی شامل مهارت­ها، توانایی­های فکری، توانایی­های فیزیکی و اعتقادات درونی فرد است (Motl,2005). خودکارآمدی در حوزه خرید اینترنتی (Lin,2007) و در پژوهش کلاچ[xii] و همکاران (2007) در زمینه قصد خرید اینترنتی در حوزه محصولات صنعتی تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید داشته است.

فرضیه سوم: کنترل رفتاری ادراک‌شده درونی بر قصد خرید برندهای لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارد.

کنترل رفتاری ادراک‌شده بیرونی

جزء دیگر کنترل رفتاری ادراک‌شده، کنترل بیرونی بوده که نشان­دهنده میزان کنترل­پذیری بیرونی بر رفتار بوده و نشان­دهنده درک فرد از کنترل بر موانع خارجی، مانند در دسترس بودن منابع موردنیاز، برای انجام یک رفتار است (Ajzen,2002) و در مجموع عناصر بیرونی رفتار نظیر منابع زمانی و مالی ، فرصت­ها و وابستگی رفتار به فرد را شامل می­گردد و در حوزه­های گوناگون نظیر قصد خرید برندهای خارجی  (Jin & Kang,2001)و قصد استفاده از فناوری اطلاعات در پژوهش سی[xiii] و همکاران در سال 2008، تاثیر مثبت و معناداری بر قصد رفتار داشته است.

فرضیه چهارم: کنترل رفتاری ادراک‌شده بیرونی بر قصد خرید برندهای لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارد.

حفظ وجهه

حفظ وجهه عبارت است از هنجار شخصی افراد که حاصل از ادراک آن‌ها از استانداردهای موقعیتی فرد است و به‌عنوان موقعیت فرد نسبت به روابط اجتماعی فرد تعریف می­شود که مهم­ترین عامل جهت سنجش در خصوص ارزش اجتماعی، موقعیت و شهرت فرد در فرهنگ­های جمع­گرا است(Jin & George,2013). در این جوامع، افراد در تلاش‌اند رفتارهایشان، به‌طور خاص، رفتار خریدشان گونه­ای نباشد که موجب خدشه­دار شدن وجهه­شان گردد (Jin & Kang,2011). حفظ وجهه در پژوهش چوانگ و پیرسچیک[xiv] در سال 2000 در زمینه  عاملی مهم در قصد خرید دستگاه ضبط­کننده کاستی ویدئو، برای دانشجویان کره­ای و در پژوهش جین و کانگ (2011) در زمینه قصد خرید شلوار جین خارجی برای مصرف­کنندگان  چینی، تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید داشته است. همچنین بر اساس مدل رفتاری لی(1991) و پژوهش جین و کانگ(2011) حفظ وجهه بر قصد خرید، نگرش و از طریق نگرش بر قصد خرید نیز اثرگذار است که تأثیر غیرمستقیم آن بر قصد خرید از طریق فرضیه هفتم مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

فرضیه پنجم: حفظ وجهه بر قصد خرید برندهای لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارد.

فرضیه ششم: حفظ وجهه بر نگرش تأثیر مثبت و معناداری دارد.

فرضیه هفتم: حفظ وجهه از طریق نگرش بر قصد خرید برندهای لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارد.

 

انطباق با گروه

انطباق با گروه دربرگیرنده درک فرد در خصوص فشار اجتماع به‌منظور مطابقت با استانداردهای گروهی بدون در نظر گرفتن معیارهای شخصی است (Malhotra &Maccort,2001).در فرهنگ­های جمع­گرا، افراد خود را به‌عنوان بخشی از یک مجموعه، مانند خانواده، همکاران و جامعه می­بینند؛ و هماهنگی با گروه را ارزش تلقی کرده و از این‌رو انطباق بیشتری با گروه نشان می­دهند .(Jin & Kang,2011). در موضوعاتی نظیر قصد خرید کفش­های ورزشی در میان دانشجویان کره­ای (Malhotra & Maccort,2001) و  قصد خرید ماشین­های وارداتی در پژوهش چومچایو[xv] (2009) بر قصد رفتار تأثیر مثبت و معناداری داشته است. همچنین بر اساس مدل رفتاری لی(1991)،  انطباق با گروه بر قصد خرید، نگرش و همچنین از طریق نگرش بر قصد خرید نیز اثرگذار خواهد بود که در فرضیه دهم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

فرضیه هشتم : انطباق با گروه بر قصد خرید برندهای لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارد.

فرضیه نهم: انطباق با گروه بر نگرش تأثیر مثبت و معناداری دارد.

فرضیه دهم: انطباق با گروه از طریق نگرش بر قصد خرید برندهای لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارد.

