تبیین محورهای توسعه مدیران منابع انسانی نظام بانکی مبتنی‌بر شایستگی: کاربرد تحلیل تم

نویسندگان

1 فارغ التحصیل دکتری مدیریت منابع انسانی پردیس البرز دانشگاه تهران

2 استاد مدیریت منابع انسانی دانشگاه تهران

3 استاد مدیریت دولتی دانشگاه علامه طباطبایی

4 دانشیار مدیریت سیاستگذاری دانشکده مدیریت دانشگاه تهران

چکیده

علی‌رغم توجه به مقوله شایستگی مدیران در حوزه‌های مختلف، رویکرد تعیین شایستگی‌های اختصاصی مرتبط با حوزه سازمانی و فضای کسب و کار، چندان مورد توجه قرار نگرفته و این مهم در سیستم بانکی نیز بسیار مغفول مانده است. این تحقیق درصدد است چارچوب مناسبی جهت تبیین شایستگی‌های مدیران منابع انسانی در صنعت بانکداری ارائه دهد. از این‌رو، نخست؛ پیشینه موضوع، در حوزه شایستگی‌های منابع انسانی به صورت گسترده مورد مطالعه قرار گرفت. سپس با انجام مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 14 نفر از مدیران ارشد منابع انسانی سیستم بانکی، مولفه‌های شایستگی شناسایی شد. در ادامه با تشکیل گروه کانونی، روایی مولفه‌ها با حضور 6 نفر از متخصصین منابع انسانی صنعت بانکداری و اساتید صاحب نظرمورد تایید قرار گرفت و در نهایت به منظور اعتباردهی و اولویت‌بندی مولفه‌های مزبور،  پرسشنامه ای طراحی و بین 32 نفر از مدیران عالی منابع انسانی نظام بانکی کشور توزیع گردید. نتایج تحقیق ارایه چارچوب شایستگی مدیران منابع انسانی است که دربرگیرنده چهار بعد؛ فردی، میان‌فردی، حرفه‌ای و مدیریتی است که می‌تواند مبنای توسعه شایستگی های مدیران منابع انسانی صنعت بانکداری کشور باشد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Explaining the dimensions of human resource managers’ development in a competency- based banking system: The application of theme analysis

نویسندگان [English]

  • Baharak Sefidgaran 1
  • Ariyan Goli pour 2
  • Abolhassan Faghihi 3
  • Mohammad Ali Shah Hosseini 4
1 e
2 e
3 e
4 e
چکیده [English]

In Iran, despite  many attention that has paid to the managers’ competency in general, researchers have not taken this issue into their consideration from corporate perspective, specially in banking sphere. This research aims at adopting an integrated approach in order to design a competency model for HR managers in Iranian banking industry. First, we reviewed the literature on human resource competencies in order to form the research framework. Then, we conducted a semi-structured interview with 14 senior HR managers of the banking system, in order to identify the competency components. The data were analyzed through theme analysis technique using the QRS NVIVO software. For accreditation of the results we conducted an  interview  in the form of a focus group with the presence of 6 human resource specialists in the banking industry and human resource professors in the field of human resources. Finally, in order to validate and prioritize the competency components, a questionnaire   was distributed among 32 higher ranking HR managers of the banking system. The  result indicates that the dimensions for HR managers’ development  in a competency-based banking system are: individual, interpersonal, professional and managerial.

کلیدواژه‌ها [English]

  • human resources
  • competency
  • managerial competencies
  • development of human resources managers
  • banking industry
فقیهی، ا. و آغاز، ع. (1390). مدیریت منابع انسانی در کشورهای در حال گذار: رویکرد بوم شناسانه، پژوهش‌های مدیریت عمومی، 4(14)، 22-5..
پورعزت، ع. کاوسی خامنه، ر. عباسی، ط. (1396). شناسایی و تدوین ویژگی‌های مناسب برای احراز شایستگی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری. مدیریت دولتی، 9 (1)، 60-35.
سرمد، ز.، بازرگان، ع.، حجازی، الف. (1385). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
نیومن، و. ل. (1395) روش‌های پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی. ترجمه فقیهی، ا. و آغاز، ع. تهران: ترمه
 
