• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • ENGLISH
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
فصلنامه علوم مدیریت ایران
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 12 (1396)
دوره دوره 11 (1395)
دوره دوره 10 (1394)
شماره شماره 40
شماره شماره 39
شماره شماره 38
شماره شماره 37
دوره دوره 9 (1393)
دوره دوره 8 (1392)
دوره دوره 7 (1391)
دوره دوره 6 (1390)
دوره دوره 5 (1389)
دوره دوره 4 (1388)
دوره دوره 3 (1387)
دوره دوره 2 (1386)
دوره دوره 1 (1385)
واژیر, لیلا, فیاضی, بی‌بی مرجان. (1394). عارضه‌یابی کانون‌های ارزیابی و توسعه در ایران و ارائه‌ی راهکار‌. فصلنامه علوم مدیریت ایران, 10(37), 103-126.
لیلا واژیر; بی‌بی مرجان فیاضی. "عارضه‌یابی کانون‌های ارزیابی و توسعه در ایران و ارائه‌ی راهکار‌". فصلنامه علوم مدیریت ایران, 10, 37, 1394, 103-126.
واژیر, لیلا, فیاضی, بی‌بی مرجان. (1394). 'عارضه‌یابی کانون‌های ارزیابی و توسعه در ایران و ارائه‌ی راهکار‌', فصلنامه علوم مدیریت ایران, 10(37), pp. 103-126.
واژیر, لیلا, فیاضی, بی‌بی مرجان. عارضه‌یابی کانون‌های ارزیابی و توسعه در ایران و ارائه‌ی راهکار‌. فصلنامه علوم مدیریت ایران, 1394; 10(37): 103-126.

عارضه‌یابی کانون‌های ارزیابی و توسعه در ایران و ارائه‌ی راهکار‌

مقاله 5، دوره 10، شماره 37، بهار 1394، صفحه 103-126  XML اصل مقاله (642 K)
نوع مقاله: مقاله مستقل
نویسندگان
لیلا واژیر 1؛ بی‌بی مرجان فیاضی2
1کارشناسی ارشد مدیریت منابع انسانی، گرایش استراتژیک، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.
2استادیارگروه منابع انسانی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران.
چکیده
چکیده: رویکرد کسب و کارهای نوین به سمت پویایی محیط، توسعه شایستگی­ها و سعی در ایجاد سازمان­های یادگیرنده و دانش­آفرین بوده است. در این راستا استفاده از فرآیند کانون های ارزیابی و توسعه عاملی اثرگذار در مسیر توسعه قابلیت­ها و شایستگی­های کارکنان محسوب می­شود. کانون ارزیابی با عمر بیش از 60 سال در جهان و بیش از یک دهه در ایران روشی است ترکیبی از تمرین‌های مختلف مبتنی ‌بر شرایط متنوع شغلی که به ‌منظور جمع‌آوری اطلاعات معتبر و دقیق از نامزدها جهت جذب، انتخاب، ارتقاء و ارزیابی آنها در یک محیط کاری استفاده می­ شود. کانون ارزیابی با رویکرد توسعه، فرآیندی است که در آن شخص شاغل با توجه به رویکردهای شغلی که در آن فعال است و جهت­گیری­های سازمان، در کانون توسعه مورد ارزیابی قرار گرفته و بدین­صورت برنامه توسعه فردی متناسب با توانایی، دانش و مهارت در قالب گزارش بازخورد به شرکت­کننده ارائه می­شود. هدف این پژوهش شناسائی عارضه های کانون های ارزیابی وتوسعه ودسته بندی آنهاوارایه راهکارهای بهبود و در نهایت ارایه چارچوبی از ملزومات وپیش نیازهای اجرای کانون در ایران است. جامعه آماری پژوهش، تمام افراد فعال در حوزه کانون، متشکل از 21 نفر از مجریان، متخصصان و خبرگان کانون بودند که با آنان مصاحبه بعمل آمد. با تحلیل مصاحبه­ها عارضه­های کانون شناسایی و در شش دسته­ی مفهومی که شامل فرهنگ پذیرش سازمانی، فرآیند آماده­سازی و برنامه­ریزی جهت برگزاری کانون، فرآیند اجرا، دستاوردها و نتایج و فرآیند ارزیابی کانون می­ باشد، طبقه­بندی شدند.
کلیدواژه ها
کانون ارزیابی؛ کانون توسعه‌‌ای؛ مدل شایستگی؛ عارضه‌یابی؛ سنجش ارزیابی
عنوان مقاله [ENGLISH]
The Pathology of the Assessment and Developmental Centers of Iran: An improvement Suggestion
نویسندگان [ENGLISH]
Leila Vajir1؛ Marjan Bi Bi Fayyazi2
چکیده [ENGLISH]
Abstract: A recent approach to study business organizations is focusing on the dynamics of environments, developing competencies and trying to create knowledge-based and learning organizations. Considering this approach, the creation and enforcement of Assessment Centers is an effective factor for developing capabilities and competencies of employees. Assessment Centers with more than sixty years of practices in the world and about a decade in Iran is a combine way of various exercises that is based on holding different work positions in order to collect accurate and reliable information from candidates of recruitment, selection and promotion processes and evaluate them in a workplace. Assessment Centers with developmental approach, is a process of receiving feedback from the employees who work on a job, followed by individual developmental plans in order to enhance his or her ability, knowledge and skills. The purpose of this study is to identify the challenges faced by the Centers and propose the ways to improve the Centers work processes. We interviewed twenty one business executives, professionals and experts who are involved in carrying out the function of the Centers assessments. Using thematic analysis. we provided a framework that consist the requirements and prerequisites for accomplishing the function of Iranian Assessment Centers. These requirements are grouped into six conceptual categories; the organizational acceptance culture, the process of assessment preparation, the Centers planning processes, the Center implementation processes, The achievements of the ACs and its evaluation processes
کلیدواژه ها [ENGLISH]
Assessment Center, Developmental Center, Pathology, evaluation
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 1,388
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,146
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.