قصد خرید

قصد فرد، نشانه­ای از آمادگی فرد برای انجام رفتار و پیش‌بینی­کننده بی­واسطه رفتار است(Yadav &  Patak,2017) . در این پژوهش به‌طور خاص قصد رفتار، اشاره به‌قصد خرید دارد که نوعی تصمیم ذهنی مصرف­کننده و یکی از مراحل تصمیم­گیری خرید است که علت رفتاری مصرف­کننده به­منظور خرید برندی خاص از میان مجموعه­ای از برندها را مورد مطالعه قرار می­دهد و اغلب برای پیش‌بینی تکرار خرید استفاده می­شود(Basil,2013) . همچنین در این پژوهش منظور از رفتار خرید ، عمل واقعی خریدی است که توسط فرد به وقوع پیوسته و از حالت قصد بالقوه به عمل بالفعل تبدیل گشته است. در این پژوهش رفتار خرید به عنوان متغیر وابسته مورد ارزیابی قرار می­گیرد. براساس نظریه رفتار برنامه ریزی شده رفتار فرد نتیجه مستقیم قصد فرد است (sanyal,2014) . اگرچه گاهی این نتیجه به‌طور مداوم و ثابت صدق نمی­کند و موارد نقضی وجود دارد که قصد رفتار منجر به رفتار واقعی نشده است(Sethi,2018) . اما با این حال، محققان متعددی درجه بالایی از همبستگی میان قصد و رفتار را متذکر شده‌اند.

فرضیه یازدهم: قصد خرید برندهای لوکس بر رفتار خرید واقعی برندهای لوکس تأثیر مثبت و معناداری دارد.

مدل مفهومی پژوهش براساس ترکیب مدل­های نظریه رفتار برنامه­ریزی شده و مدل رفتاری لی در شکل 1 ارائه می­گردد.

شکل1. مدل مفهومی پژوهش

 

 

 روش پژوهش

این پژوهش از بعد هدف، توصیفی و از بعد مخاطب واستفاده کننده کاربردی و از بعد زمان، پژوهشی مقطعی است. در بخش مبانی نظری و پیشینه تحقیق از روش کتابخانه­ای و منابع ثانویه و به‌منظور گردآوری داده­­ها از ابزار پرسشنامه به‌عنوان منبع داده­های اولیه استفاده شده است.قلمرو مکانی پژوهش شامل شعب برند چرم درسا در تهران و جامعه هدف پژوهش نیز مصرف­کنندگان محصولات چرمی این برند در تهران بوده که دست­کم یک­بار از شعب آن خریداری نموده­اند. به دلیل عدم دسترسی به لیست مشتریان، حجم جامعه نامحدود بوده و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران، حداقل 384 نفر در نظر گرفته شده است. به منظور نمونه­گیری، از روش نمونه­گیری خوشه­ای، از میان شعبات تهران تعدادی از شعبه به‌ صورت تصادفی انتخاب شدند. سپس در شعبات منتخب، مشتریان به‌صورت نمونه در دسترس انتخاب گردیده و 425 پرسشنامه جهت گردآوری داده­ها میان آن‌ها توزیع گردید که درمجموع 390 پرسشنامه تکمیل شد.به منظور تحلیل داده­ها، در بخش آمار توصیفی از نرم‌افزار اس­پی­اس­اس10 و در بخش آمار استنباطی از مدل­یابی معادلات ساختاری و از نرم‌افزار اسمارت پی­ال­اس11 برای آزمون فرضیات استفاده‌ گردیده است.

یافته‌های پژوهش

همان­گونه که در قسمت قبل بیان گردید، به منظور گردآوری و تحلیل داده­ها، 390 پرسشنامه تکمیل گردید. براساس پرسشنامه­های گردآوری شده، اطلاعات جمعیت­شناختی پاسخ­دهندگان در جدول 1 ارائه گردیده است.

 

 

جدول1. نتایج جمعیت­شناختی پژوهش

متغیر

دامنه

تعداد

درصد

جنسیت

زن

مرد

304

86

78

22

تحصیلات

زیر دیپلم

دیپلم و فوق دیپلم

کارشناسی

کارشناسی ارشد

دکتری

4

14

151

176

45

1

4

38

45

12

سن

زیر 20

بین 20 تا 30

بین 30 تا 40

بین 40 تا 50

50 به بالا

6

182

148

36

18

5/1

7/46

9/37

2/9

6/4

درآمد

زیر 1 میلیون تومان

بین 1 تا2 میلیون تومان

بین 2 تا 3 میلیون تومان

بین 3 تا4 میلیون

بین 4 تا5 میلیون تومان

بالای 5 میلیون تومان

56

106

105

49

33

41

14

27

27

13

9

10

منطقه محل سکونت

منطقه 1

منطقه2

منطقه 3

منطقه 4

منطقه 5

منطقه 6

منطقه 7

منطقه 8

منطقه 9

منطقه 10

منطقه 11

منطقه 12

منطقه 13

منطقه 14

منطقه 15

سایر مناطق

55

51

46

31

61

43

31

20

7

5

8

3

5

17

1

7

1/14

1/13

8/11

9/7

6/15

0/11

9/7

1/5

8/1

3/1

1/2

8/0

3/1

4/4

3/0

8/1

به منظور بررسی آمار توصیفی، ابتدا از طریق آزمون کولموگروف اسمیرنوف وضعیت نرمال بودن داده‌ها مورد توجه قرار گرفت. با توجه به سطح معناداری آزمون برای تمامی متغیرهای پژوهش که معادل صفر و بالاتر از 05/0 نیست، بنابراین توزیع آن‌ها نرمال نبوده و لازم است از آزمون‌های ناپارامتریک و نرم‌افزار پی­ال­اس برای تحلیل داده­ها استفاده گردد. همچنین شاخص کا ام او[xvi] نیز مقداری برابر با 829/0 و نزدیک به یک داشته که نشان­دهنده کفایت مناسب داده­ها است. سطح معناداری آزمون بارتلت نیز برابر با صفر و کمتر از 05/0 بوده که نشان­دهنده مناسب بودن ساختار عاملی داده­ها است. همچنین بر اساس آزمون تصادفی بودن داده‌ها، سطح معناداری بزرگ‌تر از 05/0 محاسبه گردید که نشان­دهنده توزیع داده­ها به‌صورت تصادفی است.

