استفاده از تیم¬ در سازمانها به منظور بهره¬مندی از هم¬افزایی موجود در کار تیمی و همچنین ایجاد ظرفیت جهت تطبیق هرچه بهتر سازمان با محیط، روندی است که در دو دههی اخیر شتاب فزایندهای به خود گرفته است. روندی که ضرورت پرداختن به پویایی¬های تیمی و انجام پژوهشهایی با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر ارتقای اثربخشی تیم¬ها را بیش از پیش تبیین میکند. پژوهش حاضر به ارائهی مدلی در راستای تبیین عوامل ارتقادهندهی اثربخشی تیمی میپردازد که عبارتند از متغیرهای کلیدی حمایت ¬سازمانی ادراکشده، رفتارهای شهروندی سازمانی و سرمایهی اجتماعی. در این راستا روابط میان متغیرهای ذکرشده در قالب مدلی مفهومی ارائه و به صورت همزمان آزمون شد. ابزار گردآوری داده پرسشنامه است و جامعهی آماری کارکنان شرکت مخابرات هستند. یافته¬ها حاکی از برازش مناسب مدل¬های اندازه¬گیری و مدل ساختاری پژوهش است و کلیهی روابط مفروض در مدل به جز رابطهی بین متغیرهای حمایت سازمانی ادراکشده و سرمایهی اجتماعی معنادارند. مدل برازش¬شده می¬تواند راهنمای مناسبی برای اقدام مدیران در جهت ارتقای اثربخشی تیمی باشد.
Social capital as the key lever in improving team effectiveness
چکیده [ENGLISH]
increased in the recent decades. This trend justifies the need for focusing on team dynamics and also on the key factors affecting team effectiveness. This study tends to introduce a model including perceived organizational support (POS), organizational citizenship behavior (OCB) and social capital, which improve team effectiveness. A conceptual model was constructed and the relationships between the variables were tested. Structural equation modeling (SEM), “SPSS” and “LISREL” software have been used to analyze the data collected through questionnaire. Results confirm the appropriateness of the suggested structural and measurement models and except the relationship between POS and social capital, all the assumed relationships in the structural model are statistically significant. The proposed model can be used as a guideline for executives who plan to improve team effectiveness in their organizations.
کلیدواژه ها [ENGLISH]
Team effectiveness, Organizational citizenship behavior, perceived organizational support, Social capital
مراجع
1
میلاد بختی*
آرین قلیپور** (1390) تبیین سرمایهی اجتماعی به عنوان اهرمی کلیدی در ارتقای اثربخشی تیمی سال 6 (شماره 22), 61-78