تدوین الگوی مبارزه با پول‌شویی با استفاده از تعامل ذینفعان نهادهای اقتصادی

نوع مقاله : سایر

نویسندگان

1 دانشیار مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

2 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

چکیده

فرآیند تعامل نهادهای اقتصادی از ارکان اصلی نظام کشورها و بخش جدایی ناپذیر سیستم تصمیم‌گیری دولتهاست. تعامل این نهادها نقش مهمی را در پیشرفت و توسعه جوامع ایفا می کند. از آنجایی که در اسنادبالادستی کشور ما، مبارزه با فساد از اصلی ترین اقدامات است؛ لذا نیاز است تا با مصادیق مربوط به آن نیز مقابله شود. پولشویی یکی از مهمترین مصادیق فساد است که اکثر اوقات از طریق نهادهای اقتصادی و ذینفعان آنها، بالاخص سیستم بانکداری صورت می گیرد. هدف پژوهش حاضر تدوین الگوی مبارزه با پول‌شویی با استفاده از تعامل ذینفعان نهادهای اقتصادی است. این تحقیق، باروش آمیخته (شامل دو طیف مطالعه کیفی و کمی) بااستفاده از رویکرد متوالی اکتشافی انجام شد. ابتدا داده های کیفی با روش تحلیل مضمون؛ و سپس داده‌های  کمی جمع‌آوری و تحلیل شدند. از داده های مصاحبه و مرور ادبیات، 285 شاخص استخراج شدند که از میان این شاخص ها، 59 مضمون اساسی، 16مضمون سازمان دهنده و 5 مضمون فراگیر شناسایی شد. نتایج تحقیق نشان داد که الگوی مبارزه با پول‌شویی،  تدابیر مدیریتی ومشارکت جویانه ای راطلب می کند که نیازمند اشراف اطلاعاتی و بهره‌گیری از مشارکت‌ تعاملانه ذینفعان اقتصادی کشوراست.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Formulating an Anti money laundering Pattern using Stakeholder Interact of Economic Institutions

نویسندگان [English]

  • Davood Hissein poor 1
  • javad Madani 2
1 Associate Professor of Public Administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
2 PhD student of public administration, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

The process of interacting economic institutions is one of the main pillars of any political system and an integral part of a state decision-making processes. The interaction of these institutions is vital for halting corruption as a major obstacle to developmental purposes.  One of the manifestation of institutional corruption in our country is money laundering that is done by economic institutions, particularly the banking system. The purpose of this study is to design an antimoney laundering model by the means of the country’s economic stakeholders interaction. We first used an exploratory sequential approach to collect qualitative data to be examined by thematic analysis; then quantitative data was collected and analyzed. We extracted 285 indicators, 59 main themes, 16 organizing themes and 5 pervasive themes from interviews and literature reviews.  The results show that the interactive policy framework for combating money laundering in the Iran's Banking System demands  participatory and managerial measures and requires the intelligence and interacting partners, in order to achieve the relevant goals.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • Money laundering
  • Anti-money laundering
  • Interact
  • Interactive Policy making
  • Economic Institutions
و شبکه مضامین: روشی ساده و کارآمد برای تبیین الگوهای موجود در داده‌های کیفی. اندیشه مدیریت راهبردی، سال پنجم، شماره دوم، صص 151-198.
Anderson, J. E. (2000). Public policy making, New York: Houghton Mifflin.
Banning EB. Archaeological survey. New York ; London: Kluwer Academic/Plenum Publishers; 2002.
Basel AML Index Report. (2016). Steinenring 60 | 4051 Basel, Switzerland | +41 61 205 55 11, info@baselgovernance.org | www.baselgovernance.org.
Boyatzis, R. E. (1998), Transforming qualitative information: thematic analysis and code development, Sage.
Braun, V. & Clarke, V. (2013), “Teaching thematic analysis: Overcoming challenges and developing strategies for effective learning ”,Qualitative Research in Psychology, Vol. 3,  pp. 86.
The Psychologist, 26 (2). pp. 120-123. ISSN 0952-8229.
C. van Woerkum. (1999). Interactive policy-making: The principles. The Journal of Agricultural Education and Extension, vol. 6, no. 4.
De Vries, M. (2005). Generations of interactive policy-making in the Netherlands. International Review of Administrative Sciences December 2005   vol. 71 no. (4)  577-591.
Driessen, P. J., Glasbergen, P & Verdaas, D. (2001). Interactive policy-making - a model of management for public works. European Journal of Operational Research, 2001, vol. 128, issue 2, 322-337.
Dye, T. R. (2017). Understanding Public Policy, 15rd Ed., Florida State University, Published by Pearson.
Edelenbos; J., Klok , P-J. & van Tatenhove, J. (2009). The institutional embedding of interactive policy making: Insights from a comparative research based on eight interactive projects in the Netherlands. American Review of Public Administration , Volume 39 - Issue 2 p. 125- 148.
Eyeston, R. (1971). The threads of public policy: A study in policy leadership, Indianapolis: Bobbs-Merrill.
Global Infrastructure Anti-Corruption Centre (GIACC). (2014). Corruption Information: What is corruption?. http://www.Giaccentre.org/what_is_corruption.php.
Gnutzmann, H; McCarthy, K & Unger, B. (2010). Dancing with the devil: Country size and the incentive to tolerate money laundering. International Review of Law and Economics, Volume 30, Issue 3, September 2010, Pages 244–252.
Hamin, Z., Omar, N., Abdul Hakim, M. (2015). When Property is the Criminal: Confiscating Proceeds of Money Laundering and Terrorist Financing in Malaysia. Procedia Economics and Finance. Volume 31, 2015, Pages 789-796.
Hill, M. & Hupe, P. (2014). Implementing Public Policy: An Introduction to the Study of Operational Governance. Third Edition. SAGE Publications Ltd.
Hogwood, B.W. & Gunn, L. (1984) Policy Analysis for the Real Word. Oxford: Oxford University Press.
Kettunen P (2008). The Innovative Comparison of Public Policies, Public Administration Review. Washington: Mar/Apr 2008. 68(2).
Lin, T.c. (2016). Financial Weapons of War. Minnesota Law Review, Vol. 100, p. 1377.
Ryan, G. W. & Bernard, H. R. (2000), “Data Management and Analysis Methods”, In Denzin, N. K. & Lincoln, Y. S. (Eds.), Handbook of qualitative research (Pp.769-802.), Thousand Oaks, CA: Sage. 
Srinagar, M.A. (2016). Anti-Money-laundering Policy of the Bank.The Jammu & Kashmir Bank Ltd. Pp.1-5.
Transparency International (TI). (2017).Corruption Perceptions Index 2017. http://www.transparency.org/cpi2017#results-table.
Thompson, J., (2001). Strategic Management. Business & Economics - 1141 pages.
Torgerson, D., (1996). Interpretative policy inquiry, a response to its limitations, Policy Science, 19 (4): 397-405.
Tummers, L. & Karsten, N. (2011), “Reflecting on the Role of Literature in Qualitative Public Administration Research: Learning from Grounded Theory”, Administration & Society, published online 24 August 2011.
VAN Tatenhove, J; Edelenbos, J & Jan klok, P. (2010). Power and Interactive Policy-Making: A Comparative study of power and influence in 8 interactive projects in the Netherlands. The Authors. Public Administration © 2010 Blackwell Publishing Ltd.
Yanow, D. (2000). Conducting Interpretive Policy Analysis. Series: Qualitative Research Methods. London: Sage Publications.