بررسی پایایی در این پژوهش از روش آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی[xvii] انجام گردیده است. بر اساس جدول 2، مقدار آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تمام متغیرها بالاتر از 7/0 است. در نتیجه مدل دارای پایایی است.

به منظور تعیین روایی از روایی محتوایی و روایی سازه استفاده شده است. به‌منظور سنجش روایی محتوایی از نظرات خبرگان از جمله اساتید راهنما و مشاور استفاده گردیده است. روایی سازه نیز از طریق بارهای عاملی، شاخص روایی همگرا و روایی واگرا مطابق جدول 1، مورد سنجش قرار گرفته است. به منظور برقراری شرط اول برای روایی سازه، مقدار بار عاملی لازم است بالاتر از 7/0 باشد. از این­رو، سه سوال با بار عاملی کمتر از 7/0، به دلیل برهم زدن برازش مدل حذف گردیدند. همچنین با توجه به میزان معناداری بارهای عاملی در جدول 1، بار عاملی تمامی سؤالات به‌احتمال 99/0 درصد معنادار هستند. روایی همگرا از طریق معیار متوسط واریانس استخراج‌شده[xviii] محاسبه می­گردد که برای تمام متغیرها بالاتر از 5/0 است و شرط سوم برای روایی نیز برقرار است. همچنین برای تمامی متغیرها، مقدار پایایی ترکیبی بزرگ‌تر از معیار متوسط واریانس استخراج­شده است.

 

 

جدول2. شاخص‌های مدل اندازه‌گیری پژوهش

سازه

شاخص

بار عاملی

معناداری بار عاملی

آلفای

کرونباخ

پایایی ترکیبی

روایی همگرا

نگرش

نگرش

احساسی

Neg1

778/0

008/24

817/0

879/0

645/0

Neg2

810/0

449/29

نگرش ابزاری

Neg3

758/0

666/25

Neg4

863/0

659/65

هنجار ذهنی

Hanjar1

888/0

810/41

737/0

884/0

792/0

Hanjar3

891/0

101/56

کنترل رفتاری ادراک‌شده درونی

Daruni1

856/0

784/58

712/0

836/0

631/0

Daruni2

732/0

062/22

Daruni3

792/0

868/30

کنترل رفتاری ادراک‌شده بیرونی

Biruni1

860/0

355/32

751/0

887/0

798/0

Biruni3

925/0

699/55

حفظ وجهه

Vejhe1

888/0

053/63

828/0

897/0

743/0

Vejhe2

888/0

742/49

Vejhe3

808/0

842/28

انطباق با گروه

Entebagh1

868/0

993/63

803/0

883/0

716/0

Entebagh2

828/0

305/40

Entebagh3

842/0

174/43

قصد خرید

Ghasd1

887/0

629/70

841/0

904/0

758/0

Ghasd2

871/0

396/58

Ghasd3

854/0

739/48

رفتار خرید

Raftar1

765/0

440/39

771/0

831/0

621/0

Raftar2

831/0

382/51

Raftar4

766/0

211/41

 

به منظور بررسی روایی واگرا نیز آزمون فورنل و لارکر انجام گردید؛ که بر اساس آن، لازم است مقادیر قطر اصلی برای هر متغیر پنهان، از مقادیر همبستگی آن با سایر متغیرها بیشتر باشد که روایی واگرا نیز مورد تائید قرار گرفت. پس از ارزیابی روایی و پایایی مدل اندازه‌گیری، مدل ساختاری در حالت ضرایب مسیر در شکل 2 ارائه می­گردد.

 

شکل 2. مدل ساختاری پژوهش در حالت ضرایب مسیر

به منظور سنجش مدل ساختاری پژوهش، ضرایب مسیر مستقیم و مقدار معناداری ضرایب و همچنین ضریب مسیر کل، در جدول3، ارائه شده است که ضرایب در سطح اطمینان 95 درصد ارزیابی گردیده­اند. بدین صورت که اگر ضرایب معناداری مسیر بزرگ‌تر از 96/1 باشد، آنگاه فرضیه در سطح اطمینان 95 درصد معنادار است

 

جدول3. ضرایب مسیر و معناداری ضرایب الگوی ساختاری پژوهش

فرضیه

ضریب مسیر مستقیم

معناداری ضرایب

(آماره تی)

