طراحی و اعتبارسنجی مدل برون‌رفت از چالش‌های آموزش مجازی: مطالعه‌ای در دوران پساکرونا

نوع مقاله : مقاله استخراج شده از پایان نامه

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

2 استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران

چکیده

هدف مقاله حاضر طراحی و اعتبارسنجی مدل برون‌رفت از چالش‌های آموزش مجازی در دوران پساکرونا است. این مطالعه از نظر هدف اکتشافی، از نظر روش و بازه زمانی گردآوری داده‌ها، یک پژوهش پیمایش مقطعی و از نظر شیوه تحلیل داده‌ها، یک پژوهش آمیخته می‌باشد. جامعه مشارکت‌کنندگان در بخش کیفی، 20 تن از مدیران و کارشناسان آموزش و پرورش در مقطع متوسطه اول در شهر تهران بودند. نمونه‌گیری با روش هدفمند صورت گرفت و با 17 مصاحبه اشباع نظری بدست آمد. جامعه آماری در بخش کمی، معلم‌های مقطع متوسطه اول شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بودند. حجم نمونه با فرمول کوکران 384 تن برآورد گردید و نمونه‌گیری با روش خوشه‌ای-تصادفی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته  و پرسشنامه محقق‌ساخته بود که با روش روایی سازه، روایی همگرا و روایی واگرا اعتبارسنجی شد. با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی نیز قابلیت اعتماد پرسشنامه، مطلوب ارزیابی شد. برای شناسایی ابعاد و مولفه‌های پژوهش، از روش تحلیل مضمون، تعیین روابط عناصر از روش مدلسازی ساختاری-تفسیری و اعتبارسنجی الگوی پژوهش از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد زیرساخت‌های منابع انسانی و فناوری‌، قوانین آموزش مجازی‌ زمینه را برای فرهنگ‌سازی آموزش مجازی فراهم می‌آورند. فرهنگ‌سازی آموزش مجازی‌ به مهارت‌های دیجیتالی معلمان‌ و سیستم نظارتی آموزش مجازی منجر شده و این عوامل نیز به مشارکت دانش‌آموزان‌ منتهی می‌شوند. مشارکت دانش‌آموزان‌ با سیستم ارزیابی عملکرد آموزش مجازی ‌و‌ ا‌یجاد محیط یاددهنده-یادگیرنده‌ رابطه داشته و در پایان بوسیله کارایی نظام آموزشی‌ و ترمیم شکاف‌های یادگیری دانش‌آموزان‌ می‌توان به توسعه آموزش مجازی‌ دست یافت.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Designing and validating a model to overcome the challenges of virtual education: a study in the post-corona era

نویسندگان [English]

  • Paria fathi varzaghani 1
  • Tooran Soleimani 2
  • Asghar Nokhostin Goldoost 2
1 PhD student, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Ardabil, Iran.
2 Assistant Professor, Department Of Educational Science, Ardabil branch, Islamic Azad University, Ardabil, Iran
چکیده [English]

This article is aimed at designing and validating a model for overcoming the challenges of virtual education in the post-corona era. This cross-sectional study in terms of purpose is exploratory, in terms of audience is basic and in terms of approach is a mixed research. The participants in the qualitative section was made up of 20 Tehran’s  educational managers and experts at the first secondary level. After interviewing 17 persons who have been selected purposefully we reached theoretical saturation. The statistical population in the quantitative section consists of teachers of the first secondary level at Tehran in the academic year of 1400-1401. The sample size was estimated to be 384 teachers, selected via Cochran's formula and cluster-random method. The data collection tools were semi-structured interviews in the qualitative phase and researcher-made questionnaires, which were validated by construct validity, convergent validity and divergent validity methods. Using Cronbach's alpha and composite reliability, the reliability of the questionnaire was also evaluated. In order to t identify the dimensions and components of the research, we used thematic analysis and for finding   the relationships of the elements we used the structural-interpretive modeling method and for validating the research model we applied the partial least squares method. The results of the research showed that the infrastructure of human resources and technology ,and the rules of virtual education provide a context for the culturalization of virtual education. Cultivation of virtual education has led to the digital skills of teachers and the monitoring system of virtual education, and these factors also lead to the participation of students. Students' participation is related to the performance evaluation system of virtual education and the creation of a teaching-learning environment, and at  the end, the development of virtual education can be achieved through the efficiency of the educational system and the repair of students' learning gaps.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Virtual education
  • outsourcing model
  • corona pandemic
  • mixed approach