واژیر, لیلا, فیاضی, بیبی مرجان. (1394). عارضهیابی کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران و ارائهی راهکار. فصلنامه علوم مدیریت ایران, 10(37), 103-126.
لیلا واژیر; بیبی مرجان فیاضی. "عارضهیابی کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران و ارائهی راهکار". فصلنامه علوم مدیریت ایران, 10, 37, 1394, 103-126.
واژیر, لیلا, فیاضی, بیبی مرجان. (1394). 'عارضهیابی کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران و ارائهی راهکار', فصلنامه علوم مدیریت ایران, 10(37), pp. 103-126.
واژیر, لیلا, فیاضی, بیبی مرجان. عارضهیابی کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران و ارائهی راهکار. فصلنامه علوم مدیریت ایران, 1394; 10(37): 103-126.
عارضهیابی کانونهای ارزیابی و توسعه در ایران و ارائهی راهکار
1کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، گرایش استراتژیک، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
2استادیارگروه منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
چکیده
چکیده: رویکرد کسب و کارهای نوین به سمت پویایی محیط، توسعه شایستگیها و سعی در ایجاد سازمانهای یادگیرنده و دانشآفرین بوده است. در این راستا استفاده از فرآیند کانون های ارزیابی و توسعه عاملی اثرگذار در مسیر توسعه قابلیتها و شایستگیهای کارکنان محسوب میشود. کانون ارزیابی با عمر بیش از 60 سال در جهان و بیش از یک دهه در ایران روشی است ترکیبی از تمرینهای مختلف مبتنی بر شرایط متنوع شغلی که به منظور جمعآوری اطلاعات معتبر و دقیق از نامزدهاجهت جذب،انتخاب، ارتقاء و ارزیابی آنها در یک محیط کاری استفاده می شود. کانون ارزیابی با رویکرد توسعه، فرآیندی است که در آن شخص شاغل با توجه به رویکردهای شغلی که در آن فعال است و جهتگیریهای سازمان، در کانون توسعه مورد ارزیابی قرار گرفته و بدینصورت برنامه توسعه فردی متناسب با توانایی، دانش و مهارت در قالب گزارش بازخورد به شرکتکننده ارائه میشود. هدف این پژوهش شناسائی عارضه های کانون های ارزیابی وتوسعه ودسته بندی آنهاوارایه راهکارهای بهبود و در نهایت ارایه چارچوبی از ملزومات وپیش نیازهای اجرای کانون در ایران است. جامعه آماری پژوهش، تمام افراد فعال در حوزه کانون، متشکل از 21 نفر از مجریان، متخصصان و خبرگان کانون بودند که با آنان مصاحبه بعمل آمد. با تحلیل مصاحبهها عارضههای کانون شناسایی و در شش دستهی مفهومی که شامل فرهنگ پذیرش سازمانی، فرآیند آمادهسازی و برنامهریزی جهت برگزاری کانون، فرآیند اجرا، دستاوردها و نتایج و فرآیند ارزیابی کانون می باشد، طبقهبندی شدند.
The Pathology of the Assessment and Developmental Centers of Iran: An improvement Suggestion
نویسندگان [ENGLISH]
Leila Vajir1؛ Marjan Bi Bi Fayyazi2
چکیده [ENGLISH]
Abstract: A recent approach to study business organizations is focusing on the dynamics of environments, developing competencies and trying to create knowledge-based and learning organizations. Considering this approach, the creation and enforcement of Assessment Centers is an effective factor for developing capabilities and competencies of employees. Assessment Centers with more than sixty years of practices in the world and about a decade in Iran is a combine way of various exercises that is based on holding different work positions in order to collect accurate and reliable information from candidates of recruitment, selection and promotion processes and evaluate them in a workplace. Assessment Centers with developmental approach, is a process of receiving feedback from the employees who work on a job, followed by individual developmental plans in order to enhance his or her ability, knowledge and skills. The purpose of this study is to identify the challenges faced by the Centers and propose the ways to improve the Centers work processes. We interviewed twenty one business executives, professionals and experts who are involved in carrying out the function of the Centers assessments. Using thematic analysis. we provided a framework that consist the requirements and prerequisites for accomplishing the function of Iranian Assessment Centers. These requirements are grouped into six conceptual categories; the organizational acceptance culture, the process of assessment preparation, the Centers planning processes, the Center implementation processes, The achievements of the ACs and its evaluation processes
کلیدواژه ها [ENGLISH]
Assessment Center, Developmental Center, Pathology, evaluation