Ahmad, A., Sharif M.Y. & Kausar, A. R. ( 2014). HR Professionals’ Competencies and Performance in the Banking Sector of Pakistan. World Applied Sciences Journal. 31(12).
Alferaih, A. (2017). Conceptual model for measuring Saudi banking managers’ job performance based on their emotional intelligence (EI), International Journal of Organizational Analysis, 25 (1), 12-26
Armstrong, M. & Taylor, S. (2014). Armstrong s HandBook of Human Resource Management Practice: UK. KoganPage, 13TH Edition.
Braun, V., & Clarke, V. (2006). Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), 77-101.
Cochram, G. (2009). Developing a competency model for a 21st century extension organization, unpublished doctoral desertation, Ohio state university.
CPHR, (2017). Competency Framework. The Chartered Professional in Human Resources, Canada.
Ghoreishi, M. et al. (2017). A Thematic Analysis of the Conceptual Framework of E-Learning in Higher Education. Interdisciplinary Journal of Virtual Learning in Medical Sciences. 8 (1):e11498.
Hall, R. D. & Rowland, C. A. (2016). Leadership development for managers in turbulent times, Journal of Management Development, 35 (8), 2-15
HKIHRM HR Competency Model, (2017). Hong Kong Institute of Human Resource Management, Professional Standards Department.
Homes, G. (2001). The hybrid manager, Industrial and Commercial Training. 33 (1), 16 - 26
HRPA, (2014). A Competency Framework for the Human Resources Profession. Human Resources Professionals Association
HPMA Academy, (2015). HR Competency Framework. London. HPMA Academy.
Hsieh, S. C., Lin, J. S., & Lee, H. C. (2012). Analysis on literature review of competency, International Review of Business and Economics, 2, 25-50
Institut Bank, Bank Malaysia (2013). Development of Banking and Finance Industry Competency Framework
Janis Judrups, J. Zandbergs, U. Arhipova, I. & Vaisnore, L. (2015). Architecture of a Competence Based Human Resource Development Solution. Procedia Computer Science, 77, 184–190
Keefe J. (2015). The Demand for Human Resource Managers: An Occupational Perspective In Advances in Industrial and Labor Relations. Published online: 57-86
Lee, E. Scott Yu, K. (2013). How are Global HR Competency Models Evolving for the Future, Cornell University ILR School.
Lee, Y.(2010). Exploring high performers required competencies, Expert System with Applications. 37,434-437.
McConnell, J. H. (2010). How to Identify Your Organization's Training Needs: A Practical Guide to Needs Analysis, AMACOM, a division of America Management Association, NewYork.
Meisinger, S. (2015). HR And Transparency, The Rise of HR: Wisdom From 73 Thought Leaders (Editors: Dave Ulrich, William A. Schiemann and Libby Sartain), HR Certification Institute (www.hrci.org & www.riseofhr.com)
NAPA. (1999). Competency Model :Looking to the Future: Human Resources Competencies. United States Office of Personnel Management (The National Academy of Public Administration),
OECD. (2014). Talent OECD Competency Framework, The Organisation for Economic Co-operation and Development.
Özdemir, S. Akatay, A. & Eroglu, U. (2015). Competencies of HR Professionals: A Study On The HR Competencies Of University Students, Social Sciences Conference In The Balkans, 25-30
SABPP, (2015). South African Board for People Practices, setting HR Standards. Annual Integrated Report.
Sanchez J. & Levine E. (2009). What is (or should be) the difference between competency modeling and traditional job analysis?, Human Resource Management Review, 19(1), 53–63.
Sanghi, S. (2007). The handbook of competency mapping: understanding, designing and implementing competency models in organizations, 2nd ed. Sage Publications.
Schatsky, D. & Schwartz, J. (2015). Global Human Capital Trends: Leading in the new world of work, Deloitte University Press (updates at DUPress.com).
Selmer, J. Chiu. R. 2004, Required Human Resource Competencies in the Future: A Framework for Developing HR Executive in Hong Kong, Journal of World Business, 39,324-336.
SHRM Foundation,(2014). Economist Intelligence Unit Report What’s Next: Future Global Trends Affecting Your Organization.
Bharwani, S. & Talib, P. , (2017),Competencies of hotel general managers: a conceptual framework , International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1), 393 -418
Strack, R., Caye, J., Gaissmaier, T., Orglmeister, C., Tamboto, E., Linden, C. Ullrich, S., Haen, P. & Jauregui, J. (2014). Creating People Advantage: How to Set up Great HR Functions (Connect, Prroritize, Impact), The Boston Consulting Group & WFPMA (World Federation of People Management Associations.
Teichler. U. (2007). Higher Education in Globalization World, , London: Springer Publisher.
Tracy, S. J. (2013). Qualitative Research Methods, Collecting Evidence, Crafting Analysis, Communicating Impact. Blackwell Publishing, John Wiley & Sons
UC Berkeley, (2017). HR Generalist Competency Framework.
Ulrich, D., Kryscynski, D. Ulrich, M. & Brockbank, W. (2017). Competencies for HR Professionals Who Deliver Outcomes, Employment Relations Today. Published online in Wiley Online Library (wileyonlinelibrary.com)
Ulrich, M., Kryscynski, D., Ulrich, D., Brockbank, W. & Slade, J. (2016). 2016 HR Competency Model, RBL Group. Human Resource Competency Conference
Wieczorek, A. (2015). Employees’ Competencies Management  in Bank Sector. Reports on Economics and Finance, 1(1), 105 - 113