ضریب مسیر کل

نتیجه

H1: تاثیر نگرش بر قصد خرید

515/0

256/11

515/0

تایید

H2: تاثیر هنجارهای ذهنی بر قصد خرید

047/0

180/1

047/0

رد

H3: تاثیر کنترل رفتاری ادراک شده درونی بر قصد خرید

236/0

842/4

236/0

تایید

H4: تاثیر کنترل رفتاری ادراک شده بیرونی بر قصد خرید

007/0

197/0

007/0

رد

H5: تاثیر حفظ وجهه بر قصد خرید

056/0-

450/1

055/0

رد

H6: تاثیر حفظ وجهه بر نگرش 

216/0

856/3

216/0

تایید

H8: تاثیر انطباق با گروه بر قصد خرید

219/0

200/5

398/0

تایید

H9: تاثیر انطباق با گروه بر نگرش

347/0

274/6

347/0

تایید

H11: تاثیر قصد خرید بر رفتار خرید

052/0

044/1

052/0

رد

 

با توجه به جدول 3 و بر اساس آماره تی، متغیرهای نگرش، کنترل رفتاری ادراک‌شده درونی و انطباق با گروه تأثیر مثبت و معناداری بر قصد خرید داشته و متغیرهای حفظ وجهه و انطباق با گروه نیز دارای تأثیر مثبت و معنادار بر نگرش هستند؛ اما تاثیر متغیرهای هنجار ذهنی ،حفظ وجهه و کنترل رفتاری ادراک‌شده بیرونی بر قصد خرید و همچنین تأثیر متغیر قصد خرید بر رفتار خرید معنادار نبوده و در نتیجه را می­گردند. همچنین با محاسبه مقدار تأثیر کل متغیر حفظ وجهه و مقایسه با مقدار تاثیر مستقیم حفظ وجهه بر قصد خرید مشخص می­گردد که حفظ وجهه به صورت غیرمستقیم و از طریق نگرش بر قصد خرید اثرگذار است در نتیجه فرضیه فرعی هفتم نیز تایید می­گردد. همچنین مقدار تأثیر کل متغیر انطباق با گروه بر قصد خرید نشان می­دهد که تاثیر متغیر انطباق به صورت غیر مستقیم از طریق متغیر میانجی نگرش بر قصد خرید اثرگذار بوده و در نتیجه فرضیه فرعی دهم معنادار بوده و تایید گردید. اما با مقایسه تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم از طریق آزمون شدت اثر غیرمستقیم[xix] مشخص گردید که متغیر انطباق با گروه به صورت مستقیم تاثیر بیشتری بر قصد خرید دارد.  

پس از بررسی الگوی اندازه­گیری و ساختاری پژوهش لازم است کیفیت دو الگو مورد ارزیابی قرار گیرد. آزمون کیفیت مدل اندازه­گیری با استفاده از شاخص اشتراکی[xx] بیان می­کند که شاخص­ها تا چه میزان قادر بوده­اند متغیرها را در قالب یک مدل به‌درستی اندازه­گیری نموده­ که با توجه به اینکه و لازم بود صورتی­ که مقادیر به‌ دست‌آمده مثبت و بالای صفر باشد، که براساس جدول 4 کیفیت مدل اندازه­گیری مطلوب است. کیفیت مدل ساختاری نیز توسط شاخص افزونگی[xxi] و به منظور بررسی توانایی مدل ساختاری در پیش­بینی کردن متغیر وابسته محاسبه می­شود، که شناخته­شده­ترین معیار اندازه­گیری این توانایی، شاخص استون-گایسلر است که بر اساس این ملاک مدل باید نشانگرهای متغیرهای مکنون درون‌زای انعکاسی را پیش­بینی کند. و درنهایت مقادیر هر متغیر را با سه مقدار 02/0، 15/0 و 35/0 مقایسه شد. با توجه به اینکه مقادیر به‌دست‌آمده در جدول 4 برای متغیر قصد خرید بالاتر از 35/0بوده ،در نتیجه در حالت قوی قرار دارد و برای متغیرهای نگرش و رفتار خرید به ترتیب در حالت متوسط و ضعیف قرار دارد، پس می­توان نتیجه گرفت که در این مدل عوامل مؤثر بر قصد خرید به خوبی قابلیت پیش‌بینی متغیر قصد خرید را دارا هستند. معیار اساسی ارزیابی متغیرهای مکنون (درون‌زا)، ضریب تعیین[xxii] که نشان می­دهد چند درصد از تغییرات متغیر درون‌زا توسط متغیر برون‌زا صورت می­پذیرد، که لازم است با سه مقدار 19/0 ضعیف، 33/0 متوسط، 67/0 قوی مقایسه گردد. بدین صورت میزان تغییرات نگرش توسط متغیرهای حفظ وجهه و انطباق با گروه در سطح ضعیف و میزان تغییرات متغیر قصد خرید توسط متغیرهای نگرش، هنجارهای ذهنی، انطباق با گروه، حفظ وجهه و کنترل رفتاری ادراک‌شده در سطح قوی قرار دارد.

در نهایت، به منظور بررسی کیفیت کلی و قابلیت پیش‌بینی مدل، شاخص نیکویی برازش بررسی گردید. این مقدار به‌دست‌آمده باید با سه مقدار 01/0 ضعیف، 15/0 متوسط و 35/0 قوی مقایسه گردد. عدد به‌دست‌آمده برابر با 477 /0 است که نشان‌دهنده این است که مدل در حالت قوی قرار دارد.

جدول4. شاخص­های کیفیت مدل اندازه­گیری و ساختاری و ضریب تعیین

 

انطباق با گروه

قصد خرید

هنجار ذهنی

نگرش

کنترل درونی

کنترل بیرونی

حفظ وجهه

رفتار خرید

Cv com

407/0

471/0

229/0

403/0

282/0

345/0

451/0

260/0

Cv red

 

499/0

 

157/0

 

 

 

00/0

R2

 

696/0

 

262/0

 

 

 

002/0

 نتیجه­گیری و پیشنهاد‌ها

با توجه به جدول 3، نگرش با بالاترین ضریب به عنوان مهم­ترین عامل بر قصد خرید اثرگذار است که این فرضیه در پژوهش­های مرتبط با حوزه لوکس نظیر پژوهش جین و نویدخان(2017) و موسوی و همکاران (1396) ، نیز تایید شد همچنین بر اساس جدول 1، دو شاخص اول معرف بعد احساسی نگرش و شاخص­های سوم و چهارم نگرش مربوط به بعد ابزاری بوده که با مقایسه ضرایب عاملی مشخص می­گردد که شاخص­های بعد احساسی با فاصله نزدیکی تأثیر بیشتری نسبت به شاخص­های بعد ابزاری دارند که در نتیجه در نظرگرفتن هردو بعد سبب ایجاد نگرش مثبت­تر واحساس بهتر نسبت به برند و افزایش قصد خرید در افراد می‌گردد.

فرضیه تأثیر هنجارهای ذهنی مصرف­کنندگان بر قصد خرید مطابق جدول 3 معنادار نبوده  که در  پژوهش جین و جورج (2013) و یاداو  و پاتک (2017) نیز رد شده است. با وجود قرار گرفتن کشور ایران در محدوده کشورهای جمع­گرا براساس شاخص­های فرهنگ هافستد، در مقایسه با کشورهایی آسیای شرقی مانند چین و کره، میزان جمع­گرایی کمتری دارد و جمع­گرایی در ایران تنها محدودبه خانواده، نزدیکان و دوستان بوده وبه گستره ریشه­های جمع­گرایی در کشورهای آسیای شرقی نیست و به دلیل کم­رنگ شدن سنت­های دیرین،  فردگرایی در ایران افزایش یافته است. از این­رو، نسل­های جدید دیگر مانند گذشته پایبند به ارزش­های پیشینیان و هنجارهای خانوادگی پیشینیان نیستند(پیلتن و طالبی،1392) و اگر رفتار آن‌ها مورد تأیید گروه مرجعشان قرار نگیرد، اهمیتی نداشته و مطابق با معیارها و سلیقه شخصی خود عمل نمایند.

کنترل رفتاری ادراک­شده درونی بر قصد خرید مصرف­کنندگان تأثیر معناداری دارد. این فرضیه در پژوهش کو[xxiii] و جین (2017)  و  رانگ[xxiv] و همکاران نیز (2018) تایید شده است . از آن­جایی­که عوامل روان‌شناختی نظیر ارزش­های ادراکی بر برندهای لوکس تأثیر بسزایی دارند(ویدمن،سیبل و هنینگز[xxv]،2009). از این‌رو می­توان نتیجه گرفت، عوامل کنترل درونی رفتار، تعیین­کننده­تر از عواملی بیرونی نظیر منابع هستند و صرف داشتن منابع دلیل بر تمایل به خرید لوکس نیست.

کنترل رفتاری ادراک‌شده بیرونی بر قصد خرید مصرف­کنندگان تأثیر معناداری ندارد. این فرضیه در پژوهش لارن و لین[xxvi] (2005) نیز مورد تأیید واقع نشده است. براساس پیشینه پژوهش و با توجه به اهمیت ارزش‌های اجتماعی بر قصد خرید برندهای لوکس، عوامل بیرونی نظیر دسترسی به منابع تأثیری بر قصد خرید افراد نخواهد داشت؛ زیرا افراد با خرید برندها لوکس تنها به دنبال خرید یک محصول نیستند، بلکه با هدف ارضای نیازهای اجتماعی برندهای لوکس خریداری می‌شوند.

 بر اساس نتیجه فرضیه هشتم، با افزایش انطباق با گروه، قصد افراد برای خرید برند لوکس افزایش می­یابد. البته با توجه به وجود ریشه­های فردگرایی در ایران، کم بودن ضریب تأثیر آن نسبت به سایر عوامل قابل توجیه است. این فرضیه در پژوهش ملهوترا و مکورت (2001) و  چومچایو (2009) نیز تأیید شده است. افراد معمولاً با مشاهده رفتار دیگران سعی دارند، کاری مشابه آن‌ها انجام دهند که این موضوع در کشورهای جمع­گرا از جمله ایران رواج بیشتری دارد. همچنین انطباق با گروه به صورت غیرمستقیم از طریق تاثیر بر  نگرش، بر قصد خرید نیز اثرگذار است، اما تأثیر آن به صورت مستقیم شدت اثر بیشتری دارد. مطابق جدول 3، حفظ وجهه به طور مستقیم تأثیر معناداری بر قصد خرید مصرف­کنندگان ندارد. این فرضیه در پژوهش جین و جورج)2013)، نیز رد شده است. در فرهنگ ایران از آنجایی که ریشه­های فردگرایی نیز مشهود است در دهه اخیر به‌خصوص در نسل جوان، اهمیت این موضوع که با انجام رفتاری خاص از سوی اطرافیان طرد ­شوند، کمرنگ­تر شده و تمایل دارند، رفتارشان مطابق میل و سلیقه خود بوده، حتی اگر موجب خدشه­دار شدن وجهه آن‌ها در جامعه شود. البته حفظ وجهه از طریق متغیر میانجی نگرش بر قصد خرید اثرگذار است و با ایجاد وجهه و اعتبار بیشتر  برای افراد، می­تواند موجب بهبود نگرش افراد به سمت خرید برند لوکس گردد.

نتایج ارائه شده در جدول 3 نشان‌ می­دهد که قصد خرید بر رفتار خرید تأثیر معناداری ندارد و همان­گونه که در قسمت توسعه فرضیات بیان گردید، ممکن است قصد همیشه عامل تعیین­کننده رفتار نباشد و در پژوهش ونکاش[xxvii] و همکاران (2003) نیز این فرضیه رد شده است. از دلایل رد فرضیه در این پژوهش، می­توان به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور و همچنین پذیرش اجتماعی اشاره نمود؛ که ممکن است در شرایط سخت اقتصادی خرید کالاهای ضروری اولویت داشته و خرید برندهای لوکس مورد اقبال عمومی قرار نگیرد و توسط گروه‌های مرجع فرد مورد پذیرش واقع نشود. در نتیجه علی‌رغم تمایل افراد به خرید برند لوکس، رفتار واقعی خرید در کوتاه‌مدت محقق نگردد.

با توجه به مساله پژوهش، در ادامه براساس فرضیات تایید شده، پیشنهاد‌های کاربردی و با هدف تقویت عوامل مؤثر بر قصد و رفتار خرید برندهای لوکس توسط مصرف­کنندگان ایرانی ارائه می­گردد.

  • طراحی و تولید محصولات لوکس در طرح­های متنوع مطابق با سلیقه گروه­های مختلف مشتریان هدف و متمایز نسبت به رقبا، می­تواند موجب بهبود نگرش مشتریان نسبت به برند گردد.
  • ارائه اطلاعات به روز و مستمر در مورد محصولات جدید و افزایش آگاهی نسبت به برند از طریق کانال­های ارتباطی شرکت با مشتریان موجب ارتقای توانایی اطلاعاتی افراد جهت انتخاب برند از میان برندهای گوناگون می­گردد.
  • طراحی تبلیغاتی مبنی بر رواج مد و سبکی خاص در نحوه پوشش با استفاده از محصولات برند مورد نظر تاثیر به سزایی بر رفتار خرید افراد داشته تا مطابق مد و سایر افراد عمل نمایند .
  • سفارشی­سازی محصولات و ارائه خدمات اختصاصی به مشتریان موجب احساس هویت در مشتریان نسبت به برند لوکس می­گردد.
  • ارائه خدمات مشاوره و راهنمایی مشتریان در راستای انتخاب محصولات متناسب با هر فرد سببب افزایش اعتماد بیشتر نسبت به انتخاب برند لوکس ایرانی می­گردد.
  • در تمامی نقاط تماس مشتریان با شرکت لازم است بر اجرای استراتژی­های برند لوکس تاکید گردد به گونه­ای که تصویر برند لوکس تقویت گردد.

همچنین به منظور توسعه پژوهش­های آتی می­توان از روش­های کیفی و مصاحبه‌های عمیق به منظور بررسی رفتار مصرف­کنندگان برندهای لوکس استفاده نمود و همچنین از طریق روش­های اولویت­بندی و وزن­دهی می­توان عوامل اثرگذار بر رفتار خرید برندهای لوکس را اولویت­بندی نمود. به علاوه می­توان رفتار مصرف­کنندگان برندهای لوکس در فضای مجازی را از طریق روش­هایی نظیر قوم­نگاری نیز مورد بررسی قرار داد.

محدودیت­های پژوهش

در این پژوهش محدودیت­های ذیل قابل ذکر است. نسبی بودن مفهوم برند لوکس از مهم­ترین مواردی است که تحقیق در حوزه لوکس را با محدودیت روبه­رو می­کند. زیرا تعیین لوکس بودن یک برند از نظر افراد مختلف و در مکان­های مختلف متفاوت است. ممکن است برند چرم درسا ازنظر فردی لوکس محسوب شود در حالی­که از نظر فردی دیگر کالایی عادی محسوب گردد. همچنین عدم در دسترس قرار دادن لیست مشتریان توسط شرکت به دلیل محرمانه بودن اطلاعات، از دیگر محدودیت­های تحقیق محسوب می­گردد، به گونه­ای که  اگر لیست مشتریان در اختیار قرار داده می­شد و مشتریان به صورت نمونه­گیری تصادفی از طریق جدول اعداد تصادفی انتخاب شده و سپس پرسشنامه برای آن‌ها ارسال می­گردید، نتایج تحقیق می­توانست، بالاترین قابلیت تعمیم را کسب نماید؛ اما به دلیل محرمانه بودن لیست مشتریان امکان در اختیار داشتن لیست فراهم نشد و موجب گردید قابلیت تعمیم نتایج یه کل مشتریان کاهش یابد.

پی‌نوشت‌ها

  1. Theory of planned behavior(TPB) 2. Lee
  2. 3. luxus 4. Behavioral Intention Models(BI)
  3. 5. Theory Of Reasoned Action(TRA) 6. Attitude
  4. 7. Subjective Norm 8. Perceived behavioral control
  5. 9. Group Conformity 1 Face-Saving
  6. 1 Jin & Kang 12. Cluch
  7. 1 Hsea 14. Chung & Pysarchik
  8. 1 Choomchaiyo 16. Kaiser- Mayer - Olkin
  9. 1 Composite Reliability 18. Average Variance Extracted
  10. 1 Variance Accounted For 20. CV COM
  11. 2 CV RED 22. Coefficient of Determination(R2)
  12. 2 Ko & Jin 24. Rong
  13. 2 Wiedmann, Siebels & Henings 26. Luarn & Lin

27 Venkatesh

 

* استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران، ایران

   mohammadiann@gmail.com

** دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران،ایران

*** کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی،تهران، ایران

فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال چهاردهم، شمارۀ 58، تابستان 1399، صفحه 79-55

 

1 Theory of planned behavior(TPB)

[ii] Lee

[iii] luxus

[iv] Behavioral Intention Models(BI)

[v] Theory Of  Reasoned Action(TRA)

[vi] Attitude

[vii] Subjective Norm

[viii] Perceived behavioral control

[ix] Group Conformity

[x] Face-Saving

[xi]Jin & Kang

[xii] Cluch

[xiii] Hsea

[xiv] Chung & Pysarchik

[xv] Choomchaiyo

[xvi] Kaiser- Mayer - Olkin

[xvii] Composite Reliability

[xviii]Average Variance Extracted

[xix] Variance Accounted For

[xx] CV COM

[xxi] CV RED

[xxii] Coefficient of Determination(R2)

[xxiii] Ko & Jin

[xxiv] Rong

[xxv] Wiedmann, Siebels & Henings

[xxvi] Luarn & Lin

[xxvii] Venkatesh

پیلتن، ف و طالبی،ح . 1392. بررسی عوامل اجتماعی گرایش به مد در بین نوجوانان(مورد مطالعه دانش­آموزان دختر دبیرستان های شهر میناب). فصلنامه مطالعات جامعه­شناختی جوانان.سال چهارم،شماره یازدهم.49-64.
فتحعلی،م و خیری،ب .1393 . بررسی تأثیر ویژگی‌های جمعیت شناختی و روان‌شناختی بر روی قصد خرید.فصلنامه تحقیقات بازاریابی نوین.(3)4. 161-188.
حسامی، ح و پروینچی، ش. 1393. به‌کارگیری نظریه‌ی رفتار برنامه‌ریزی شده در بررسی قصد خرید سبز مصرف‌کنندگان. فصلنامه مدیریت توسعه و تحول.18. 23-30.
موسوی، م. نعامی،ع و بیرقی پناه،ا.1396. درک رفتار مصرف‌کننده در مورد کالاهای مد لوکس بر اساس نظریه رفتار برنامه‌ریزی شده. سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت،حسابداری و اقتصاد دانش‌بنیان با تاکید بر اقتصاد مقاومتی،1-14.
Ajitha, S., & Sivakumar, V. 2017. "Understanding the effect of personal and social value on attitude and usage behavior of luxury cosmetic brands". Journal of Retailing and Consumer Services, 39, 103-113.
Ajzen, I. 2002." Perceived Behavioral Control, Self-Efficacy, Locus of Control, and the Theory of Planned Behavior ".Journal of Applied Social Psycholog.32(4).665-683.
Al-Swidi, A., Rafiul Huque, S., Hafeez, M., & Mohd Shariff, M. 2014. "The role of subjective norms in theory of planned behavior in the context of organic food consumption". British Food Journal, 116(10), 1561-1580
Basil, M. 2013." Consumer Purchase Behaviour towards Foreign Made Ethnic Wear. "Journal of Business and Management.15(4).27-36.
Celuch, K., Goodwin, S., & Taylor , S. A. 2007." Understanding small scale industrial user inte purchase and information management intentions: a test of two attitude models ." Industrial Marketing Management,36.109-120.
Chen, M. F. 2017. "Modeling an extended theory of planned behavior model to predict intention to take precautions to avoid consuming food with additives". Food Quality and Preference, 58,24–33.
Chung,, J. E., & Pysarchik, D. T. 2000. "A model of behavioral intention to buy domestic versus imported products in a Confucian culture".Marketing Intelligence & Planning, 18(5), 281-291.
Choomchaiyo, n. 2009. "the effect of country of manufacture (com) on  consumers' behavioral intention to buy imported versus locally assembled automobile in thailand."university of south Australia.
Cristini, H., Kauppinen-Räisänen, H., Barthod-Prothade, M., & Woodside, A. 2017. "Toward a general theory of luxury: Advancing from workbench definitions and theoretical transformations". Journal of Business Research, 70, 101–107
French, D. P., Sutton, S., Henning , S. J., Mitchel, J., Wareha, N. J., Griffin, S. K., & Inmonth, A. L. 2005." The importance of affective beliefs and attitudes in the theory of planned behavior: predicting intention to increase physical activity. "Journal of applied social psychology.35(9).1824-1848.
Gil, L. A., Michael, L., & Johnson, L. W. 2016. "Comparing the Luxury Attitudes of Young Brazilian and Emirati Females". Middle east journal of business, 11(1), 37-47
Hofsted, G. 2011. "Dimensionalizing Cultures: The Hofstede Model in Context". online readings in psychology,2(1).1-26.
Hsieh, J.J.P-A., Rai, A. and Keil, M. (2008), "Understanding digital inequality: comparing continued use behavioral models of the socio-economically advanced and disadvantaged", MIS Quarterly, Vol. 32 No. 1, pp. 97-126.
Hsu, C. L., Chang, C. Y., & Yansritakul, C 2017. "Exploring purchase intention of green skincare products using the theory of planned behavior: Testing the moderating effects of country of origin and price sensitivity. " Journal of Retailing and Consumer Services.34(30).145-152.
Jain, S., & Naved Khan, M . 2017. "Measuring the impact of beliefs on luxury buying behavior in an emerging market: empirical evidences from India." Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journa.21(3).1-41.
Jin, B., & George, B. 2013". Consumers’ purchase intention toward foreign brand goods. "Journal of Management Decision.51(2).434-450.
Jin, B., & Kang, J. 2011. "Purchase intention of Chinese consumers toward a US apparel brand: a test of a composite behavior intention model." Journal of Consumer Marketing.28(30).187-199.
Kapferer, J. N., & Feloranceb, P. V. 2018. "The impact of brand penetration and awareness on luxury brand desirability: A cross country analysis of the relevance of the rarity principle. "Journal of Business Research.83.38-50.
Ko,S.B. , JIN,B. 2017. "Predictors of purchase intention toward green apparel products: A cross-cultural investigation in the USA and China", Journal of Fashion Marketing and Management: An International Journal, 21(1). 70-87.
Lacroix, C., & Jolibert , A. 2017. "Mediational role of perceived personal legacy value between consumer agentic generativity and attitudes/buying intentions toward luxury brands." Journal of Business Research.77.203-211.
Lee, C. 1991." Modifying an American consumer behavior model for consumers in Confucian culture: the case of Fishbein behavioral intention model. "Journal of International Consumer Marketing.3(1).27-50.
Lin, H. F. 2007". Predicting consumer intentions to shop online: an empirical test of competing theories." Electronic Commerce Research and Application,(4).433-442.
Loureiro, S. M., & Araújo, C. M. 2014. "Luxury values and experience as drivers for consumers to recommend and paymore". Journal of Retailing and Consumer Services, 21, 394–400.
Luarn, P., & Lin, H. 2005". Toward an understanding of the behavioral intention to use mobile banking." Computers in Human Behavior. 21.873-891.
Malhotra, N. K., & Mccort, J. D. 2001." A cross-cultural comparison of behavioral intention models Theoretical consideration and an empirical investigation." International Marketing Review.18(3). 235-269.
Moon, H., & Sprott, D. 2016. "Ingredient branding for a luxury brand: The role of brand and product fit." Journal of Business Research.69-1-7.
Motl,R. , Dishman,R., Ward,D., Saunders,R., Dowda.M., Felton,G., Pate.R., 2005."Comparison of Barriers Self-Efficacy and Perceived Behavioral Control for Explaining Physical Activity Across 1 Year Among Adolescent Girls",Journal of Health Psychology,24(1),106-111.
Rong, F., Zhang, Y., Wang, Z., & Li, Y. 2018. "Influencing factors of consumer willingness to pay for cold chain logistics: an empirical analysis in China." Journal of Ambient Intelligence and Humanized Computing, 1-7.
Sanyal, S. N., Datta, S. K., & Banerjee, A. K. 2014." Attitude of Indian consumers towards luxury brand purchase: an application of ‘attitude scale to luxury items." Int. J. Indian Culture and Business Management.9(3).316-339.
Sethi, V., Tandon, M. S., & Dutta, K . 2018." A path model of antecedents of green purchase behaviour among Indian consumers." Int. J. Public Sector Performance Management.4(1).21-44.
Torbati, E., Asadi, R., & Mohammadzadeh, F. 2017." Introducing a consumerbehavior for buying luxury goods based on the theory of planned behavior. International" .Journal of Economics, Commerce and Management.772-786.
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. 2013." User acceptance of information technology: toward a unified view." journal of MIS Quarterly,.22(3).425-478.
Verma, V. K., & Chandra, B. H. 2018. "An application of theory of planned behavior to predict young Indian consumers' green hotel visit intention." Journal of Cleaner Production. 172.1152-1162.
Wiedmann, K. P., Henings, N., & Siebels , A. 2009." Value-Based Segmentation of Luxury Consumption Behavior ." Journal of Psychology & Marketing.26(7).625-651.
Yadav, R., & Pathak, G. S. 2017. "Determinants of Consumers' Green Purchase Behavior in a Developing Nation: Applying and Extending the Theory of Planned Behavior". Ecological Economics, 134, 114–122.
Yazdanpanah, M., & Forouzani, M. 2015. "Application of the Theory of Planned Behaviour to predict Iranian students' intention to purchase organic food". Journal of Cleaner Production, 107, 342-352